وعده‌های توخالی حقانی به سازمان همکاری اسلامی؛ برای تحصیل دختران حوصله داشته باشید

سراج‌الدین حقانی به هیئت سازمان همکاری اسلامی تلویحا فهماند که امکان تحصیل و کار زنان در افغانستان به این زودی‌ها میسر نمی‌شود

رهبر شبکه حقانی در ملاقات با هیئت سازمان همکاری اسلامی در کابل‌ــ @moiafghanistan/X

هیئت سازمان همکاری اسلامی به رهبری قطب محمد سانو، دبیرکل مجمع فقه اسلامی، از حدود یک هفته پیش در کابل به سر می‌برند و تاکنون با شمار زیادی از مقام‌های بلندپایه طالبان ملاقات کرده‌اند. هدف اصلی سفر هیئت سازمان همکاری اسلامی به افغانستان دادخواهی برای حق تحصیل و کار زنان در افغانستان عنوان شده است.

وزارت داخله (کشور) طالبان هم اخیرا از ملاقات این هیئت با سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله این گروه، خبر داد. بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه، سراج‌الدین حقانی در دیدار با این هیئت، آنان را به صبر و شکیبایی دعوت کرده و گفته که «تعلیم نیاز مشترک مسلمانان است اما در این مورد صبر و حوصله داشته باشید» او همچنین وعده داده که «با در نظر داشتن شرایط، این مشکل (ممنوعیت تحصیل زنان) رفع خواهد شد»؛ هرچند مشخص نکرده که منظور از شرایط چه چیزی است.

طالبان مدعی‌اند که در دو سال حاکمیتشان بر افغانستان امنیت به طور کامل برقرار شده و در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد. از طرفی، آن‌ها در همان ماه‌های نخست حاکمیتشان به‌راحتی توانستند تفکیک جنسیتی و حجاب اجباری در دانشگاه‌ها را عملی کنند؛ به این ترتیب حتی از نظر آنچه خود طالبان عملی شدن شریعت اسلامی می‌دانند، نیز مشکلی وجود ندارد.

سازمان همکاری اسلامی پیش از این نیز در بیانیه‌های متعدد از حق تحصیل زنان در افغانستان دفاع کرده و آن را برای پیشرفت افغانستان ضروری خوانده بود. این هیئت در سفر اخیرش هم از مقام‌های طالبان خواست که برای پیشرفت افغانستان اجازه دهند زنان تحصیل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیئت سازمان همکاری اسلامی در این سفر با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، امیرخان متقی، وزیر خارجه، خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر، نورمحمد ثاقب، وزیر ارشاد، حج و اوقاف، و چندین مقام دیگر طالبان دیدار کردند. در این دیدارها، هیئت سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد که در زمینه آموزش و توسعه با افغانستان همکاری می‌کند. آن‌ها از طالبان خواستند محدودیت‌ها بر تحصیل، کار و فعالیت‌های اجتماعی زنان را لغو کنند و اجازه دهند زنان در افغانستان هم مانند دیگر کشورهای اسلامی تحصیل کنند.

به همان اندازه که دسترسی زنان به آموزش در افغانستان در دو سال گذشته موضوع بحث دولت‌ها و سازمان‌های جهانی بوده، به همان میزان، مخالفت با آن و تلاش برای قطع کامل دسترسی زنان به آموزش از موضوع‌ها کلیدی برای رهبری طالبان بوده است.

طالبان در این مدت همواره برای بستن درهای مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران، بهانه‌های آورده‌اند که هیچ کدام عملی و واقعی نبوده است. طالبان گاهی رعایت نشدن حجاب را بهانه گرفته‌اند، گاهی نبود برنامه درسی متناسب با دین اسلام را و زمانی هم اصول شریعت و فرهنگ مردم افغانستان در مورد تحصیل زنان را. اما به نظر می‌رسد که طالبان به طور کلی تحصیل زنان را برای بقای تفکر افراطی که بنیاد این گروه بر آن استوار است، خطرناک می‌پندارند و به همین دلیل تلاش دارند تا به روش قرون وسطی زنان را به بردگان داخل خانه بدل کنند.