جمهوری اسلامی ایران؛ رکورددار محدودکردن دسترسی به اینترنت در جهان

جمهوری اسلامی در شش ماه نخست ۲۰۲۳، ۱۴ بار اقدام به قطع کامل اینترنت در مناطقی از ایران کرده است

محدودیت دسترسی به اینترنت در ایران- عکس عرشه آنلاین

جمهوری اسلامی ایران رکورددار محدود کردن دسترسی به اینترنت در دنیا در شش ماه نخست ۲۰۲۳ میلادی شد. طبق آماری که سایت «سرف‌شارک» (Surfshark) منتشر کرد، موارد قطع اینترنت در ایران در این مدت افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش سرف‌شارک، در شش ماه نخست ۲۰۲۳، جمهوری اسلامی ۱۴ بار به قطع کامل اینترنت در مناطقی از ایران اقدام کرد که بیشترین تعداد قطع هدفمند اینترنت در دنیا در این بازه زمانی مشخص است.

همه این موارد، به قطع شبکه اینترنت در سیستان و بلوچستان مربوط بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از جمهوری اسلامی ایران با ۱۴مورد قطع دسترسی به اینترنت، هند با ۹ مورد و پاکستان با سه مورد، در جایگاه‌های دوم و‌ سوم قرار دارند.

در این مدت، جمهوری اسلامی ایران در کنار چین و روسیه، بیشترین میزان‌ فیلترینگ را بر شبکه جهانی اینترنت اعمال کرده و در این شاخص نیز در رده‌های بالای فهرست کشورهای محدودکننده اینترنت در دنیا قرار گرفته است.

داده‌های سایت سرف‌شارک نشان‌دهنده آن است که موارد اعمال محدودیت‌ اینترنتی در ایران، در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳ به ۴۱ مورد رسیده است که ۳۰ مورد همزمان با حرکت‌های اعتراضی شهروندان، سه مورد در دوره‌های انتخابات، و هشت مورد مربوط به دیگر رویدادهای سیاسی بوده‌ است.

در ایران فیسبوک (متا)، توییتر (اکس) و یوتیوب از سال ‌۲۰۰۹،  تلگرام از سال ۲۰۱۸، و اینستاگرام و واتس‌اپ از سال ۲۰۲۲ فیلتر شده‌اند. این موارد جدا از مجموعه سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که حکومت، دسترسی کاربران ایرانی را به آن‌ها محدود کرده است.

آمار منتشرشده در «کلاودفلر»(Cloudflare) نشان می‌دهد، نزدیک به ۹۳ درصد از ترافیک اینترنت ایران روی پهنای باند جهانی، از طریق اتصال پروکسی‌ها انجام می‌شود و فقط هفت درصد ترافیک اینترنت ایران از طریق اتصال به پهنای باند جهانی، بدون استفاده از وی‌پی‌ان است.

این گزارش بار دیگر تاییدکننده آمار میزان استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن است. دوشنبه گذشته، ۶ شهریور ، سایت یکتانت مدعی شده بود که دو‌ سوم شهروندان ایرانی سابقه استفاده از انواع فیلترشکن دارند. این موضوع، مسئله نفع مالی چندهزارمیلیاردی افراد یا نهادهایی را درون حکومت، از گسترش فیلترینگ مطرح کرده است.

محمد وحیدی، نماینده بجنورد و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ایران، از وزیر ارتباطات خواسته است که اگر این وزارتخانه در حال درآمدزایی از فروش فیلترشکن است، به مجلس اعلام کند.

وحیدی سیاست‌های وزارت ارتباطات را عامل اصلی افزایش استفاده از فیلترشکن در کشور دانست و گفت: «در حال حاضر هیچ منطقی برای عملکرد وزارت ارتباطات و تصمیماتی که در این حوزه گرفته می‌شود، وجود ندارد و اگر فروشندگان فیلترشکن از افراد خود وزارت ارتباطات هستند، به ما اعلام کنند و اگر نیستند، پاسخگوی عملکرد خود باشند.»