فیلترینگ؛ دلیل فرار مغزها

بخش خصوصی نگران است که پس از انتخابات مجدداً فیلترینگ اجرایی شود

بعد از تحریم‌ها بسیاری که در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند، دفاتر خود در ایران را بستند و کشور را ترک کردند - DENIS CHARLET / AFP

نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فیلترینگ اینستاگرام و کسب و کارهایی که در این بستر فعالیت می کنند، اظهار داشت یکی از تبعات این موضوع فرار مغزها است. آن طرف مرز، حتی در کشورهای همسایه با درخواست‌های بالا نسبت به ایران این دوستان را جذب می‌کنند.

عبدالرضا نوروزی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «بسیاری که در این بستر کار می‌کنند، چندین بار ضربه خوردند و دوباره از نو شروع کردند. تا یک اندازه‌ای می‌توان آنها را برای ماندن تشویق کرد.»

او در ادامه با اشاره به تأثیر سیاست بر تجارت خارجی، افزود فیلترینگ لایه اجرایی داخل کشور است و برای طرف‌های خارجی تعیین‌کننده نیست. برای مثال بعد از تحریم‌ها بسیاری که در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند، دفاتر خود در ایران را بستند و کشور را ترک کردند.

نوروزی همچنین به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری و تأثیر آن بر فیلترینگ در فضای مجازی پرداخت و گفت که بخش خصوصی واقعی بسیار نگران است که بعد از تغییر و تحولات دولت یا حتی انتهای این دولت برای انتخابات، حرکاتی مانند فیلترینگ گسترده‌تر صورت بگیرد و این پیش‌بینی از طرف بسیاری مطرح شده است.

طی روزهای اخیر خبری منتشر شد که بر اساس آن یکی از معاونین قضایی رئیس‌کل دادگستری استان تهران دستور فیلترینگ اینستاگرام را صادر کرده است. بلافاصله پس از انتشار این خبر، مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که نامه فیلترینگ اینستاگرام بلااثر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از فعالان فضای مجازی این اقدام را به دلیل نگرانی از تحریم انتخابات و عدم مشارکت مردم اعلام کردند.

در همین رابطه، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کشور گفته که فیلترینگ کم‌کم در حال منتفی شدن است و بحثی نیز در مورد فیلتر شدن اینستاگرام وجود ندارد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این جمهوری اسلامی تلگرام را که به محل اصلی رابطه مردم در فضای مجازی تبدیل شده بود و بسیاری از افراد از طریق آن امرار معاش می‌کردند را فیلتر کرد. پیش از آن نیز توییتر، فیسبوک، یوتیوب و تعدادی دیگر از رسانه‌های اجتماعی فیلتر شده است.

این در حالی است که خود مسئولان جمهوری اسلامی در اکثر این رسانه‌های اجتماعی حساب کاربری دارند و در آن فعالیت می‌کنند. موضوعی که از سوی افکارعمومی با واکنش مواجه شده است. این سؤال مطرح است که چرا مسئولان حق استفاده از رسانه‌های اجتماعی را دارند اما مردم حق بهره‌مندی از امکانات فضای مجازی را ندارند؟