وزیر خارجه اسرائیل: برای رسیدن به توافق تجارت آزاد با بحرین تلاش می‌کنیم

الی کوهن: اسرائیل جویای عادی‌سازی روابط با سایر کشورهای عربی است

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، دوشنبه، ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور)، در مصاحبه‌ای با روزنامه الایام گفت که اسرائیل برای دستیابی به توافق تجارت آزاد با بحرین تلاش می‌کند.

به گزارش آی‌۲۴ نیوز، او که از یکشنبه در سفری به بحرین به‌سر می‌برد، به الایام گفت که با هدف ادامه «ایجاد، گسترش و تعمیق دوستی بین دو کشور و دو ملت از جنبه‌های مختلف» به این کشور سفر کرده است. به گفته کوهن، اورشلیم بیش از هر چیز خواستار دستیابی به توافقی در زمینه زیرساخت‌ها، و در عین حال تقویت توافقنامه‌هایی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری است.

به گزارش تایمز اسرائیل، دیپلمات ارشد اسرائیلی در این سفر از مقر ناوگان پنجم ایالات متحده بازدید، و سفارت جدید اسرائیل را در منامه افتتاح کرد.

الی کوهن در این سفر با سلمان بن حمد آل خلیقه، ولیعهد بحرین، دیدار کرد و بر اهمیت روابط اقتصادی و مدنی بین کشورها و نهایی کردن توافق تجارت آزاد تاکید ورزید. او در این دیدار همچنین گفت که اسرائیل جویای عادی‌سازی روابط با سایر کشورهای عربی است.

وزیر خارجه اسرائیل در مصاحبه با الایام افزود که تل‌آویو همچنین مشتاقانه منتظر گامی به پیش در مسیر امضای توافقنامه منطقه آزاد تجاری و تعمیق روابط بین دو ملت است. او گفت که شخصا برای موضوع روابط بین جوانان دو کشور اهمیت زیادی قائل است، و تاکید کرد که کشورش خواهان آن است که روابط خود را با بحرین به «الگویی برای همه ملت‌های دیگر» تبدیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوهن همچنین ضمن اشاره به اهمیت همکاری در حوزه سلامت، دانشگاه‌ها و روابط جوانان، و نیز «فناوری پیشرفته، جذب سرمایه‌گذاری و گسترش روابط تجاری»، افزود که دیدگاه او بر اهمیت دستیابی به «خاورمیانه‌ای که مردم در آن در صلح و امنیت زندگی کنند»، تاکید دارد.

دیپلمات ارشد اسرائیلی درباره مسائل منطقه نیز گفت که کشورش می‌کوشد «دایره صلح» را گسترش دهد، و اظهار امیدواری کرد که کشورهای جدیدی به پیمان ابراهیم بپیوندند که مشارکت‌کنندگان در آن، اینک سومین سالگرد امضای این پیمان را جشن می‌گیرند.

به گفته کوهن، توافق ابراهیم چهره خاورمیانه را تغییر داده است و پیوستن سایر کشورها به آن، می‌تواند به دستیابی به ثبات و رفاه بیشتر برای همه کشورهای منطقه کمک کند.  

وزیر خارجه اسرائیل درباره مسئله فلسطین گفت: «هیچ‌‌کس در جهان به اندازه اسرائیل به پایان دادن به مناقشه با فلسطینی‌ها علاقه‌مند نیست.» او افزود که قرار گرفتن کشورهای عربی در دایره صلح، احتمال دستیابی به راه‌حلی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین را افزایش می‌دهد.

کوهن در این مصاحبه از برنامه‌های اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دفاع کرد و این اصلاحات را تقویت‌کننده دموکراسی اسرائیل دانست و اطمینان داد که روابط اسرائیل با ایالات متحده، به‌رغم اختلافات اخیر، همچنان قوی است.

وزیر خارجه اسرائیل گفت: «ما امروز با دوستان آمریکایی خود برای گسترش دایره صلح و عادی‌سازی با کشورهای عربی همکاری نزدیک داریم. ما با آن‌ها به دستاوردهای مهمی دست یافته‌ایم؛ از جمله اینکه عربستان سعودی اجازه داد که از حریم هوایی آن برای پروازهای بین اسرائیل و سایر کشورها استفاده شود، و کشور عمان نیز اخیرا اجازه استفاده از حریم هوایی خود را به ما داده است.»

مقام‌های اسرائیل مشتاق افزایش روابط تجاری با بحرین‌اند که حجم سالانه آن اینک بالغ بر ۵۰ میلیون دلار است. پیش‌بینی می‌شود که حجم روابط تجاری دوجانبه در سال جاری به سه میلیارد دلار برسد.

کوهن قرار است عصر سه‌شنبه به اسرائیل بازگردد. او از نخستین مقام‌های ارشد اسرائیل است که از زمان روی کار آمدن دولت نتانیاهو در اواخر سال گذشته میلادی، آشکارا با شرکای اسرائیل در توافقنامه ابراهیم دیدار می‌کند.

بیشتر از جهان