کاشت ناخن و مژه هم برای زنان در ایران ممنوع شد

پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرح عفاف و حجاب به‌دنبال ممنوع کردن کاشت ناخن و مژه برای زنان بودند و حالا به‌نظر می‌رسد این ماده در طرح مذکور با همکاری دولت رئیسی درحال اجراست

روزنامه شرق در شماره روز شنبه، یازدهم شهریورماه، خبر داده است که صدور مجوز فعالیت برای بخشی از زنان آرایشگر در ایران متوقف شده و سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور فرآیند دریافت مجوز کاشت ناخن و مژه را از وب‌سایت خود حذف کرده است.

اکنون تشکل‌های صنفی آرایشگران زنانه در ایران می‌گویند با این اتفاق هزاران آرایشگر زن متخصص در این رشته‌ها بیکار می‌شوند و فعالیت ناخن‌کاران و مژه‌کاران حالت غیررسمی و غیرقانونی پیدا می‌کند.

در همین راستا، سال گذشته اتحادیه آرایشگران زنانه در مشهد اعلام کرده بود که به دستور مقامات امنیتی و قضایی در این شهر، علاوه بر خدمات مژه و ناخن، کراتین مو، فیبروز ابرو و حتی اپیلاسیون و ماساژ نیز در این شهر ممنوع شده است، اما حالا ماجرا از بازرسی‌های صنفی فراتر رفته و دولت ابراهیم رئیسی به‌طور مستقیم وارد بازار کار زنان آرایشگر در ایران شده است تا بخشی از آن‌ها را بیکار کند.

محدودیت‌هایی که به‌نظر می‌رسد هم‌راستا با سایر تلاش‌های حکومت جمهوری اسلامی برای سرکوب زنان مخالف حجاب اجباری و به معنای آغاز اجرای قانون حکومتی «حمایت از عفاف و حجاب» است تا بدین طریق الگوهای مدنظر رهبر جمهوری اسلامی و روحانیون شیعه برای جزئی‌ترین بخش‌های زندگی زنان ایرانی اجرا شود؛ سیاست‌هایی که تنها ثمره آن تاکنون، افزایش تعداد زنان و مردان مخالف حجاب اجباری در شهرهای مختلف ایران بوده است.

روزنامه اعتماد، ۲۹ مرداد ۱۴۰۲، خبر داده بود که بر اساس شنیده‌ها، مجلس به‌دنبال تصویب ممنوعیت کاشت ناخن و مژه برای زنان و حتی ممنوعیت ورود زنان دارای مژه و ناخن مصنوعی به اماکن عمومی مانند ورزشگاه‌ها است.

این رسانه با اشاره به بند‌هایی از لایحه حجاب و عفاف نوشت که نمایندگان مجلس در این لایحه پیشنهاد‌های زیادی مطرح کرده‌اند، «از‌جمله اینکه استفاده از چادر به‌عنوان حجاب برتر برای کلیه دانشجویان، معلمان و بانوان شاغل در آموزش‌و‌پرورش اعم از اداری و آموزشی الزامی شود و کاشت ناخن و مژه برای آنان ممنوع باشد.»

همچنین گزارش سازمان تعزیرات و آمارهای اتحادیه‌های آرایشگران زنانه در تهران و مشهد نشان می‌دهند که ایجاد محدودیت‌های گسترده برای فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در ایران، در ماه‌ها و سال‌های اخیر موجب شده است که اکنون شمار آرایشگاه‌های زیرزمینی و مخفی در تهران به حدود ۲۰ برابر آرایشگاه‌های مجاز برسد. در پنج سال اخیر، نزدیک به یک‌سوم آرایشگاه‌های زنانه مجاز در تهران و مشهد تعطیل شده‌اند.

امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس ایران، نیز هفته گذشته در خصوص لایحه حجاب و عفاف اعلام کرده بود که «پیش‌بینی ما این است این قانون از مهر امسال اجرایی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش مریم شکرانی در روزنامه شرق آمده است: «پیش از این استانداردهای آموزشی در رشته ناخن و مژه تحت عنوان سند حرفه در پورتال سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور بارگذاری شده بود و به تبع آن آموزشگاه‌های آزاد نسبت به تعریف دوره، اخذ شهریه و اجرای دوره اقدام می‌کردند‌، اما حالا این استانداردها یک‌باره و بدون اطلاع قبلی به استان‌ها، از پورتال سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور حذف شده و کارآموزانی که دوره آموزش خود را به پایان رسانده‌اند، امکان معرفی به آزمون صلاحیت حرفه‌ای را ندارند و بلاتکلیف مانده‌اند. آرایشگران می‌گویند که بدون این مجوز نه‌تنها رسما امکان کار آرایشگران جدید در زمینه ناخن و مژه وجود ندارد که آرایشگران قدیمی در این رشته‌ها نیز دیگر نمی‌توانند فعالیت رسمی در آرایشگاه‌ها داشته باشند و ناچار هستند به‌صورت زیرزمینی فعالیت کنند.»

یگانه خدامی، روزنامه‌نگار حوزه اجتماعی در ایران، نیز در واکنش به این خبر، در حساب ایکس خود (توییتر سابق) نوشته است: «وقتی خبر ممنوعیت کاشت ناخن و مژه در لایحه حجاب منتشر شد، نماینده‌های مجلس گفتن نه، اصلا همچین چیزی نیست... هست، خیلی هم جدی و اساسی هست. لعنت بهتون که فقط پاتون روی گلوی مردمه.»

آرایشگران زن در ایران می‌گویند که وزارت کار دولت ابراهیم رئیسی به‌جای اینکه متولی ایجاد اشتغال باشد، با اقدام اخیر خود در‌حال محدودکردن حضور بخشی از زنان در بازار کار است.

آزاده، آرایشگر جوانی که در منطقه ۱۰ تهران فعالیت می‌کند، درباره تجربه مواجهه خود با بازرسان صنفی، به روزنامه شرق می‌گوید که ناچار شده است فضایی شبیه کمد‌دیواری در سالن آرایشگاه خود بسازد تا بتواند دستگاه سولاریوم را در مواقع اضطراری آنجا پنهان کند. او می‌گوید بسیاری از مشتریان ناشناس را نمی‌پذیرد، زیرا نگران است که بین آن‌ها بازرس مخفی وارد سالن آرایشگاه شود و تجهیزات سولاریوم را ضبط کند و ببرد.

هر دستگاه سولاریوم، آن‌هم دست‌دوم، حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و ضبط این دستگاه‌ها به علاوه جرائم تعزیراتی می‌تواند خسارت بزرگی برای آرایشگران زن باشد؛ آرایشگرانی که این روزها زیر فشار اجاره‌‌های سنگین املاک تجاری خود و کاهش قدرت خرید مشتریان‌اند.

همچنین سیمین محمدباقری، رئیس انجمن صنفی آموزشگاه‌های مراقبت و زیبایی تهران، با تایید این موضوع به شرق می‌گوید: «کاشت مژه و ناخن حداقل ۱۵ رشته جانبی را پوشش می‌دهد و با این اقدام یک‌شبه و ناگهانی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، شمار زیادی از زنان بیکار می‌شوند یا ناچار هستند با چشم‌پوشی از حقوق قانونی خود در بازار کار به‌صورت زیرزمینی فعالیت کنند. جالب است که وزارت کار و زیرمجموعه‌های آن که باید مشوق کارآفرینی و اشتغال زنان باشند، دست‌به‌کار شده‌اند تا تیشه به ریشه برخی مشاغل بزنند.»