عضو مجلس شورای اسلامی: بیمارستان قاسم سلیمانی در قندهار آماده بهره‌برداری است

قاسم سلیمانی، طراح اصلی تشکیل لشکر فاطمیون از میان مهاجران افغان مقیم ایران برای شرکت در جنگ سوریه بود

جواد کریمی قدوسی، عضو مجلس شورای اسلامی ایران، از ساخته شدن یک بیمارستان در قندهار افغانستان به نام قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، خبر داد و گفت بیمارستان «آماده بهره‌برداری است.»

جواد کریمی قدوسی، عضو هیئتی بود که هفته گذشته با شماری از اعضای مجلس شورای اسلامی به کابل سفر کردند و در جریان دو روز اقامت در افغانستان، با تعدادی از رهبران و مقام‌های رژیم طالبان دیدار کردند.

کریمی قدوسی که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، رسانه وابسته به سپاه پاسداران، گفت طبق راهبردها و مواضع رهبر جمهوری اسلامی، میزان همکاری‌های ایران و افغانستان به رفتار هئیت حاکمه فعلی [طالبان] بستگی دارد که مسئولان جمهوری اسلامی از آن تبعیت می‌‌کنند.

هیئت مجلس شورای اسلامی ایران در جریان ملاقات با قلندر عباد، وزیر بهداشت رژیم طالبان-سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل

عضو مجلس شورای اسلامی افزود که اولویت جمهوری اسلامی کمک به مردم افغانستان در حوزه‌های بهداشت، معیشت و تجارت است و طالبان نیز در مقابل همکاری‌هایی با جمهوری اسلامی انجام می‌دهند.

در گفت‌وگوی جواد کریمی قدوسی با خبرگزاری فارس، جزئیات بیشتری در مورد بیمارستان قاسم سلیمانی در قندهار گفته نشد. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و طراح لشکر‌های فاطمیون، زینبیون و چند سازمان شبه‌نظامی دیگر بود که هم‌اکنون در عراق و سوریه فعال‌اند. او طی عملیاتی به نام آذرخش کبود و به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸، در یک حمله هوایی نیروهای آمریکایی در بغداد کشته شد.

قاسم سلیمانی لشکر فاطمیون را در سال ۱۳۹۲ خورشیدی برای دفاع از رژیم بشار اسد تاسیس کرد و از مهاجران افغان ساکن ایران برای تشکیل این سازمان نظامی استفاده کرد. اعضای فاطمیون از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸ در مناطق مختلف سوریه از‌جمله درعا، دمشق، تدمر و حلب حضور داشتند. شمار دقیق اعضای این لشکر مشخص نیست، اما یک فرمانده فاطمیون در سال ۱۳۹۸ گفته بود که تا آن زمان دو هزار نیروی فاطمیون کشته شده و بیش از هشت هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه دولت پیشین افغانستان در سال ۱۳۹۸ در بیانیه‌ای گفت جمهوری اسلامی از فقر مهاجران افغان سوءاستفاده کرده و آنان را به جنگ سوریه و عراق کشانده است. شماری از سازمان‌های حقوق بشری ازجمله دیده‌بان حقوق بشر نیز در گزارش‌هایی گفتند جمهوری اسلامی حتی از کودکان مهاجر افغان برای سربازگیری در لشکر فاطمیون استفاده کرده است.

جمهوری اسلامی که از حکومت‌های هم‌سو و حامی طالبان در منطقه محسوب می‌شود و در دو سال گذشته سعی کرده است از درگیر شدن با طالبان پرهیز کند. در این مدت نیروهای مرزی طالبان دست‌کم پنج بار با مرزبانان ایرانی درگیر شده‌اند که به کشته شدن چند مرزبان هم منجر شد، اما در بیشتر موارد نیروهای ایرانی از واکنش متقابل خودداری کردند.

با این حال، هنوز مشخص نیست که اعضای طالبان و به‌ویژه شورای علمای این گروه در قندهار -که از قدرت زیادی در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار است- با نام‌گذاری یک بیمارستان به نام قاسم سلیمانی موافقت کرده است یا خیر. قندهار، پایگاه سیاسی و نظامی ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان است و وجود مکانی به نام یکی از فرماندهان ارشد سپاه قدس در پایتخت سیاسی طالبان، ممکن است با واکنش‌هایی در میان این گروه مواجه شود.

رسانه‌های طالبان هر‌ازگاهی در مطالبی به نقد مذهب شیعه و پیروان این مذهب می‌پردازند و به لحاظ اعتقادی، آن را «گمراه‌کننده و باطل» توصیف می‌کنند.

وب‌سایت المرصاد، رسانه تبلیغاتی اداره استخبارات طالبان، روز پنجشنبه، در مطلبی نوشت که شیعه، خوارج، قادریه و مرجئه از مذاهب «ضاله و باطل» است و «مسلمانان باید خود را از این فرقه‌های گمراه‌کننده نجات دهند.»

در این مطلب که به قلم فردی به نام مجیب احمد نوشته شده، آمده است که مذاهب نامبرده براساس احادیثی برجا مانده از صحابه پیامبر اسلام، «خودخواه و گمراه‌کننده» اند. رسانه المرصاد دو ماه پیش نیز در مطلبی شیعیان و «خوارج» را دو دشمن دین اسلام معرفی کرد و گفت شیعیان در طول تاریخ اسلام، به پیروان این دین خیانت کرده‌اند.

طالبان در دو سال گذشته، محدودیت‌های زیادی برای برگزاری مراسم مذهبی شیعیان در ماه محرم وضع کردند و امسال شماری از عزاداران در شهرهای غزنی، کابل و مزارشریف، در جریان تیراندازی اعضای طالبان، کشته و مجروح شدند.

طالبان یک ماه پیش فعالیت «کمیته امداد امام خمینی» را در افغانستان متوقف کردند. در متن دستور وزارت کار و امور اجتماعی رژیم طالبان در‌این‌باره آمده بود که در دفاتر این کمیته، از عکس‌های خمینی و پرچم ایران به‌جای پرچم طالبان استفاده می‌شود و همچنین این نهاد تنها برای شیعیان فعالیت می‌کند و موجب نفاق قومی و مذهبی می‌شود.

بیشتر از جهان