بازدید نمایندگان کنگره آمریکا از مناطق تحت تسلط اپوزیسیون سوریه

سه نماینده کنگره آمریکا از شهر اعزاز، مقر دولت موقت اپوزیسیون سوریه، بازدید کردند

نمایندگان کنگره آمریکا در بازدید از منطقه‌ای در نزدکی شهر اعزاز سوریه - Bakr ALKASEM / AFP

سه نماینده کنگره آمریکا در اقدامی نادر، یکشنبه، ۲۷ اوت (۵ شهریور)، به مناطق شمال سوریه که در سیطره گروه‌های اپوزیسیون نزدیک به ترکیه است، سفر کردند.

به گزارش خبرنگاری از خبرگزاری فرانسه که این سه عضو مجلس نمایندگان آمریکا را همراهی می‌کرد، جو ویلسون، ویکتوریا اسپارتز و دین فیلیپز نخست به ترکیه سفر کردند و سپس با عبور از مرز باب‌السلامه، به خاک سوریه وارد شدند. جمعی از مردم و نیروهای محلی با پرچم‌های انقلاب سوریه و بنری پارچه‌ای که روی آن نوشته بود «به سوریه آزاد خوش آمدید»، به استقبال آمریکایی‌ها آمدند.

هیئت پارلمانی آمریکا از بیمارستانی در شهر اعزاز واقع در استان حلب بازدید کرد. آنان همچنین با کودکانی دیدار کردند که والدین خود را در جریان جنگ داخلی سوریه از دست داده‌اند. در جریان این جنگ که از ۲۰۱۱ آغاز شد، بیش از ۶۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند. 

یاسر الحاجی، سخنگوی دولت موقت سوریه، که در اعزاز مستقر و از پشتیبانی آنکارا برخوردار است، به خبرگزاری فرانسه گفت که هدف نمایندگان آمریکایی از این سفر، «دیدن واقعیت مناطق آزادشده» است. اما یکی از اعضای تیم همراه این هیئت به خبرگزاری فرانسه گفت که به دلایل امنیتی، مجبور بوده‌اند محدودیت‌هایی در برنامه این سفر اعمال کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش‌های چشمگیری از نواحی شمال سوریه در کنترل گروه جهادگرای «هیئت تحریر الشام» است که نام آن در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد. این گروه قرابتی تاریخی با القاعده دارد؛ هرچند، درگیری‌هایی هم با نیروهای این سازمان داشته است. بخش وسیعی از استان ادلب و بخش‌هایی از استان‌های حلب، حما و لاذقیه، در سلطه این گروه است. 

رامی عبدالرحمان، رئیس «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، نهاد نزدیک به اپوزیسیون این کشور که در بریتانیا مستقر است، گفت: «آن‌ها (هیئت آمریکایی) برای اینکه در آمریکا جنجال درنگیرد، نهایتا به سمت جیندریس در اراضی تحت کنترل هیئت تحریر الشام نرفتند.»

به گفته عبدالرحمان، هدف از سفر هیئت آمریکایی، بررسی امکان ارسال کمک بشردوستانه از مرز باب السلامه به جای مرز باب الهوی بوده است. 

ویلسون جمعه، ۲۵ اوت (سوم شهریور)، حمایت خود را از اعتراضاتی که در روزهای اخیر،  بار دیگر در جنوب سوریه علیه حکومت بشار اسد درگرفته است، اعلام کرد. او در صفحه کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر) نوشت که این اعتراضات «الهامبخش جهان شده‌ است و نشان می‌‌دهد که سوریه تحت فرمان اسد، آینده‌ای ندارد و هرگز به ثبات نخواهد رسید.»

اعتراضات چند روز پیش در جنوب سوریه، پس از اقدام حکومت اسد به قطع یارانه‌های سوخت در این نواحی، آغاز شد.

بیشتر از