در اوج کمبود در ایران، سفیر جمهوری اسلامی وعده برق و گاز ارزان به پاکستان داد

در حالی که شهرهای مختلف ایران با قطعی مداوم برق و قطعی سریالی گاز مواجه‌اند، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان تلاش می‌کنند صادرات برق و گاز را افزایش دهند

یک نیروگاه برق در ایران‌ــ‌ ایرنا

رضا امیری‌مقدم، سفیر جدید جمهوری اسلامی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، روز سوم شهریورماه ادعا کرد که جمهوری اسلامی می‌تواند برق، گاز و نفت «ارزان‌قیمت» به پاکستان بدهد.

امیری‌مقدم گفت به دلیل کسری شدید برق و گاز در پاکستان، جمهوری اسلامی می‌تواند با تحویل برق و گاز به «کمترین قیمت» مشکلات اسلام‌آباد برای تامین انرژی را حل کند.

او که خرداد امسال به عنوان سفیر جدید ایران در اسلام‌آباد معرفی شد، به طرف پاکستانی اطمینان داد که این کشور با تکمیل خط لوله گازی و خرید گاز از ایران با خطر تحریم‌های آمریکا مواجه نمی‌شود.

واشنگتن مخالف احداث این خط لوله است و می‌گوید که این کار نقض تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران محسوب می‌شود.

این سخنان در حالی بیان شدند که در سالیان اخیر، برق شهری در شهرهای مختلف ایران در ماه‌های گرم به‌طور مداوم و تا ساعات طولانی قطع می‌شود و گاز شهری نیز در ماه‌های سرد سال همواره با افت فشار شدید یا قطعی‌های چندساعته و چندروزه مواجه است. اکنون مشخص نیست چرا در چنین شرایطی، مقام‌های جمهوری اسلامی در تلاش‌اند با کشورهای همسایه قراردادهای صادرات برق و گاز منعقد کنند.

وزارت دارایی پاکستان پیش از این در روز ۱۷ مرداد اعلام کرده بود که دولت این کشور برای افزایش واردات برق از ایران، قرارداد جدیدی امضا کرده است. 

آمارهای ماهانه وزارت نیروی ایران نیز نشان می‌دهد که صادرات برق ایران در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به حدود ۱.۹ تراوات ساعت رسیده که ۹۲ درصد بیشتر از دوره مشابه در سال ۱۴۰۱ است.

علی بخشی، رئیس اسبق سندیکای برق ایران، پیشتر روز۲۰ تیر در گفت‌وگو خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اعلام کرده بود که اکنون بین ۱۲ تا ۱۶ هزار مگاوات اختلاف و ناترازی در میزان تولید و مصرف برق کشور وجود دارد و «تبعات آن را در قطعی برق صنایع، ادارات و مجتمع‌های تجاری و مسکونی شاهدیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعال حوزه برق در ایران همچنین گفت: «مشکل ناترازی برق در سال‌های اخیر همواره جزو موضوع‌های مهم بود و باید گفت به‌ علت رفع نشدن این مشکل، در سال‌های آینده نیز شاهد ناترازی در صنعت برق خواهیم بود. از تاسیس نیروگاه‌ها تا راه‌اندازی شبکه نقل‌وانتقال و توزیع حدودا چهار سال طول می‌کشد و اگر دولت از هم‌اکنون هم شروع به سرمایه‌گذاری کند، نتیجه آن را در سال‌های آینده خواهیم دید.»

در چنین شرایطی، جمهوری اسلامی همچنان به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان برق صادر می‌کند و یک‌سوم کل برق صادراتی ایران در ماه تیر ۱۴۰۲ که اوج قطعی‌ برق در شهرهای مختلف ایران بود، صادر شد.

همچنین آمارهای شرکت بی‌پی نشان می‌دهد دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۱ میزان تحویل گاز به بازارهای داخلی را به میزان سه درصد کاهش داده و از طرفی صادرات گاز به کشورهای عراق، ترکیه و ارمنستان را به رکورد تاریخی ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب رسانده است.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در سالیان اخیر برای جبران کسری داخلی گاز به مازوت‌سوزی گسترده در نیروگاه‌های برقی و صنایع متوسل شده‌اند. مازوت آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است و باعث آلودگی شدید هوا می‌شود.

آمارهای شرکت بی‌پی نشان می‌دهد که رشد مصرف محصولات نفتی ایران از جمله مازوت در سال گذشته از ۱۰ درصد گذشته و رکوردی تاریخی را ثبت کرده است.

اما این اتفاق در شرایطی رخ داد که ایران به عنوان دومین کشور دارای بیشترین منابع گازی در جهان، سال گذشته زمستان سختی را پشت سر گذراند و قطعی مداوم گاز در نقاط مختلف، زندگی روزمره میلیون‌ها ایرانی را از آنچه بود، سخت‌تر کرد. 

پایتخت ایران و همچنین چندین استان از جمله استان‌های شمال ایران زمستان سال گذشته به دلیل قطعی گاز، با تعطیلی‌های چندهفته‌ای مواجه شدند و در ادامه تصاویر زیادی از صف‌های طولانی برای دریافت نفت و گاز مایع برای مقابله با سرمای زمستان منتشر شد.

در کنار صادرات برق و گاز به کشورهای همسایه با قیمت‌های ارزان و با وجود مشکلات عمده مردم ایرانی برای دسترسی به برق و گاز، مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها برای ارسال سوخت رایگان به فلسطین و لبنان اعلام آمادگی کرده‌اند و در یک نمونه، هم‌زمان با بحران سوخت در لبنان، جمهوری اسلامی کانتینرهای رایگان بنزین را به حزب‌الله لبنان تحویل داد.

بیشتر از اقتصاد