طالبان به ۱۳ کشور «دیپلمات» فرستاده‌اند

با گذشت دو سال از حکومت طالبان تا کنون هیچ کشور آنها را به رسمیت نشناخته است

وزیر خارجه طالبان در  جریان سخنرانی در مرکز مطالعات استراتژیک اسلام آباد در ماه مه-AAMIR QURESHI/AFP

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان روز سه‌شنبه، ۳۱ مرداد ادعا کرد که برای سفارت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در ۱۳ کشور «دیپلمات» فرستاده‌اند.  

او در نشستی تحت عنوان «حساب‌دهی [پاسخ‌گویی] دولت به ملت» گفت کشورهای چین، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، ترکیه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مالزی و کنسولگری تاجیکستان «دیپلمات» جدید فرستاده‌اند. 

او افزود که تاجیکستان دیپلمات‌های این گروه را قبول نکرده است.  

امیرخان متقی گفت که سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها این کشورها در افغانستان باز است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادعا کرد که به برخی کشورها دیپلمات‌های جدید نفرستاده‌اند، اما با دیپلمات‌ها حکومت پیشین در تماس‌اند.  

متقی مدعی شد که «تماس و تعامل حکومت طالبان با کشورهای مختلف در حال افزایش است».  

وزیر خارجه طالبان مدعی شد روابط آنها با کشورهای منطقه و جهان در حال توسعه است و آنها به‌دنبال سیاست خارجی متوازن‌اند.  

او مدعی شد از شماری از کشورها شامل ایالات متحده آمریکا  خواسته‌اند از مقاومت مسلحانه در افغانستان حمایت نکنند.  

او گفت: «ما با اتخاذ یک سیاست متوازن، دیگر نمی‌خواهیم افغانستان به میدان رقابت بین قدرت‌های بزرگ تبدیل شود، بلکه خواهان روابط خوب سیاسی و اقتصادی با تمام جهان هستیم.» 

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا و ناتو صریحا تاکید کرده‌اند که طرفدار جنگ در افغانستان نیستند و باید طرف‌های سیاسی از راه گفت‌وگو و مذاکره، حکومت فراگیر در این کشور شکل دهند.  

این در حالی است که جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی، در بخش‌هایی از افغانستان حمله‌ها علیه طالبان را افزایش داده‌اند. 

با گذشت بیش از دو سال از حکومت طالبان، تا کنون هیچ کشور آنها را به رسمیت نشناخته است و کشورها از طالبان می‌خواهند که حکومت فراگیر تشکیل دهند و به حقوق بشر و احترام به حقوق زنان پایبند باشند.  

در این مدت بارها مقام‌های ارشد طالبان شامل امیرخان متقی از جامعه جهانی خواسته‌اند که با حکومت آنها بیشتر تعامل کنند و حکومت آنها را به رسمیت بشناسند. 

کشورهای غربی سفارت و نمایندگی‌های سیاسی خود در افغانستان را بازگشایی نکردند، چون از تهدیدات امنیتی نگران‌اند و نمی‌خواهند بازگشایی سفارت‌ها، به معنی به رسمیت شناختن حکومت طالبان تعبیر شود.  

هرچند حکومت طالبان فاقد مشروعیت بین‌المللی و تحت تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد، اما برخی از مقام‌های ارشد طالبان توانستند به کشورهای خارجی سفر کنند. حدود دو هفته قبل ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان به ترکیه سفر کرد و با برخی از مقام‌های این کشور دیدار کرد.  

سفرهای مقام‌های طالبان به خارج از افغانستان و افزایش سطح تماس و تعامل کشورها، این نگرانی را به‌وجود آورده است که طالبان در حال نزدیک شدن به شناسه بین‌المللی‌اند.  

بیشتر از جهان