سالیوان: آزادی پنج شهروند آمریکایی در ایران در مسیر درستی پیش می‌رود

سالیوان: من جدول زمانی دقیقی برای شما ندارم زیرا مراحلی وجود دارد که باید از آن‌ها عبور کرد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد (۲۲ اوت) گفت که ایالات متحده معتقد است که توافق با جمهوری اسلامی ایران برای اینکه نهایتا پنج شهروند آمریکایی آزاد شوند، همچنان در مسیر درستی پیش می‌رود.

به گزارش رویترز، سالیوان از ارائه هرگونه جدول زمانی برای آزادی و خروج شهروندان آمریکایی از ایران، خودداری کرد.

تهران در ۱۰ اوت، در اولین گام چهار شهروند آمریکایی زندانی را به حبس خانگی، جایی که پنجمین شهروند آمریکایی قبلا در حبس خانگی بود، منتقل کرد. ایالات متحده نیز فرایند آزادسازی ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران، مسدودشده در کره جنوبی را آغاز کرده است. با این حال، مشخص نیست که در چه زمانی و تحت چه شرایطی ۵ شهروند آمریکایی می‌توانند ایران را ترک کنند.  

سالیوان همچنین گفت: «ما معتقدیم که کارها بر اساس تفاهمی که با ایران به دست آورده‌ایم پیش می‌رود. من جدول زمانی دقیقی برای شما ندارم، زیرا مراحلی وجود دارد که هنوز باید از آن‌ها عبور کرد. اما ما معتقدیم که این روند در مسیر خود پیش می‌رود.»

اجازه دادن به این پنج شهروند آمریکایی برای خروج از ایران که ممکن است هفته‌ها طول بکشد، یک عامل تحریک‌کننده عمده بین واشینگتن و تهران را از بین می‌برد، دو کشوری که همچنان بر سر مسائلی از جمله برنامه هسته‌ای تهران، حمایت از شبه‌نظامیان شیعه منطقه و ارسال تسلیحات به روسیه با یکدیگر اختلاف دارند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرانی‌-آمریکایی‌هایی که در دهم اوت اجازه خروج از زندان اوین را پیدا کردند شامل سیامک نمازی ۵۱ ساله، عماد شرقی ۵۸ ساله و مراد طاهباز ۶۷ ساله هستند. هویت چهارمین شهروند آمریکایی که از زندان به حبس خانگی رفته است و همچنین هویت پنجمین آمریکایی که از قبل در حبس خانگی بوده، اعلام نشده است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۱ اوت  به نقل از رسانه‌های کره جنوبی نوشت که دارایی‌های مسدودشده جمهوری اسلامی در سئول هفته گذشته به منظور انتقال به ایران به بانک مرکزی سوییس منتقل شد. رویترز به نقل از خبرگزاری یونهاپ اینفومکس نوشت که بانک ملی سوییس قصد دارد شش میلیارد دلار دارایی ایران را از واحد پولی وون به دلار و سپس به یورو تبدیل کند. این بانک ظرف مدت پنج هفته آینده روزانه حدود ۳۰۰ میلیارد وون (۲۲۳.۸۵ میلیون دلار) تا ۴۰۰ میلیارد وون را تبدیل خواهد کرد.

از سوی دیگر، خانواده‌های سه نفر از زندانیان ایرانی مقیم آمریکا که در زندان‌های جمهوری‌ اسلامی ایران محبوس‌اند، از دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، انتقاد کردند که در جریان توافق شش میلیارد دلاری مبادله زندانیان با ایران، عزیزان آن‌ها را به حال خود رها کرده است. البته بسیاری بر این باورند که این توافق بسیار بیشتر از شش میلیارد دلار است و ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی عراق به ایران را نیز شامل می‌شود.

به گزارش فاکس‌نیوز، کارشناسان حقوقی می‌گویند که شهاب دلیلی، جمشید شارمهد و افشین شیخ‌الاسلامی، سه ایرانی دارای اقامت ایالات متحده که اینک در ایران زندانی‌اند، طبق قانون لوینسون، اتباع ایالات متحده دانسته می‌شوند، اما بخشی از معامله بایدن با تهران نبودند.

واشنگتن اسامی زندانیان ایرانی را در ایالات متحده فاش نکرده و همین امر، باعث شده است که منتقدان بگویند که دولت از توضیح درباره مفاد توافقنامه مبادله، طفره می‌رود. قانونگذاران جمهوری‌خواه نیز این  توافق را «معامله‌ای وحشتناک» توصیف کرده‌اند.