کرونا خطر فشار خون بالا را افزایش می‌دهد؟

افراد مبتلا به کووید در مقایسه با بیمارانی که به آنفلوانزا مبتلا شده بودند، پیامدهای فشار خون وخیم‌تری نشان دادند

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند چگونه ویروس کرونا ممکن است باعث فشار خون شودــ Canva

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد وقتی صحبت از ابتلا به فشار خون بالا است، احتمالا کوویدــ۱۹ نقش بزرگی ایفا می‌کند.

بنا به گزارش سی‌ان‌ان، از هر پنج بیمار مبتلا به کوویدــ۱۹ که در بیمارستان بستری شده‌اند، بیش از یک نفر و از هر ۱۰ بیمار مبتلا به کووید که بستری نشده‌اند هم بیش از یک نفر، شش ماه بعد از ابتلا به فشار خون بالا مبتلا شده‌اند.

افرادی که به دلیل ابتلا کوویدــ۱۹ در بیمارستان بستری شدند، در مقایسه با افرادی که آنفلوانزا گرفته بودند یا به یکی دیگر از ویروس‌های دستگاه تنفسی مبتلا شدند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا فشار خون قرار داشتند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را که در واقع علت اصلی مرگ‌ومیر در ایالات متحده‌اند، افزایش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آستانه فشار خون بالا بسته به تشخیص پزشک می‌تواند متفاوت باشد اما با توجه به جدیدترین دستورالعمل‌ انجمن قلب آمریکا و کالج قلب و عروق ایالات متحده، این میزان درجه فشار ۱۳۰ روی ۹۰ (۱۳ روی ۹) تعریف می‌شود.

در یک پژوهش جدید، محققان سوابق پزشکی بیش از ۴۵ هزار بیمار مبتلا به کوویدــ۱۹ و نزدیک به ۱۴ هزار بیمار مبتلا به آنفلوانزا در منطقه برونکسن شهر نیویورک را بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بررسی کردند. هیچ یک از این بیماران مبتلا به کووید پیش‌تر سابقه ابتلا به فشار خون بالا نداشتند.

از میان بیماران بستری در بیمارستان، بیش از یک نفر از هر پنج نفر در مدتی که در بیمارستان بستری بود، به فشار خون بالا مبتلا شد.

افراد مبتلا به کووید در مقایسه با بیمارانی که به آنفلوانزا مبتلا شده بودند، پیامدهای فشار خون وخیم‌تری نشان دادند.

پژوهشگران همچنین دریافتند فشار خون بالا در چند گروه جمعیتی کلیدی شایع‌تر است؛ افرادی که بیش از ۴۰ سال سن داشتند و نیز افراد سیاه‌پوست یا کسانی که از قبل بیماری‌هایی مانند انسداد مزمن ریه، بیماری عروقی یا بیماری مزمن کلیوی داشتند، پس از ابتلا به کووید، بیشتر با خطر ابتلا به فشار خون مواجه شدند.

به گفته کارشناسان تعداد افرادی که به دلیل کوویدــ۱۹ به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند، نسبت به افرادی که آنفلوانزا را پشت سر می‌گذارند، بسیار بیشتر است. همین امر نشان می‌دهد که در آینده افراد بیشتری به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند که تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می‌شود.

اما دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چگونه ویروس کرونا ممکن است باعث فشار خون شود.

پژوهش اخیر این فرضیه را مطرح می‌کند که احتمالا ویروس‌ کرونا به سلول‌های قلب آسیب می‌رساند و گردش خون را مختل می‌کند یا اینکه احتمالا باعث آسیب‌ کلیه‌ها می‌شوندــ که در واقع از عوامل بستری‌ شدن مبتلایان به کوویدــ۱۹ است‌ــ  و همه این‌ها می‌توانند در بالا رفتن فشار خون دخیل باشند.

برای تشخیص دقیق ارتباط نزدیک بین کوویدــ۱۹ و افزایش فشار‌خون، آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتری نیاز است اما همین پژوهش به دانشمندان کمک می‌کند برای شناسایی ارتباط بین کوویدــ۱۹ و فشار خون بالا، بررسی‌های بیشتری انجام دهند.

بیشتر از بهداشت و درمان