پس لرزه‌های حمله به سفارت آمریکا در عراق

وزیر دفاع آمریکا از احتمال حملات بیشتر نیروهای وابسته به ایران خبر داد

«مارک اسپر»، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا می‌گوید شواهدی وجود دارد که نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی برای حملاتی در آینده نزدیک برنامه‌ریزی کرده‌اند. 

خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر دفاع آمریکا نوشته است که برخی نشانه‌های موجود، مقامات آمریکایی را مجاب کرده که احتمال حملات دیگری به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق وجود دارد. 

مارک اسپر گفته است که این شواهد و نشانه‌ها برای مقامات آمریکایی تازگی ندارد و در چند ماه گذشته هم چنین نشانه‌هایی از سوی گروه‌های نزدیک به حکومت ایران مشاهده شده است. 

به گفته این مقام آمریکایی در صورت عملی شدن این حملات و یا جدی‌تر شدن نشانه‌هایی از امکان حملات نیروهای وابسته به حکومت ایران، ایالات متحده اقدامات پیشگیرانه‌ای برای محافظت از نیروهای آمریکایی مستقر در عراق انجام خواهد داد.

«مارک مایلی» رئیس ستاد مشترک مرکزی آمریکا هم در همین رابطه گفته است که «حداقل از ابتدای ماه اکتبر یک کارزار به طور مداوم توسط کتائب حزب الله علیه کارمندان ایالات متحده انجام شده است و حملات موشکی طراحی شده در شمال عراق برای کشتار طراحی شده است».

به گفته این مقام آمریکایی «۳۱ موشک» فقط برای «هشدار» طراحی نشده بلکه برای ایجاد خسارت و کشتار طراحی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و آمریکا در عراق از زمانی شدت گرفت که در آخرین روزهای سال ۲۰۱۹ میلادی نیروهای حشدالشعبی عراق در حمله به یک پایگاه نظامی میزبان نیروهای ایالات متحده، یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و پس از آن جنگنده‌های آمریکایی به مرز عراق و سوریه و پایگاه نظامیان حشدالشعبی حمله کردند که منجر به کشته شدن ۲۵ نفر و زخمی شدن تعداد دیگری از نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی شد. 

بعد از این حملات بود که گروهی از نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند که با واکنش شدید مقامات آمریکایی و در راس آن‌ها دونالد ترامپ مواجه شد. 

خیلی زود دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود مقامات جمهوری اسلامی را «تهدید» کرد که با اصرار به انجام این‌گونه اقدامات خرابکارنه «بهای گزافی خواهند پرداخت».

این تهدید البته واکنش رهبر جمهوری اسلامی را نیز به دنبال داشت و علی خامنه‌ای هم در صفحه رسمی توئیتر خود ضمن بازنشر توئیت رئیس‌جمهور آمریکا نوشت که «این مردک توییت کرده و گفته ایران را مسئول مسائل جاری در بغداد می‌داند و به ایران واکنش نشان خواهد داد». 

این در حالی‌ست که هم علی خامنه‌ای و هم دونالد ترامپ تاکید کرده‌اند که به هیچ‌وجه به دنبال «جنگ» نیستند.