زلنسکی در آستانه پیوستن استکهلم به ناتو به سوئد سفر کرد 

رئیس‌جمهوری اوکراین برای ملاقات با نخست‌وزیر و خانواده سلطنتی وارد سوئد شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت) خبر داد که به سوئد سفر کرده است تا با مقام‌های دولتی، احزاب سیاسی و خانواده سلطنتی این کشور اسکاندیناوی، از جمله نخست‌وزیر اولف کریسترسون، اندریاس نورلن، روسای احزاب پارلمانی سوئد ملاقات و گفت‌وگو کند. 

سفر زلنسکی به سوئد تقریبا یک سال و نیم پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و در حالی انجام می‌شود که سوئد در آستانه پیوستن به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی است. پیش‌تر فنلاند، کشور همسایه سوئد، توانست به ناتو بپیوندد. 

زلنسکی در توییتی نوشت در سفر به سوئد همراه همسرش است:‌ «من و اولنا وارد سوئد شدیم.» او ضمن اشاره به اینکه با نخست‌وزیر سوئد، خانواده سلطنتی و مقام‌های ارشد و احزاب مذاکره خواهد کرد، افزود: «مشارکت، همکاری دفاعی، ادغام در اتحادیه اروپا، و امنیت مشترک اروپا و آمریکا محور مذاکرات است.» او همچنین در پیامی که در رسانه اجتماعی تلگرام منتشر کرد، نوشت: «مایلم که شخصا از سوئد به‌دلیل حمایت از تلاش ما برای رسیدن به آزادی و استقلال قدردانی کنم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندکی پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، سوئد سیاست خود در خودداری از تحویل سلاح به کشورهای در حال جنگ را کنار گذاشت و متعهد شد که هزاران سلاح ضدتانک موسوم به ای‌تی۴ را به اوکراین ارائه دهد. 

ساعاتی قبل از سفر زلنسکی به سوئد، روسیه بار دیگر دست به حمله موشکی علیه اوکراین زد. وزارت کشور اوکراین در روز شنبه از اصابت یک موشک روس به میدان مرکزی شهر تاریخی چرنیهیف در شمال اوکراین خبر داد و اعلام کرد که طی آن هفت نفر از جمله یک کودک کشته و ۹۰ نفر مجروح شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی با اشاره به این حمله موشکی در رسانه تلگرام نوشت: «یک موشک روسی درست در مرکز شهر، در چرنیهیف به شهروندان ما اصابت کرد. روسیه با اصابت این موشک یک میدان، دانشگاه و سالن تئاتر را مورد حمله قرار داد و یک روز شنبه معمولی را به روز درد و ویرانی تبدیل کرد.»

ماه گذشته، ترکیه به مخالفت با پیوستن سوئد به اتحاد نظامی ناتو پایان داد و به عضویت استکهلم در ناتو چراغ سبز نشان داد. 

مسکو پیوستن سوئد به ناتو را تهدیدی علیه امنیت روسیه تلقی می‌کند و گفته است که در حال برنامه‌ریزی برای اقدام متقابل است. 

پارلمان سوئد در هفته جاری با انتقال حدود ۳۱۰ میلیون دلار کمک نظامی مضاعف به اوکراین موافقت کرد. این کمک از جمله شامل مهمات، قطعات یدکی، تجهیزات خنثی کردن مین و همچنین خودروهای نظامی است.