ادعای مقام طالبان: یک افغانی هم از کشورهای خارجی کمک دریافت نمی‌کنیم

آمریکا در دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، ۲.۳ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان-خبرگزاری باختر

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، روز شنبه ۲۸ مرداد، مدعی شد که رژیم طالبان «حتی یک افغانی» از کشورهای جهان کمک دریافت نمی‌کند و حقوق ماهانه حدود یک میلیون کارمند نهادهای دولتی، از عواید داخلی پرداخت می‌شود.

حنفی که در مراسم صد‌و‌چهارمین سالگرد استقلال افغانستان از بریتانیا صحبت می‌کرد، مدعی شد که با سلطه طالبان بر افغانستان، نیاز به کمک‌های کشورهای خارجی پایان یافته است. معاون نخست‌وزیر طالبان در حالی این ادعا را مطرح کرد که براساس گزارش دفتر بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) که اوایل اوت منتشر شد، دولت آمریکا در دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، ۲.۳ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است.

پول کمکی آمریکا به افغانستان در بسته‌های پول نقد ۳۲ تا ۴۰ میلیون دلاری از طریق سازمان ملل متحد به کابل فرستاده می‌شود. پول‌های کمکی دولت آمریکا و دیگر دولت‌های جهان، در زمینه‌های مختلف از‌جمله ارائه کمک‌های بشردوستانه، پرداخت حقوق معلمان و کارکنان نهادهای بهداشتی، اجرای پروژه‌های بازسازی و توسعه هزینه می‌شوند و همچنین طالبان به بهانه تامین امنیت نهادهای بین‌المللی از این پول‌ها استفاده می‌کنند.

جان ساپکو، بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان، تا‌کنون در چندین مصاحبه و سخنرانی خود تایید کرده است که طالبان به کمک‌های بشردوستانه دسترسی دارند و به بهانه‌های مختلف، از‌جمله صدور و تمدید مجوز فعالیت سازمان‌های بین‌المللی، تامین امنیت نهادهای بین‌المللی و ارائه خدمات دولتی، از این نهادها پول می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین بسیاری از فرماندهان و سران طالبان شماری از افراد تحت امر خود را به‌عنوان کارمند در نهادهای بین‌المللی گمارده‌اند و کمک‌های بشردوستانه را در مناطق مشخص و بین افراد مشخص توزیع می‌کنند.

در همین حال، مولوی عبدالسلام حنفی مدعی شد که جمع‌آوری عواید باعث شده است تا پروژه‌های بازسازی و توسعه در افغانستان عملی شوند. او همچنین مدعی شد که طالبان حتی به بیوه‌ها و کودکان بی‌سرپرست حقوق ماهانه می‌دهند و افراد معتاد به مواد مخدر را درمان و زمینه آموزش حرفه‌ای و کار را برای آنان فراهم کرده‌اند.

طالبان که در جریان ۲۰ سال جنگ با دولت‌های پیشین افغانستان از تولید و قاچاق مواد مخدر به‌عنوان منبع اصلی تامین نیاز میدان‌های جنگ استفاده می‌کردند، اکنون ادعا می‌کنند که معتادان به مواد مخدر میراث دولت‌های پیشین افغانستان است.

طالبان، اوایل ۲۰۲۲، کمپینی برای جمع‌آوری و معالجه معتادان آغاز کردند و مدعی شدند که معتادان پس از گذراندن یک دوره ۴۵ روزه، به زندگی عادی خود ادامه خواهند داد. این روند درمان معتادان در دولت‌های پیشین افغانستان نیز اجرا می‌شد، اما به‌دلیل فقر گسترده و بیکاری روزافزون در افغانستان، معتادان پس از گذراندن دوره معالجه دوباره به استفاده از مواد رو می‌آورند.

عبدالسلام حنفی همچنین در سخنرانی‌اش ادعا کرد که طالبان توانسته‌اند معضل تکدی‌گری را در شهرها حل کنند و به نیازمندان واقعی حقوق ماهانه بدهند. رمضان بشردوست، نماینده کابل در مجلس نمایندگان دولت پیشین افغانستان که در کابل زندگی می‌کند و سرگرم فعالیت‌های اجتماعی است، اوایل ژوئیه، به ایندیپندنت فارسی گفت که طرح‌ طالبان برای حل معضل تکدی‌گری موفق نبود، زیرا این طرح به‌دلیل نیاز طالبان به کمک‌های خارجی و بیکاری گسترده در افغانستان، عملی نیست.