مانور رهبر طالبان در پایگاه قندهار و نمایش واحد محافظتی ویژه

از نمایش قدرت طالبان در پایگاه البدر می‌توان این‌گونه برداشت کرد که مقام‌های ارشد طالبان بدون اجازه رهبر این گروه نمی‌توانند مراسم‌ نظامی بزرگ برگزار کنند

طالبان در پایگاه نظامی البدر در قندهار دو سالگی حکومتشان را جشن گرفتند‌-Twitter@/Kandahar_Media

طالبان پانزدهم اوت، هم‌زمان با دومین سالگرد سرنگونی دولت پیشین افغانستان؛ در استان قندهار در جنوب افغانستان، نمایش قدرت به راه انداختند و مراسم و رژه نظامی برگزار کردند. 

در این مراسم که در پایگاه نظامی ۲۰۵ البدر طالبان برگزارش شد، شماری از مقام‌های بلندپایه نزدیک به رهبر طالبان از جمله ملافاضل مظلوم، معاون وزیر دفاع، مولوی نورالله منیر، رئیس دارالافتا مرکزی طالبان، محمدعلی حنفی مشهور به ملاشیرین، استاندار طالبان در قندهار و تعدادی دیگر از مقام‌های این گروه حضور داشتند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، نیز در این مراسم شرکت کرده بود. هرچند رژه نظامی در پایگاه البدر تحت پوشش ویژه رسانه‌ای و تبلیغاتی قرار نگرفت.  

طالبان در پایگاه نظامی ۲۰۵ البدر برای نخستین‌بار بخشی از نیروهای محافظتی رهبر طالبان با تسلیحات و خودروهای زرهی‌شان را به نمایش گذاشتند. خودروهای واحد محافظتی رهبر طالبان به رنگ سبز تیره است و روی آن‌ها به زبان پشتو عبارت «مشرتابه خاص زواک» یعنی «نیروهای ویژه رهبر» درج شده است.  

حدود یک سال می‌شود که رهبر طالبان پس از گسترش نفوذش در نهادهای نظامی و استخباراتی حکومت این گروه، برای تامین امنیتش نیروی ویژه تشکیل داده و در حالی که ادعا می‌کند ناتو و آمریکا را در افغانستان شکست داده، واحدهای محافظتی‌اش را با تسلیحات آمریکایی به‌جامانده از نیروهای حکومت پیشین تجهیز کرده است.  

نیروهای پلیس، ارتش، استخبارات و دفتر رهبر طالبان در پایگاه البدر رژه رفتند. هم‌زمان با این رژه، چند فروند از معدود هلی‌کوپترهای ام‌دی‌ــ۵۳۰ و می‌‌ــ۱۷ ساخت روسیه هم به پرواز در آمدند اما علی‌رغم ادعاهای طالبان مبنی بر عملیاتی کردن هلی‌کوپترهای بلک‌هاک ساخت آمریکا، در این رژه نظامی اثری از آن‌ها نبود.  

نظامیان طالبان از یونیفرم و پوتین‌های نظامیان حکومت پیشین افغانستان استفاده می‌کنند و تنها نشان (لوگو) نظام جمهوریت را به «امارت اسلامی» تغییر داده‌اند. در رژه نیروهای طالبان در قندهار، بیشتر حاضران لباس فرم پوشیده بودند اما شماری از آن‌ها هم با لباس‌های بومی قندهاری سوار بر موتورسیکلت‌ و با سلاح سبک، دوران جنگ چریکی خود را تداعی کردند.

در رژه نیروهای طالبان در پایگاه البدر شمار زیادی از نیروهای طالبان بدون رعایت استانداردها و اصول ایمنی روی تانک‌های و نفربرهای ساخت آمریکا ایستاده بودند و این گونه در رژه شرکت کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از نمایش قدرت طالبان در پایگاه البدر قندهار می‌توان این‌گونه برداشت کرد که مقام‌های ارشد طالبان بدون اجازه رهبر این گروه، نمی‌توانند مراسم‌ بزرگ برگزار کنند و تجهیزات و تسلیحات نظامی‌شان را به نمایش بگذارند. جشن دو سالگی حکومت طالبان در کابل هم چندان پررنگ نبود و مقام‌های ارشد طالبان در تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل طالبان و ملا یعقوب در یکی از مکان‌های نظامی سخنرانی کردند. البته تعدادی از نیروهای این گروه هم با بشکه‌های زرد انفجاری در دست مقابل ساختمان تخلیه‌شده سفارت آمریکا در کابل جمع شدند و قدرت‌نمایی کردند. 

در دو دهه نظام جمهوریت تحت حمایت کشورهای غربی، استان‌های جنوبی افغانستان به‌دلیل هم‌مرز بودن با پاکستان و ایران، صحنه شدیدترین درگیری‌ها بودند. نیروهای آمریکایی در استان قندهار و نیروهای بریتانیایی در استان هلمند حضور داشتند و پایگاه‌های ارتش در این دو استان به پیشرفته‌ترین تجهیزات و امکانات مجهز بود و حملات هوایی متعددی از این دو پایگاه علیه طالبان انجام می‌شد. با عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان و سرنگونی حکومت افغانستان، طالبان به انباری از تجهیزات و تسلیحات دست یافتند و کنترل ملا هبت‌الله بر این دو پایگاه رفته‌رفته افزایش پیدا کرد.  

ملا هبت‌الله تا زمان رسیدن به مقام رهبری طالبان سابقه هیچ‌گونه فعالیت نظامی و سیاسی نداشت و از روحانیون پرطرفدار در میان طالبان بود، اما وقتی طالبان در اوت ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان به‌دست گرفتند، او هم کم‌کم کوشید پایه‌های قدرتش را محکم کند. 

با سرنگونی حکومت افغانستان، طالبان به تسلیحاتی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار دست یافتند اما مشخص نیست چه میزان از این تسلیحات اختیار آنان است و چقدر از آن‌ها به دست گروه‌های تروریستی و جهادی منطقه و قاچاقچیان سلاح رسیده است. 

بیشتر از جهان