دو سالگی حکومت طالبان؛ نمایش قدرت با بشکه‌های زرد انفجاری

یک ویدیو در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن یک زن در واکنش به گشت‌زنی نیروهای طالبان به مناسب دو سالگی حکومتشان می‌گوید: «خدا یک بلا علیه طالبان نازل کند»

نیروهای طالبان در مقابل ساختمان سفارت تعطیل‌شده آمریکا در کابل- Wakil KOHSAR / AFP

طالبان به مناسبت دو سالگی حکومتشان در افغانستان مراسمی برگزار کردند. شماری از نیروهای طالبان بدون داشتن لباس متحدالشکل نظامی در کلان شهرها از جمله کابل گشت‌زنی کردند و سرودهای تبلیغی را از بلندگوهای نصب‌شده در خودروهای نظامی پخش کردند.  

نیروهای طالبان با گشت‌زنی در شهرها، ادعای شکست آمریکا و غرب در افغانستان را داشتند و از جهان خواستند که حکومتشان را به رسمیت بشناسد. نیروهای طالبان بشکه‌های زرد رنگ را در گشت‌زنی‌هایشان به نمایش گذاشتند؛ آن‌ها از این بشکه‌ها به‌عنوان بمب‌های کنارجاده‌ای استفاده می‌کردند. هزاران تن از شهروندان افغان قربانی این بمب‌ها شدند. نیروهای طالبان بخشی از تسلیحات به‌جامانده حکومت پیشین را هم در راهپیمایی‌هایشان به نمایش گذاشتند. 

خبرگزاری فرانسه عکس‌هایی منتشر کرده است که نشان می‌دهد دختران نوجوان در استان قندهار - محل اقامت رهبر طالبان- پرچم‌های طالبان را حمل می‌کنند و آن را به پیشانی‌شان بسته‌اند. 

همواره نیروهای طالبان به چنین مناسبت‌هایی در مقابل ساختمان سفارت آمریکا در افغانستان حضور پیدا می‌کنند و شعار پیروزی سر می‌دهند و در ۱۵ اوت هم همین کار کردند و ازدحام نیروها و هواداران این گروه در نزدیکی این ساختمان امسال هم زیاد بوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با روی کار آمدن حکومت طالبان، سفارت آمریکا و دیگر کشورهای غربی در افغانستان بسته شدند. 

یک ویدیو در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن یک زن در واکنش به گشت‌زنی نیروهای طالبان به مناسب دو سالگی حکومتشان می‌گوید: «خدا یک بلا علیه‌ آن‌ها (طالبان) نازل کند.» 

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در مراسم تجلیل از دو سالگی حکومتشان در کابل ادعا کرد که آمریکا و اروپا و تمام کشورهای منطقه هیچ‌گاه از مخالفت مسلحانه در برابر حکومتشان حمایت نمی‌کنند. 

او گفت: «افغانستان تحت یک رهبری دارای نظام، ارتش، پلیس و استخبارات (اطلاعات) قوی است و مرزهای افغانستان محفوظ است.» 

او با اشاره به حمله ارتش سرخ شوروی در دهه ۸۰ میلادی و حمله ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی گفت که کشورهای جهان از تغییر نظام در افغانستان حمایت نمی‌کنند و امکانات برای براندازی حکومت در افغانستان را فراهم نمی‌کنند. 

هر چند دو سال از حکومت طالبان می‌گذرد، اما حکومت آن‌ها را هیچ کشوری و حتی متحدان آن‌ها به رسمیت نشناخته‌اند. شماری از شهروندان افغان امیدوارند که حکومت طالبان به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های سرکوب‌گرایانه و اختناق و نقض حقوق زنان، دوام زیادی نداشته باشد.  

مقام‌های طالبان هم از سرنگونی حکومتشان نگران‌اند. ملا خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، در مراسم تجلیل از دو سالگی حکومت طالبان گفت: «دشمنان و افراد متعصب هنوزهم بر ضدنظام تبلیغ می‌کنند و برای مردم فکر از بین رفتن نظام اسلامی را می‌دهند.» 

مقام‌های طالبان از جمله شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیوم این گروه، با توسل به ارزش‌های دینی شهروندان افغانستان گفت: «حفاظت از نظام کنونی برای همه شهروندان افغانستان مانند نماز فرض است.» 

اما حکومت طالبان انتخابی نیست و بر اساس زور و گزینه نظامی بر افغانستان حاکم شده است. در این حکومت، انحصار شدید قومی وجود دارد و نقش طالبان «پشتون‌تبار» در این حکومت پررنگ است. طالبان مخالف شدید برگزاری سراسری انتخابات‌اند و مخالفانشان می‌گویند که با برگزاری انتخابات، طالبان بازی قدرت را می‌بازند و به همین دلیل، نمی‌خواهند که انتخابات برگزار شود. 

ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، در مراسمی در جمع سربازان ارتش این گروه بار دیگر تاکید کرد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده نمی‌شود و آن‌ها در این مورد متعهدند.  

او بدون نام بردن از پاکستان گفت که برخی از کشورها شهروندان افغانستان را مسئول ناکامی امنیتی‌ می‌دانند. 

او گفت: «برخی از کشورها به‌خاطر بی‌کفایتی‌شان، ضعفشان، رهبری نالایقشان، ارتششان، پلیسشان، نیروهای امنیتی‌شان، استخباراتشان افغان‌ها را سرزنش می‌کنند. میلیاردها پول برای آن‌ها مصرف می‌شود اما هنوز نتوانسته‌اند امنیت کشورشان را حفظ کنند و با ریختن خاک در چشم ملت خود، افغانستان را مقصر می‌دانند.» 

حکومت پاکستان ادعا می‌کنند که تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) حمله‌ها را از افغانستان علیه این کشور انجام می‌دهد و طالبان باید تهدید تی‌پی‌پی را مهار کنند.  

مقام‌های ارشد پاکستانی گفته بودند که برخی از شهروندان افغان در حمله‌های تروریستی در این کشور دست دارند و حتی هشدار داده بودند که علیه تهدید تی‌تی‌پی، دست به اقدامات نظامی در افغانستان خواهند زد. 

تی‌تی‌پی بیش از هشت ماه می‌شود که سطح حمله‌های خود را در پاکستان افزایش داده است.  

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز سه‌شنبه ۲۴ مهرداد (۱۵ اوت) با انتشار یک توییت در ارتباط با تی‌تی‌پی گفت که طالبان متعهدند که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده نشود. او بدون اینکه نامی از جنگجویان تی‌‌تی‌پی در ارتباط با همکاری‌شان در جریان جنگ با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن ببرد، گفت هر کس که در افغانستان جنگیده‌ است، به خاطر «خدا جهاد» کرده است. 

با گذشت هر روز از عمر حکومت طالبان، نارضایتی شهروندان افغان از آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. طالبان طی دو دهه جنگ با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن با روایت «جهاد» و «اشغال» افغانستان هزاران تن از شهروندان را در حمله‌های مسلحانه، انفجاری و انتحاری کشتند.  

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز در افغانستان تسلط داشتند و در آن زمان در این کشور بحران انسانی شکل گرفته بود و زنان به‌طور کامل از اجتماع حذف شده بودند.  

بیشتر از جهان