سناتور آمریکایی: افغانستان دوباره سکوی پرتاب حمله به منافع آمریکا شده است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرد

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه- Bill O'Leary-Pool/Getty Images/AFP

لیندسی گراهام، سناتور بانفوذ آمریکایی، در واکنش به گذشت دو سال از حکومت طالبان بر افغانستان گفت که افغانستان دوباره سکوی پرتابی برای حمله اسلام‌گرایان افراطی به منافع آمریکا شده است. 

این سناتور جمهوری‌خواه در پلتفرم اکس (توییتر سابق) نوشت: «این دومین سالگرد خروج فاجعه‌بار دولت بایدن از افغانستان است که یکی از فکرنشده‌ترین، فاجعه‌بارترین، و شرم‌آورترین تصمیم‌ها در تاریخ سیاست خارجی آمریکا بود.» 

او گفت طالبان زنان را سرکوب می‌کنند و با سازمان‌های تروریستی پیوند دارند.  

گراهام عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان را رخدادی «فاجعه‌آمیز» توصیف کرد که اسلام رادیکال را به جهان تحمیل کرده است.

او گفت که خروج از افغانستان نشانه‌ای از ضعف آمریکا بود که به کشورهایی مانند روسیه و چین و ایران فرستاده شد و اکنون به بی‌ثباتی در سراسر جهان منجر شده است. 

او گفت: «همه این‌ها بسیار غیرضروری و قابل اجتناب بود.»

طالبان در اوت ۲۰۲۱ توانستند پس از دو دهه جنگ و شورش حکومت افغانستان مورد حمایت کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا را سرنگون کنند. محمد اشرف غنی از ارگ ریاست‌جمهوری فرار کرد و با این کار دوره ریاست‌جمهوری‌ او هم به پایان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در دو سالی که از حکومتشان می‌گذرد ممنوعیت‌های بسیاری بر کار و آموزش زنان وضع کرده‌اند و حکومتشان را بر اساس روایت‌های «افراطی» از دین اسلام رهبری می‌کنند.  

در حکومت طالبان، فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان افزایش یافته است. بر پایه تازه‌ترین گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان حضور دارند که تهدیدی برای منطقه و جهان شمرده می‌شوند.

حکومت طالبان تاکید دارد که به هیچ کشور یا گروهی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان برای حمله به دیگر کشورها استفاده کند، اما طالبان در عمل نشان نداده‌اند که با شبکه‌های تروریستی قطع رابطه کرده‌اند. 

ایمن‌ ظواهری، رهبر شبکه القاعده، سال گذشته در منطقه دیپلمات‌نشین شهر کابل هدف حمله پهپاد آمریکایی قرار گرفت و کشته شد. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرد، اما تاکید کرد که دولت آمریکا به حمایت از مردم افغانستان و تلاش برای تامین حقوق دختران و زنان در حکومت طالبان ادامه می‌دهد.  

او گفت دولتش به کار با طالبان ادامه می‌دهد و می‌کوشد طالبان را به رعایت حقوق زنان و دختران وادارد.

بیشتر از جهان