رابرت مالی به حسین موسویان و همکاران در دانشگاه پرینستون ملحق می‌شود

نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران که گفته می‌شود «در مرخصی به‌سر می‌برد» از ترم جدید در دانشگاه نام‌آشنای آمریکایی برای ایرانیان سیاست خارجی تدریس می‌کند

رابرت مالی گفت خوشحال است که با نسل جدید در دانشگاه پرینستون کار می‌کند-AFP

درحالی که گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل تعلیق و مرخصی اجباری بدون حقوق رابرت مالی، از سمت نمایندگی ویژه دولت بایدن در امور ایران ادامه دارد و هنوز وزارت خارجه آمریکا در این زمینه پاسخ شفافی ارایه نداده است، دانشگاه پرینستون در بیانیه‌ای اعلام کرد که مالی در ترم پاییز روابط بین‌الملل تدریس خواهد کرد.

در بیانیه این دانشگاه آمده است که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به عنوان استاد مهمان به این دانشگاه می‌پیوندد.

براساس این گزارش رابرت مالی هم‌اکنون از سمت خود به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مرخصی است و در پرینستون تصمیم‌گیری سیاست خارجی تدریس خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که گزارش‌هایی که هنوز به تایید وزارت خارجه آمریکا نرسیده است حاکی از آن است که مالی در ارتباط با نحوه نگهداری از اسناد محرمانه و روابط با افراد مرتبط با جمهوری اسلامی تحت بازرسی اف‌بی‌آی قرار دارد. البته رابرت مالی و منابع رسمی آمریکا هنوز این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

مالی درباره حضور در دانشگاه پرینستون گفت: «خرسندم زمانی که در مرخصی از وزارت خارجه آمریکا به سرمی‌برم با نسل بعدی خدمات‌دهندگان عمومی در مدرسیه روابط عمومی و بین‌المللی دانشگاه پرینستون کار کنم.» مالی همچنین درباره بازگشت به خدمات دولتی در زمان مقرر ابراز امیدواری کرد.

دانشگاه پریسنتون برای ایرانیان نامی آشنا است. چهره‌هایی مانند حسین موسویان، سفیر اسبق جمهوری اسلامی در آلمان که ترور میکونوس و فریدون فرخزاد در دوره او اتفاق افتاد در این دانشگاه به عنوان متخصص سیاست هسته‌ای و امنیت خاورمیانه فعالیت می‌کند.

موسویان از اعضای تیم مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای جمهوری اسلامی است و چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، همسر برایان هوک، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران، «از شدت نگرانی برای جان همسرش گریه می‌کرده است». موسویان در مراسم تشییع سلیمانی شرکت کرده بود.

پس از این اظهارات بود که بار دیگر توجه‌ها به حضور چهره‌های نزدیک به جمهوری اسلامی از جمله موسویان در دانشگاه‌های آمریکایی شامل پرینستون جلب شد و گروهی خواستار اخراج موسویان از این دانشگاه شدند.

ژیو وانگ، تاریخ‌دان که برای سال‌ها در ایران بازداشت بود و سرانجام در دوره ترامپ آزاد شد نیز در دانشگاه پرینستون مشغول به کار بود. او پس از آزادی ادعا کرد که این دانشگاه او را در ایران رها کرد و «به دنبال حفظ رابطه خود با رژیم ایران بود و به توصیه افرادی مانند موسویان عمل کرد».