حذف نام رئیس جمهور سابق آمریکا از دانشگاه پرینستون به دلیل نژادپرستی

به گفته رئیس دانشگاه پرینستون، نژادپرستی این رئیس جمهور سابق ایالات متحده «حتی طبق معیارهای روزگار خودش هم چشمگیر و شدید بود»

دانشگاه پرینستون سال ۲۰۱۵ نیز بررسی طوماری برای برداشتن نام ویلسون را در دستور کار قرار داده بود- WILLIAM THOMAS CAIN / GETTY IMAGES / AFP

رئیس دانشگاه معتبر پرینستون در ایالات متحده اعلام کرد این دانشگاه نام وودرو ویلسون را از روی مدرسه عالی امور عمومی و بین‌الملل خود برمی‌دارد.

کریستوفر آیزگروبر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از نظر هیئت امنای دانشگاه نام وودرو ویلسون رئیس جمهور سابق ایالات متحده «به خاطر نگرش و سیاست‌های نژادپرستانه‌اش برای مدرسه عالی یا دانشکده‌ای که محققان، دانشجویان و دانش‌آموختگانش باید در برابر تمام اشکال نژادپرستی محکم بایستند مناسب نیست».

این دانشگاه همچنین نام دانشکده ویلسون را هم عوض خواهد کرد که از قبل در دست اجرا بود و اکنون به آن سرعت خواهد داد.

این دانشکده‌های شبانه‌روزی در دست بازسازی هستند و نام جدید دانشکده ویلسون دانشکده نخست خواهد بود، زیرا نخستین دانشکده شبانه‌روزی این دانشگاه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای آیزگروبر گفت: نژادپرستی ویلسون حتی طبق معیارهای روزگار خودش هم چشمگیر و شدید بود. او در محل کار کارمندان بخش فدرال جداسازی نژادی برقرار کرد در حالی که ده‌ها سال بود که جداسازی‌ نژادی برافتاده بود و با این کار حرکت آمریکا به سوی عدالت را رو به عقب برد.

او گفت: «او نه تنها به نژادپرستی دیرپا در این کشور تن داد که آسیب‌های آن تا امروز هم ادامه داشته است، بلکه به آن دامن زد.»

دانشگاه پرینستون در نوامبر سال ۲۰۱۵ نیز بررسی طوماری برای برداشتن نام ویلسون را در دستور کار قرار داده بود که به تشکیل کارگروه بررسی میراث ویلسون منجر شد و این کارگروه بررسی جامع و ژرفی در این باره انجام داد.

این کارگروه در آوریل سال ۲۰۱۶ در راستای تقویت نگاه همه‌شمول و منصفانه‌تر به پیشینه دانشگاه پرینستون چند توصیه اصلاحی ارائه داد.

اما این کارگروه و هیئت امنای دانشگاه در نهایت نام مدرسه عالی امور بین‌الملل و دانشکده ویلسون را تغییر ندادند.

یک ماه پس از اعتراضات ملی شدیدی که قتل جورج فلوید، بریانا تیلور، احمد آربری و ریشارد بروکز برانگیخت هیئت امنای دانشگاه پرینستون تصمیم گرفت در توصیه‌های کارگروه بررسی میراث ویلسون بازنگری کند.

وودرو ویلسون بیست ‌ وهشتمین رئیس جمهور ایالات متحده بود و از ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۱ قدرت را در دست داشت. او در سال ۱۸۷۹ در پرینستون درس خواند و از ۱۹۰۲ تا ۱۹۱۰ رئیس این دانشگاه بود.

© The Independent

بیشتر از جهان