نیروهای امنیتی خطاب به مادر نازیلا معروفیان: «همان‌طور که مهسا را کشتیم، این را هم می‌کشیم»

بازداشت‌ و صدور احکام قضائی علیه فعالان مدنی در ایران، با نزدیک شدن به سالگرد قتل مهسا امینی ادامه دارد

بازداشت فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و خانواده قربانیان خیزش سراسری، با نزدیک شدن به سالگرد قتل مهسا امینی نه تنها ادامه دارد، بلکه شدت بیشتری یافته است. بر همین اساس، نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار، روز دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲، به فاصله یک روز از آزادی موقت با تودیع وثیقه، حین مراجعه به کلانتری ۱۰۶ تهران برای بازپسگیری تلفن همراه خود، پس از ضرب‌وشتم شدید به دست ماموران، به همراه مادرش، فریده ربانی بازداشت شد و به زندان قرچک منتقل شد. به گزارش هه‌نگاو به نقل از منابع خود، حین ضرب‌وشتم این روزنامه‌نگار، مادرش فریده ربانی، فریاد می‌زند: «می‌خواهید دخترم را مثل ژینا امینی بکشید»

نیروهای امنیتی در پاسخ به این مادر گفتند: «بله همان‌طور که او را کشتیم؛ این را هم می‌کشیم.»

فریده ربانی، مادر نازیلا معروفیان اندکی پس از انتقال به زندان قرچک آزاد شد، اما فرزندش همچنان در بازداشت به سر می‌برد. به گزارش نهادهای حقوق بشری، زندان قرچک در حال حاضر زندانی سیاسی زن ندارد.

نازیلا معروفیان، ١٣ تیر ماه سال جاری، پس از احضار و مراجعه به دادسرای اوین بازداشت و پس از ٤٠ روز در نهایت روز یکشنبه ٢١ مرداد ماه با قید وثیقه و به صورت موقت آزاد شد. این روزنامه‌نگار، روز ۸ بهمن ماه ١٤٠١، اعلام کرد از طرف دادگاه به‌ ریاست قاضی افشاری به دو سال حبس تعزیری، ۵ سال ممنوع‌الخروجی و ۱۵ میلیون تومان جریمه محکوم شده‌ است. نازیلا معروفیان، پس از مصاحبه با امجد امینی، پدر مهسا امینی، روز ٨ آبان ماه سال گذشته و در جریان خیزش سراسری بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او در نهایت ۱۹ دی ماه به قید وثیقه آزاد شده بود.

روز دوشنبه همچنین، یک روزنامه‌نگار دیگر به نام علی مصلحی، از بازداشتگاه اداره اطلاعات کاشان به زندان این شهر منتقل شد. به گزارش هرانا، مصلحی این خبر را در تماسی تلفنی با نزدیکانش اطلاع داده است. با وجود انتقال این روزنامه‌نگار به زندان کاشان، کماکان از دلایل بازداشت و اتهام‌های مطرح‌‌شده علیه او اطلاعی حاصل نشده است.

علی مصلحی از حق داشتن وکیل انتخابی، ملاقات و تماس تلفنی با خانواده خود نیز محروم مانده بود. او پبش از این، به دست نیروهای امنیتی در کاشان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. علی مصلحی به‌دلیل فعالیت‌های خود پیش از این نیز سابقه بازداشت داشته است.

در ادامه فشارها بر معلمان طاهره نقی‌ ئی، دبیرکل سازمان معلمان ایران، نیز از طرف شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به شش ماه حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی، ممنوع‌الخروجی و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد. حکم شش ماه حبس او به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده است.

بر اساس حکمی که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران آن را صادر و به طاهره نقی‌ئی ابلاغ کرد، او به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شده که این میزان حبس به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده است. این فعال معلمان همچنین به پرداخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی و بابت مجازات تکمیلی به منع خروج از کشور به مدت پنج سال، منع عضویت در دسته‌جات یا گروه‌های سیاسی و اجتماعی به مدت پنچ سال و منع استفاده از گوشی هوشمند به استثنای امور شغلی به مدت پنج سال محکوم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد داوری، سخنگوی سازمان معلمان ایران، در گفت‌وگو با صدای معلم، گفت: «بر اساس آنچه قاضی در پایان جلسه رسیدگی در حضور وکیل گفته بود تاکید داشت جرم تشویش اذهان نبوده و جرم امنیتی نیست بلکه نشر اکاذیب و جرم عمومی است و پرونده به دادگاه عمومی ارجاع خواهد شد. انتظار تبرئه ایشان را داشتیم اما این حکم و انتساب اتهام تبلیغی علیه نظام و استناد به مصادیق عجیب و غریب همه ما را متعجب و متاسف کرد.»

طاهره نقی‌‌ئی، دبیرکل سازمان معلمان ایران، فعال صنفی معلمان و دبیر سابق دبیرستان‌های منطقه پنج تهران است.

رقیه کبیری، شاعر و نویسنده اهل خوی، از طریق تماس تلفنی به اداره اطلاعات شهر تبریز احضار شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، در این تماس تلفنی از رقیه کبیری خواسته شد که روز سه‌شنبه ۲۴ مردادماه در اداره اطلاعات شهرستان تبریز حاضر شود. این شاعر و نویسنده ایرانی با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام شخصی خود دلیل احضارش به اداره اطلاعات را مرتبط با تجمع دیروز زنان طرفدار محیط زیست در حمایت از احیای دریاچه اورمیه، مقابل فرمانداری شهر تبریز دانسته است. رقیه کبیری، متولد سال ۱۳۴۱ در شهرستان خوی، رمان‌‌نویس، داستان‌‌نویس و شاعر ایرانی است.

روز دوشنبه ۲۳ مردادماه، همچنین لقمان سخنور به همراه هوشیار قادری، نوجوان هفده ساله، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. کردپا با اعلام این خبر نوشت که لقمان سخنور با توقف خودروی شخصی در بازار پیرانشهر و هوشیار قادری در منزل شخصی خود به دست نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شدند. تاکنون از دلایل بازداشت، اتهام‌های مطرح‌شده و محل نگهداری این افراد اطلاعی منتشر نشده است.