ناصر کنعانی: در مبادله زندانیان تضمین‌های لازم را از آمریکا دریافت کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید زمین‌های ایران در سیستان را به کسی نداده‌ایم که بخواهیم پس بگیریم

کنعانی امنیت کشورهای منطقه را به «مجاهدات خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی» قاسم سلیمانی ارتباط داد‌ــ جماران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز دوشنبه ۲۳ مرداد، ادعای «دسترسی کامل» به دارایی‌های آزاد‌شده را مطرح کرد و گفت ایران می‌تواند «کلیه کالاها و مایحتاجش» را از محل این پول‌ها خریداری کند و مابقی هم سپرده می‌شود و به آن سود تعلق می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد که طی دو سال اخیر، پیگیری حقوق ایرانیانی که در آمریکا با «اتهام‌های واهی» تحت پیگرد و بازداشت بودند و آزادسازی منابع مالی ایران که در پی تحریم‌های بین‌المللی مسدود شدند، با «جدیت» در دستور کار دولت قرار داشته است.

ناصر کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی «تضمین‌های لازم» را از ایالات‌متحده آمریکا دریافت کرده است، گفت که روند آزادسازی زندانیان و منابع مالی ایران در چارچوب توافق صورت‌گرفته انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی درباره سرنوشت مذاکرات هسته‌ای نیز ادعا کرد که این موضوع «مسیر خاص» خود را دارد و «بسته» نیست. او همچنین اذعان کرد که مبادله زندانیان و آزادسازی منابع مالی ایران با برجام ارتباط مستقیم ندارد اما این موضوع‌ها می‌توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند.

کنعانی با تکرار ادعاهای پیشین افزود: «ایران همواره به مسیر دیپلماتیک در مذاکرات پایبند است.» او در مورد منابع مالی بلوکه‌شده ایران در ژاپن نیز گفت که میزان «قابل‌توجهی» از این منابع به شکل‌های مختلف دریافت شده‌ و «بخش محدودی» از آن‌ در بانک‌های ژاپن باقی مانده است.

این مقام دولتی ضمن اشاره به سفیر اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، به ژاپن گفت که درباره این موضوع مذاکراتی با مقام‌های ژاپنی انجام شده است و «امیدواریم دسترسی به باقی منابع پولی با همکاری طرف مقابل انجام شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری روز دوشنبه، به تیراندازی در شاهچراغ نیز اشاره کرد و با تکرار این ادعا که قاسم سلیمانی در مبارزه با «تروریسم» و «مقاومت در برابر اسرائیل» «نقشی موثر» داشت، داعش را به کشورهای غربی نسبت داد و مدعی شد که آن‌ها به منظور «مهندسی سیاسی و امنیتی» در منطقه، این گروه‌ها را به جان مردم انداختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه، امنیت کشورهای منطقه را هم به «مجاهدات خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی» قاسم سلیمانی ارتباط داد و گفت که یکی از مولفه‌های ناامنی در منطقه غرب آسیا در سال‌های اخیر داعش بود که انواع جنایت‌های فجیع را مرتکب شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه واگذاری زمین‌های ایران در سیستان و بلوچستان به افغانستان را در پی کشیدن دیوار مرزی، تکذیب کرد و مدعی شد جمهوری اسلامی زمینی به کسی نداده است که بخواهد آن را پس بگیرد. او همچنین مدعی شد: «جمهوری اسلامی ایران حاکمیت کاملش را بر مرزهای بین‌المللی تعریف‌شده خود اعمال کرده و می‌کند و در این زمینه تردیدی وجود ندارد.»

ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه به سوالی درباره حقابه هیرمند نیز پاسخ داد و بدون ذکر جزئیات درباره بازدید هیئت ایرانی از ایستگاه آب‌سنجی دهرواد در افغانستان، گفت که گزارش‌های این هیئت در حال بررسی است و پیگیری‌های دیپلماتیک ایران ادامه می‌یابد.

کنعانی همچنین از احتمال سفر ابراهیم رئیسی به عربستان سعودی سخن گفت و افزود هنوز تاریخ این سفر مشخص نیست. او سپس از «پیشرفت گام‌به‌گام» روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی خبر داد و درباره بازگشایی سفارت عربستان سعودی در تهران نیز گفت که زمان آن را باید دولت سعودی اعلام کند اما سفارت عربستان سعودی در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد در چارچوب توافق رسما آغاز به فعالیت کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره انتقال اعضای سازمان مجاهدین خلق از آلبانی به کانادا گفت که درباره این موضوع اطلاعات تایید‌شده‌ای ندارد. او در ادامه اظهار امیدواری کرد دولت آلبانی اقدام‌هایش علیه مقر این سازمان را تکمیل کند.

کنعانی اضافه کرد که جمهوری اسلامی اقدام علیه سازمان مجاهدین خلق را «مهار جریان‌های تروریستی» تلقی می‌کند و امیدوار است هیچ کشوری به اعضای این سازمان اقامت ندهد. او در سخنانی تهدیدآمیز، هشدار داد جمهوری اسلامی به کشورهایی که از این «گروهک تروریستی» میزبانی کنند، «پاسخی قاطع» می‌دهد.