«تغییرات آب‌و‌هوایی یک بیماری همه‌گیر است که باید به سرعت با آن مبارزه کرد»

گرمایش زمین و بحران جدی تولید و تامین مواد غذایی

یافته‌های کارشناسان سازمان ملل نشان می‌دهد پیامدهای گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی روی امنیت غذایی جهان به‌اندازه‌ای فراگیر است که به احتمال زیاد حتی پیش از آن که دمای متوسط کره زمین ۱.۵ درجه سانتیگرداد گرم‌تر شود، جهان با بحران بسیار جدی تولید و تامین مواد غذایی روبرو می‌شود.

روزنامه گاردین روز شنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۲) به‌نقل از آلن ریچارد دانواهی، رئیس کنفرانس بیابان‌زدایی سازمان ملل، نوشت همه توجه و نگرانی‌ها به این نکته معطوف است که کره زمین در سال‌های آینده از مرز ۱.۵ درجه‌ گرم‌تر، نسبت به دوران پیش از صنعتی‌شدن جوامع انسانی، نگذرد. در حالی که برخی از رخدادهای بسیار ناگوار محیط‌زیستی، مانند تخریب خاک، کمبود آب و بیابان‌زایی، ممکن است پیش از رسیدن به مرز ۱.۵ درجه‌گرم رخ دهد.

به‌گفته رئيس کنفرانس بیابان‌زدایی سازمان ملل، پیامد و تاثیرات خشکسالی‌ها با سرعتی بیشتر از آنچه پیش‌تر انتظار می‌رفت دامن‌گیر جهان شده است. به‌گفته آلن ریچارد دانواهی، «تغییرات آب‌و‌هوایی یک بیماری همه‌گیر است که باید به سرعت با آن مبارزه شود».

گاردین در بخش دیگری از گزارش روز شنبه خود به‌نقل از این کارشناس محیط زیست سازمان ملل نوشت روش‌های غلط و آسیب‌زای کشاورزی هم روند تخریب خاک را تشدید کرده و همین امر امنیت غذایی جهان را به خطر انداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

​​در کنار کنوانسیون‌های اصلی سازمان ملل برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، از جمله معاهده ۲۰۱۵ پاریس، دولت‌های جهان در سال ۱۹۹۲ یک کنوانسیون مشخص به‌منظور مقابله با بیابان‌زایی تصویب کردند. اما در این میان، پیمان بیابان‌زایی کمترین توجه را به خود جلب کرده است.

به‌گفته رئیس کنفرانس بیابان‌زدایی سازمان ملل، مشکلات محیط‌زیستی باید همه‌جانبه و باهم مورد توجه قرار گیرند و برای آن راه‌حل ارائه شود. خشکسالی‌ها، سیل و طوفان‌های سهمگین و… همگی از پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی است که هیچ مرز قراردادی را به رسمیت نمی‌شناسند و برای رفتن از یک کشور به کشور دیگر به ویزا نیاز ندارند.

یافته‌های کارشناسان سازمان اروپایی نظارت بر آب‌وهوا نشان می‌دهد که ماه گذشته میلادی، گرم‌ترین ماه از زمان شروع ثبت و مستند‌سازی دمای کره زمین بوده است. کره زمین به‌طور هماهنگ و یکسان گرم نمی‌شود. تغییرات اقلیمی ممکن است موجب سردتر شدن برخی از مناطق یا گرم‌تر شدن مناطق دیگر شود.

بیشتر از جهان