سازمان اروپایی نظارت بر آب‌وهوا: زمین داغ‌ترین ژوئیه تاریخ مستند را تجربه کرد

دانشمندان از حلقه‌های درختی و دیگر نشانه‌ها برای اثبات گرم‌ترین زمان از آغاز دوره هولوسن، حدود ۱۰ هزار سال اخیر استفاده می‌کنند؛ قبل از آن عصر یخبندان بود و شاید ژوییه امسال داغ‌ترین در ۱۲۰ هزار سال اخیر باشد

دو نفر در جنوب اسپانیا از شدت گرما سرشان را در حوض آب شهری فرو برده‌اند- CRISTINA QUICLER / AFP

سازمان اروپایی نظارت بر آب‌وهوا می‌گوید که ماه ژوییه ۲۰۲۳ داغ‌ترین ماهی بوده است که کره زمین در طول تاریخ ثبت و مستند شده به خود دیده است. 

در هفته‌های اخیر گرما در دست‌کم سه قاره جهان بحران ایجاد کرده است. شرق ایالات متحده برای دومین بار در یک هفته صحنه وقوع طوفان و بارش باران شدید و تگرگ بود و طوفان و تندباد شامگاه دوشنبه دو نفر را در کارولینای جنوبی و آلاباما کشت. از سوی دیگر برق‌رسانی به یک میلیون و ۱۰۰ هزار میلیون نفر را مختل شد و هزاران پرواز را هم لغو شد. همچنین وقوع طوفان شمال اروپا را تهدید می‌کند و در چند هفته گذشته، اخبار آتش‌سوزی‌های عظیم ناشی از گرمای شدید از گوشه‌وکنار جهان به گوش رسید.

مطابق گزارش اخیر اداره تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک که بخشی از برنامه هواوفضای اتحادیه اروپا است، میانگین دمای جهانی در ماه ژوییه (برابر با حدود تیرماه) ۱۶.۹۵ درجه سانتیگراد بوده است که در مقایسه با داغ‌ترین ژوییه قبلی در سال ۲۰۱۹، یک‌سوم درجه سانتیگراد بالاتر است. 

اداره تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک گفت که معمولا رکوردهای دمای جهانی در حد ‌یک‌صدم تا یک‌دهم درجه سانتیگراد شکسته می‌شوند و افزایش دمای ثبت‌شده اخیر با چنین حاشیه بزرگی، غیرعادی است.

سامانتا برگس، معاون اداره کوپرنیک، گفت: «این رکوردها هم برای مردم و هم برای کره زمین که رویدادهای شدید، خشن و مکرر آب‌وهوایی را تجربه می‌کنند پیامدهای وحشتناکی دارند. موج گرمای مرگبار جنوب غرب ایالات متحده آمریکا و مکزیک، اروپا و آسیا را در بر گرفته است و مطالعات علمی سوزاندن زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی را در این وضع مقصر می‌دانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که روزهای اول ماه ژوییه چنان گرم بود که سازمان کوپرنیک و سازمان جهانی هواشناسی پیش‌بینی کرده بودند که ژوییه ۲۰۲۳ احتمالا داغ‌ترین ماه سال خواهد بود و حالا گزارش دقیقی که روز سه‌شنبه هشتم ژوییه منتشر شد، این پیش‌بینی را رسما تایید کرده است. 

این ماه ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر از دوران قبل از دوران صنعتی شدن بود. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ کشورهای جهان توافق کرده بودند تا تلاش کنند و نگذارند که دمای کره زمین در دهه‌های پیش‌ رو بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد.  

سازمان کوپرنیک گفت که ماه میلادی گذشته بسیار گرم بود و دما ۰.۷ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دمای ماه ژوئیه از سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بوده است. این نهاد گفت که دمای اقیانوس‌ها نیز نیم‌درجه از میانگین دمای آن‌ها در ۳۰ سال گذشته بالاتر ربوده و میانگین دمای اقیانوس اطلس شمالی ۱.۰۵ درجه سانتگیراد گرم‌تر گزارش شده است. بنا به داده‌های اطلاعاتی، یخ دریایی جنوبگان نیز ۱۵ درصد کمتر از میزان مشابه سال قبل اعلام شده است.

استفان رامستورف، دانشمند علوم آب‌وهوا در موسسه تحقیقات آب و هوای پوتسدام آلمان که در نگارش گزارش کوپرنیک مشارکت داشت، گفت: «این یک رکورد خیره‌کننده است و آن را به‌طور واضح به گرم‌ترین ماه کره زمین در ۱۰ هزار سال اخیر تبدیل می‌کند.»

رامستورف به مطالعاتی اشاره کرد که دانشمندان در آن از حلقه‌های درختی و دیگر نشانه‌ها برای اثبات اینکه اکنون گرم‌ترین زمان از آغاز دوره هولوسن، یعنی حدود ۱۰ هزار سال اخیر بوده است، استفاده می‌کنند. قبل از دوره هولوسن عصر یخبندان بود، بنابراین چنان که این دانشمند می‌گوید منطقی است که بگوییم ژوییه امسال داغ‌ترین در ۱۲۰ هزار سال اخیر کره زمین به شمار می‌رود. 

هم‌زمان آسوشیتدپرس به نقل از فریدریک اتو، دانشمند مسائل آب‌وهوای کالج سلطنتی لندن، نوشت: «ما نباید صرفا به این دلیل که رکورد دما در ماه ژوییه به ثبت رسید به آن اهمیت بدهیم، بلکه این مسئله مهم است چون رکورد ثبت‌شده در مدت کوتاهی شکسته خواهد شد.» او افزود: «این نشان می‌دهد که انسان چقدر آب‌وهوا را تغییر داده است. ما در یک جهان بسیار متفاوت به سر می‌بریم، جهانی که جوامع انسانی سازگاری چندانی با آن ندارد.»

بیشتر از جهان