سایه سرکوب، سانسور و وحشت بر سر خبرنگاران و رسانه‌ها در آستانه دوسالگی حکومت طالبان

در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است که بیش از نیمی از ۵۴۷ رسانه افغانستان در ‏حکومت طالبان از فعالیت بازمانده‌اند

گرداننده یکی از رسانه‌های خصوصی افغانستان-Wakil KOHSAR / AFP

 سازمان گزارشگران بدون مرز روز پنجشنبه، ۱۹ مرداد، (۱۰ ژوییه) اعلام کرد که دوسوم از حدود ۱۲ هزار خبرنگار زن و مرد در حکومت طالبان حرفه خود را رها کرده‌اند. 

در آستانه دو سالگی حکومت طالبان، این سازمان نوشت که بیش از ۸۰ درصد از زنان خبرنگار در پی سرنگون شدن جمهوری افغانستان در اوت ۲۰۲۱ کارشان متوقف شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز از ممنوع بودن فعالیت رادیو و تلویزیون «همیشه‌ بهار»، رادیو «نن»، و فرستنده «رادیو جوانان» نام برده است که تازه‌ترین نمونه‌های اعمال محدودیت بر رسانه‌ها زیر حکومت طالبان‌اند.

این سازمان گفته است که طالبان این رسانه‌ها را بر پایه قوانین شرع تعطیل کرده‌اند.  

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است که بیش از نیمی از ۵۴۷ رسانه افغانستان در حکومت طالبان از فعالیت بازمانده‌اند و از ۱۵۰ شبکه تلویزیونی اکنون کمتر از ۷۰ شبکه فعالیت دارند. شمار ایستگاه‌های رادیویی نیز از ۳۰۷ به ۱۷۰ و شمار خبرگزاری‌ها از ۳۱ به ۱۸ کاهش یافته است. 

ظریف کریمی، مدیر نی یا سازمان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، هشدار داده است که اگر اوضاع به همین روال پیش برود، بسیاری از رسانه‌ها مجبور خواهند شد فعالیتشان را متوقف کنند.  

یکی از خبرنگاران زن شاغل در یکی از شبکه‌های تلویزیونی- که ترجیح می‌دهد نامش فاش نشود- از محدودیت شدید بر فعالیت خبرنگاران به‌ویژه زنان ابراز نگرانی می‌کند. 

او در توصیف این وضع گفت: «هر روز بدتر می‌شود. بارها از حق پوشش رخدادها، صرفا به این دلیل که زن هستم، محروم شده‌ام.»  

او با اشاره به اینکه هر وقت جلوی دوربین ظاهر می‌شود باید ماسک بزند، گفت: «به‌عنوان زن روزنامه‌نگار در مورد هر کاری که می‌کنم باید دو بار فکر کنم. روزنامه‌نگاران زن نمی‌توانند در برنامه گفت‌وگو با مردان شرکت کنند یا از آن‌ها سوال کنند. به همین دلیل، بسیاری از زنان روزنامه‌نگار مجبور به ترک شغل خود شده‌اند. خیلی‌ها ترجیح دادند به‌جای اینکه در پشت میز خود محبوس شوند، اتاق خبر را ترک کنند و در خانه بمانند.» 

یکی از دیگر از خبرنگاران که خواست نامش فاش نشود گفت که خبرنگاران هر روز با آزار و اذیت و دستگیری در افغانستان مواجه‌اند.  

او گفت: «همه روزنامه‌نگاران وحشت‌زده و مایوس‌اند. بنابراین، همه آن‌ها در کار خود سانسور اعمال می‌کنند و این به‌خاطر دستگیری‌ها و آزار و اذیت‌هایی است که در معرض آن قرار دارند.»  

او  افزود: «کسانی که منصفانه و دقیق گزارش می‌دادند به زندان افتادند، مجبور به ترک شغل یا کشور شدند.»  

در دوره حکومت طالبان در افغانستان، سانسور و اختناق شدیدی بر رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان تحمیل شده است. به ‌دستور طالبان، خبرنگاران از پوشش بسیاری از رخدادها منع شده‌اند و به بسیاری از اطلاعات لازم برای تهیه گزارش موثق دسترسی ندارند. شمار زیادی از اهالی رسانه، از ترس طالبان، افغانستان را ترک کرده‌اند و شماری دیگر هم در جست‌وجوی راه‌های خروج از آن کشورند. 

بیشتر از جهان