طالبان فعالیت چند رسانه در ننگرهار را ممنوع کردند

هفته گذشته رادیو و تلویزیون «همیشه‌بهار» پس از برگزاری کارگاه آموزش خبرنگاری با حضور زنان و مردان در ننگرهار، به دست پلیس طالبان مسدود شد

طالبان مانع فعالیت رادیو و تلویزیون «همیشه بهار»، رادیو نن و فرستنده رادیو جوان شدند-afjc.media 

مرکز خبرنگاران افغانستان یکشنبه، ۱۵ مرداد (۶ اوت)، اعلام کرد که گروه طالبان در استان ننگرهار در شرق این کشور، رادیو و تلویزیون «همیشه‌بهار» را مسدود کرده‌اند و این اقدام باعث قطع فعالیت رادیو «نن» و فرستنده «رادیو جوانان» شده‌ است.

در بیانیه مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است که مقام‌های محلی طالبان اجازه نمی‌دهند فعالیت رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار و رادیو نن ازسرگرفته شود.

هفته گذشته رادیووتلویزیون همیشه‌بهار پس از  برگزاری کارگاه آموزش خبرنگاری با حضور زنان و مردان، به دست پلیس طالبان در ننگرهار مسدود شد.

در بیانیه مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است که نیروهای طالبان به ‌دلیل «سرکشی» این رسانه از دستور حکومتشان مبنی بر منع تحصیل زنان و آموزش مختلط، ادامه فعالیت آن را ممنوع کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «برخی منابع در اداره محلی بدون اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی خبرنگاری، دلیل بستن رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار را مسئله حقوقی دانستند؛ ادعایی که مسؤلان این رسانه انکار می‌کنند.»

مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای در ننگرهار، با حضور نمایندگان استانداری، استخبارات، پلیس، اداره امر به معروف و نهی از منکر و اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان برگزار شد و این کمیسیون  تصمیم گرفت که فعالیت رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار باید متوقف شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان در ادامه افزود: «اما در پی بستن رادیو و تلویزیون همیشه‌بهار، رادیو نن و فرستنده رادیو جوانان نیز که در ساختمان همیشه‌بهار قرار دارند، از فعالیت بازماندند و اداره محلی به این دو رسانه نیز اجازه  کار نداده است. ایستگاه رادیو نن و فرستنده رادیو جوانان که هر دو در محوطه ساختمانی همیشه‌بهار قرار دارند، هنوز مجوز ادامه کار به ‌دست نیاورده‌اند.»

رادیو «نن» در ۱۳۸۷ تاسیس شد و فرستنده تقویتی رادیو جوانان، از حدود شش سال پیش در ساختمان رادیووتلویزیون همیشه‌بهار قرار داشته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان از توقف فعالیت این رسانه‌ها به دستور طالبان ابراز نگرانی کرده است و این اقدام طالبان را خلاف قانون رسانه‌های همگانی افغانستان، و تشدید فشار و اعمال محدودیت جدی بر رسانه‌های آزاد دانسته است.

در ماده چهارم قانون رسانه‌های همگانی آمده است: «هيچ شخص حقيقی يا حکمی نمی‌تواند فعاليت آزاد رسانه‌های خبری يا آموزشی را منع، تحريم، سانسور يا محدود کند،  يا به شکل ديگری در امور و نشر برنامه‌های رسانه‌های همگانی خبری و آموزشی مداخله کند.»

در دوران حکومت طالبان در افغانستان، سانسور و اختناق شدیدی به رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان تحمیل شده است. به ‌دستور طالبان، خبرنگاران از پوشش بسیاری از رویدادها منع شده‌اند و به بسیاری از اطلاعات لازم برای تهیه گزارش موثق، دسترسی ندارند. شمار زیادی از اهالی رسانه از ترس طالبان افغانستان را ترک کرده‌اند و شماری دیگر هم در جست‌وجوی راه‌های خروج از این کشورند.

بیشتر از فرهنگ و هنر