دادگاه طالبان به اتهام «تخریب نظام» علیه رسانه‌ها حکم صادر می‌کند

طالبان کوشیده‌اند رسانه‌هایی را که در داخل افغانستان فعالیت دارند به بنگاه‌های تبلیغاتی‌ خود تبدیل کنند

WAKIL KOHSAR / AFP-برخورد طالبان با خبرنگاران منتقد «خشن» بوده و شماری از خبرنگاران را بازداشت و شکنجه کردند

یک مقام طالبان گفت که حکم دادگاه این گروه در مورد چند رسانه افغانستان به اتهام تبلیغ علیه «امارت اسلامی»، در چند روز آینده صادر خواهد شد.

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، دوشنبه، ۱۲ دی (دوم ژانویه ۲۰۲۳)، مصاحبه این خبرگزاری را با عبدالحق حماد، رئیس اداره نظارت بر نشریات و رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، منتشر کرد.

او گفت: «متاسفانه برخی از رسانه‌های کشور که مسئولانشان از افغانستان فرار کردند، از خارج بر ضد نظام و مردم افغانستان تبلیغ و دروغ نشر می‌کنند و یک نوع تفرقه در میان مردم می‌اندازند و نظام را تخریب می‌کنند.»

او تاکید کرد که طبق قانون، مسئولان رسانه‌هایی که رویدادهای افغانستان را پوشش می‌دهند، باید  در داخل افغانستان حضور داشته باشند و دفاترشان فعال باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «از بیرون [رسانه‌ها] فعالیت می‌کنند و در این صورت بر ضد نظام تبلیغ می‌شود و هیچ قانونی اجازه این کار را نمی‌دهد.»

آزادی بیان و رشد رسانه‌های آزاد، از دستاوردهای بسیار مهم دو دهه دوره حکومت سابق افغانستان بود و رسانه‌های مختلف مستقل افزایش یافته بودند، اما تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ باعث شد که فعالیت بسیاری از رسانه‌ها متوقف شود و شماری از فعالان رسانه‌ا‌ی ‌و خبرنگاران از ترس طالبان افغانستان را ترک کنند.

طالبان کوشیده‌اند رسانه‌هایی را که در داخل افغانستان فعالیت دارند، به بنگاه‌های تبلیغاتی‌ خود تبدیل کنند.

اختناق شدید و سرکوب آزادی بیان بر فضای رسانه‌های داخلی افغانستان مسلط است و طالبان از پوشش خبری و اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه و آزاد جلوگیری می‌کنند.

با سلطه طالبان بر کشور، برخی از رسانه‌ها دفاترشان را به خارج از افغانستان منتقل کردند و رسانه‌های تازه‌ای نیز در تبعید تاسیس شدند.

خبرنگارانی که از داخل افغانستان با این رسانه‌ها کار می‌کنند، با نام مستعار محتوای رسانه‌‌ای تولید می‌کنند تا در معرض شناسایی و خطر بازداشت طالبان قرار نگیرند.

برخورد طالبان با خبرنگاران منتقد «خشن» است و در طول یک سال و نیم حکومت بر افغانستان، از شماری خبرنگاران را  مضروب، بازداشت و شکنجه کردند.

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، با تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت دست‌کم ۲۱۹ رسانه چاپی، صوتی و تصویری در افغانستان متوقف شده است که این آمار، از بیش از ۴۰ درصد کاهش در فعالیت رسانه‌های آزاد حکایت دارد.

بیشتر از جهان