پروین، خواننده «غوغای ستارگان»،‌ در ۸۵ سالگی درگذشت

چندی پیش برخی هنرمندان، از جمله حسین علیزاده، با مشارکت یکدیگر مراسم بزرگداشتی برای پروین در تهران برگزار ‏کردند

پروین در سال ۱۳۵۳ در اوج فعالیت هنری خواندن را کنار گذاشت -@ghadimiha

پروین، خواننده سرشناس و پیش‌کِسوت موسیقی ایرانی، صبح پنجشنبه ۱۹ مرداد در ۸۵ سالگی در تهران درگذشت.  

پروین زهرایی‌ منفرد یا نوری‌وند، خواننده سرشناس موسیقی ایرانی، چند سال قبل از انقلاب، در سال ۱۳۵۳، زمانی که ۳۶ ساله و در اوج فعالیت هنری بود، خواندن را کنار گذاشت. 

در پاییز سال گذشته و در گرماگرم اعتراض‌ها و خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، ویدئویی از پروین در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در جمع دوستانش ترانه «غوغای ستارگان» را می‌خواند.

غوغای ستارگان یا «امشب در سر شوری دارم»  بیشتر با مصراع اولش در میان ایرانیان شناخته می‌شود و مشهورترین ترانه خانم پروین است. شعر این ترانه را کریم فکور سروده است و آهنگ‌سازش همایون خرم است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندی پیش، برخی هنرمندان، از جمله حسین علیزاده، با مشارکت یکدیگر مراسم بزرگداشتی برای پروین در تهران برگزار کردند.

پروین نوری‌وند در سال ۱۳۱۷ در تهران متولد شد و پس از اتمام تحصیلات، در ابتدا کارمند بانک بازرگانی (شاهنشاهی) شد و بعد به واسطه همایون خرم و کمک یکی از بستگانش، پا به عرصه هنر نهاد. 

پروین با خواندن بیش از ۳۰۰ ترانه و آواز و تصنيف در دهه ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ کارنامه درخشانی از ترانه‌ها و تصنیف‌های ماندگار در خاطره جمعی ایرانیان به جا گذاشته است. ترانه‌های غوغای ستارگان، پیک سحری، درد عشق و انتظار، زده بر آتش دل دامن، سلامت را نمی‌خواهند پاسخ گفت، نفسی برگیرم، و تنها شدم از جمله آثار معروف اوست. او در برنامه «گلها»، از جمله «یک شاخه گل» یا «گلهای رنگارنگ»، نیز اجراهای زیادی داشت. 

او در همکاری مستمر با هنرمندان صاحب‌نام در عرصه موسیقی ایران، بیش از ۳۰۰ ترانه و آواز و تصنيف به یادگار گذاشته است. همايون خرم برای بیش از ۱۲۰ ترانه او آهنگ ساخته است. او همچنین با افراد سرشناس دیگری چون مرتضی صمدی، مرتضی حنانه، جواد لشکری، انوشیروان رهبری، کریم فکور، رحیم معینی کرمانشاهی، تورج نگهبان، مهدی سهیلی، و بهادر یگانه همکاری داشت. 

پس از انقلاب و ممنوع شدن صدای زنان، شماری از خوانندگان مرد شروع به بازخوانی ترانه‌های خاطره‌انگیز زنان آوازه‌خوانی شدند که اجازه اجرا نداشتند. یکی از این‌ موارد، بازخوانی ترانه غوغای ستارگان است که محمد اصفهانی به زیبایی آن را بازخوانی کرده است. 

بیشتر از فرهنگ و هنر