تهران مدعی دستیابی به فناوری موشک کروز سوپرسونیک شد

تحلیلگران نظامی غربی می‌گویند که حکومت ایران گاهی در مورد توانایی‌های موشکی‌اش اغراق می‌کند

ایران مدعی تولید موشک سوپر سونیک- SEPAH NEWS/AFP

خبرگزاری حکومتی تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه ۱۸ مرداد (۹ اوت) مدعی شد که «متخصصان صنایع دفاعی ایران» به فناوری طراحی و ساخت موشک کروز سوپرسونیک یا مافوق‌صوت دست یافته‌اند و این موشک هم‌اکنون در مرحله آزمایش است.

اعلام این خبر احتمالا نگرانی‌های غرب در مورد توانایی‌های موشکی تهران را افزایش می‌دهد. این خبر درباره موشک کروز مافوق‌صوت در حالی منتشر می‌شود که تنش‌ بین ایران و آمریکا بر سر امنیت دریایی در آب‌های منطقه در حال افزایش است.

به گزارش العربیه، این خبر فقط چند روز پس از گزارش‌هایی منتشر می‌شود حاکی از آنکه بیش از سه هزار ملوان و تفنگدار دریایی آمریکا با دو کشتی جنگی آمریکایی، برای ممانعت از توقیف و آزار کشتی‌های تجاری که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، وارد دریای سرخ شده‌اند.

خبرگزاری حکومتی تسنیم این موشک سوپرسونیک را «نسل جدیدی ازموشک‌های کروز ایرانی» توصیف کرده و اهمیت دستیابی به این فناوری را در افزایش چشمگیر سرعت موشک‌های کروز ایرانی و دشواری مقابله با آن‌ها دانسته است.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز در خرداد امسال اعلام کرده بود که نخستین موشک «هایپرسونیک» ایران با نام «فتاح» با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، رونمایی شد.

به‌رغم مخالفت‌های آمریکا و اروپا با برنامه موشکی ایران، جمهوری اسلامی می‌گوید که برنامه موشکی «دفاعی»اش را توسعه بیشتری خواهد داد. با این حال، تحلیلگران نظامی غربی می‌گویند که ایران گاهی در مورد توانایی‌های موشکی‌اش اغراق می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش العربیه، نگرانی‌ها در مورد موشک‌های بالستیک ایران به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸، برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با شش قدرت بزرگ و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه حکومت ایران کمک کرد.

تسنیم مدعی است که «با دستیابی ایران به فناوری موشک‌های کروز مافوق‌صوت، ایران به نسل جدیدی از موتورهای جت به نام موتورهای رم‌جت نیز دست یافته است.» این رسانه نزدیک به سپاه نوشته است که «چندی پیش، موشک دوربرد کروز دریایی به نام موشک ابومهدی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و با قابلیت حمله به اهداف دریایی در زاویه ۳۶۰ درجه، تحویل نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و به این ترتیب، نیروهای دریایی کشور ما به موشک‌هایی از برد ۱۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر مجهز شده‌اند.»

به گزارش العربیه، ایران یکی از گسترده‌ترین برنامه‌های موشکی در خاورمیانه را دارد و مدعی است که تسلیحاتش می‌تواند به «پایگاه‌های دشمنان سرسختش، اسرائیل و آمریکا، در منطقه» برسد.

در پی توقیف و آزار کشتی‌های تجاری از طرف ایران، پنتاگون ماه گذشته جت‌های جنگنده اف۳۵ و اف۱۶ را همراه با یک کشتی جنگی به خاورمیانه فرستاد تا آبراه‌های کلیدی منطقه‌ را زیر نظر بگیرد.