جمهوری اسلامی مدعی ساخت نخستین موشک هایپرسونیک «فتاح» شد

آمریکا روز سه‌شنبه بیش از ده‌ها فرد و نهاد در ایران، چین و هنگ‌کنگ را به‌دلیل تشکیل شبکه‌ تدارکاتی برای حمایت از برنامه موشکی و نظامی ایران تحریم کرد

ابراهیم رئیسی در مراسم رونمایی از موشک فتاح- Ali Sharifzadeh / IRNA

رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد (۶ ژوئن)، اعلام کردند که اولین موشک «هایپرسونیک» ایران با نام «فتاح» با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، در نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد.

بعد از این رونمایی، رسانه‌های جمهوری اسلامی تصاویری را منتشر کردند و مدعی پرتاب آزمایشی این موشک شدند. امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، هشتم خرداد ماه گفته بود که «آزمایش‌های موشک هایپرسونیک ایران انجام شده و به‌زودی رونمایی می‌شود».

خبرگزاری فارس نوشته است که نام این موشک را رهبر انقلاب انتخاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در مراسم رونمایی از این موشک هایپرسونیک، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، و جمعی از فرماندهان نظامی از جمله حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، حضور داشتند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه مدعی شد که برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر است که «در محدوده هدف به‌صورت دقیق اصابت می‌کند» و سرعت آن ۱۳ تا ۱۵ ماخ است. رسانه‌های دولتی ایران مدعی شدند که این موشک قادر به دور زدن و انهدام سامانه‌های پدافند هوایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران درباره «شناسنامه هایپرسونیک ایرانی» نوشت که این موشک دارای ویژگی‌هایی از جمله «نازل متحرک با قابلیت تغییر بردار رانش، رادارگریزی و تغییر مسیر مداوم، مسدود کردن امواج رادار دشمن، امکان مانور داخل و خارج از جو، ۳۳۶ ثانیه حداکثر زمان رسیدن به هدف و سوخت جامد دو مرحله‌ای» است.

ابراهیم رئیسی در این مراسم گفت: «هدف از توسعه صنایع موشکی ایران این است که مورد تعرض دشمنان قرار نگیریم و در حقیقت موشک برای موشک نزدن دشمنان است نه برای موشک زدن ما».

فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در مراسم رونمایی از «فتاح» گفت که «اینکه موشک فتاح را با برد فعلی ساختیم، مفهومش این نیست که موشک با برد دو هزار کیلومتر با این مشخصه را در آینده نخواهیم داشت؛ بلکه فعلا بردش در همین حد است و در آینده، برد آن را اضافه‌تر هم خواهیم کرد». حاجی‌زاده مدعی شد که چنانچه موشکی هم به سمت این هایپرسونیک شلیک شود، این موشک به‌راحتی از آن عبور می‌کند.

حاجی‌زاده در ماه نوامبر مدعی شده بود که ایران یک موشک هایپرسونیک جدید ساخته‌ است که می‌تواند در ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل برسد.

اورشلیم پست در مقاله‌ای با اشاره به مقاله حمزه پاریاب، کارشناس دفاعی در ایران، نوشت که پاریاب به نامه‌ای از طرف حسن تهرانی مقدم، «پدر برنامه موشکی ایران» به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اشاره می‌کند که در آن به دستیابی به «موشک فوق سریع برای پاسخ سریع» اشاره کرده است.

به گزارش اورشلیم پست، حسن تهرانی مقدم در نوامبر ۲۰۱۱ در انفجاری در یک «زاغه مهمات» سپاه در شهر ملارد به همراه حداقل ۱۷ نفر دیگر کشته شد. در آن زمان گفته شد که این انفجار یک حادثه بوده است، اما رسانه‌های غربی از جمله گاردین و مجله تایم از دست داشتن موساد در این حادثه خبر دادند.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم نوشته است که این رونمایی تنها چند هفته بعد از رونمایی از موشک بالستیک خیبر با برد ۲ هزار کیلومتر انجام می‌شود که قادر است اسرائیل را هدف قرار دهد.

جمهوری اسلامی در شرایطی مدعی ساخت نخستین موشک‌ هایپرسونیک خود است که ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه بیش از ده‌ها فرد و نهاد در ایران، چین و هنگ‌کنگ را به‌دلیل تشکیل شبکه‌ تدارکاتی برای حمایت از برنامه موشکی و نظامی ایران تحریم کرد. وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که این شبکه از افراد و نهادها، معاملاتی را برای خرید قطعات و فن‌آوری‌های حساس و حیاتی برای بازیگران کلیدی در توسعه موشک‌های بالستیک ایران از جمله وزارت دفاع و نیروهای مسلح ایران که از طرف آمریکا تحریم‌ شده‌اند، تسهیل کرده‌اند.

موشک‌های هایپرسونیک با سرعت ۵ ماخ یا بیشتر حرکت می‌کنند و قابلیت مانور‌ دارند و معمولا توانایی جاخالی دادن به سیستم‌های دفاعی و فرار از رادار دارند.

ایالات متحده، روسیه، چین و کره‌شمالی مدعی‌اند که موشک‌های هایپرسونیک را با موفقیت آزمایش کرده‌اند، اگرچه جزئیات دقیق در دسترس در مورد چنین تسلیحاتی هنوز ناچیز است.