حمله به سفارت آمریکا و خشم ترامپ از ایران

ترامپ می‌گوید جمهوری اسلامی مسبب حمله به سفارت آمریکا در بغداد است

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آخرین روز سال ۲۰۱۹ میلادی، با نوشتن توئیتی، جمهوری اسلامی ایران را مسبب حمله به سفارت‌خانه آمریکا در شهر بغداد دانست. این در حالی‌ست که هزاران نفر در اعتراض به حملات آمریکا به مواضع حزب‌الله عراق روبه‌روی سفارت آمریکا در بغداد تجمع کردند. 

در میان تجمع‌کنندگان بسیاری از نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی ایران هم حضور داشتند. معترضانی که در شعارهایشان «مرگ بر آمریکا» هم شنیده می‌شد. معترضان خشمگین پرچم این کشور را آتش زدند.

آنها پرچم حشد شعبی (بسیج مردمی) گروه نزدیک و وابسته به ایران را بالا بردند و در حمایت از این گروه شعار دادند. تعدادی از رهبران حشد شعبی نیز در میان معترضان دیده شده‌اند.

تصاویری منتشر شده  نشان از خشم شدید معترضان دارد. معترضانی که بخشی از دیوار سفارت و همین طور «پست بازرسی» خارج ساختمان را به آتش کشیده‌اند. نیروهای امنیتی هم  برای متفرق کردن آنها گاز اشک‌آور شلیک کردند.

دونالد ترامپ هم‌چنین از نیروهای امنیتی عراق خواسته است که از سفارت آمریکا در برابر معترضان حفاظت کنند. اما معترضان بدون توجه به هشدار نیروهای امنیتی از دیوارهای سفارتخانه بالا رفتند. تصاویر نشان می‌دهد که آنها توانسته‌اند از یکی از ورودی‌ها وارد بخشی از محوطه سفارت شوند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که این اولین‌بار است که معترضان می‌توانند لایه‌های امنیتی و حفاظتی سفارت آمریکا را پشت سر بگذارند و وارد این مکان بشوند. 

در همین حال مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در تماس تلفنی با مقامات عراق هشدار داده که آمریکا از شهروندان خود محافظت و دفاع خواهد کرد.

 وزیر خارجه آمریکا هم مثل رئیس جمهور این کشور با نوشتن توئیتی، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به سفارت‌خانه آمریکا در بغداد معرفی کرد. 

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا هم در توئیتی نسبت به حمله نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی به سفارت‌خانه آمریکا واکنش نشان داد.

از سوی دیگر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مستعفی عراق از معترضان خواسته از اطراف ساختمان سفارت آمریکا دور شوند. او به معترضان هشدار داده که در صورت ادامه این وضع خشونت‌بار، معترضین با برخورد نیروهای امنیتی و مجازات بر اساس قانون روبرو خواهند شد.

حمله به سفارت‌خانه آمریکا از سوی نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی درحالی رخ داده است که روز یک‌شنبه نیروهای آمریکایی به مواضع «حشد شعبی» در مرز عراق و سوریه حمله کردند که بنا به گزارش‌ها دست‌کم ۲۵ کشته به جا گذاشته است. 

آمریکا این حملات را در تلافی حملات نیروهای حشد شعبی انجام داده که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در اردودگاه میزبان نیروهای آمریکایی شد.