پشت‌پرده‌ پرواز پنهانی روسیه به کره شمالی چیست؟

بررسی اطلاعات پروازی حاکی از آن است که یک هواپیمای نظامی روسیه در روزهای گذشته سفری مرموز و پنهانی به پیونگ‌یانگ انجام داد

وبسایت دیلی‌بیست گزارشی درباره یک پرواز پنهانی از سمت روسیه به کره شمالی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، اطلاعات به دست آمده از ردیاب پرواز سوئدی نشان می‌دهد که یک هواپیما در ۳۱ ژوئیه از مسکو برخاست و در پیونگ‌یانگ فرود آمد.

به نظر نمی‌رسد که رسانه‌های دولتی روسیه و کره شمالی در مورد این سفر گزارشی داشته باشند. وبسایت آمریکایی ان‌کی نیوزNK News  که به انتشار اخبار مربوط به کره شمالی می‌پردازد، اولین بار این سفر مرموز را گزارش کرد و اطلاع داد که هواپیمای ایل-۶۲-ام Il-62M نیروی هوایی روسیه (نوعی هواپیما که برای هیئت‌های نظامی استفاده می‌شود) تقریبا ۳۶ ساعت روی زمین بود.

از سال ۲۰۱۹، زمانی که الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه از پیونگ‌یانگ بازدید کرد، این اولین بار است که یک هواپیمای وی‌آی‌پی روسیه به کره شمالی سفر می‌کند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در این زمینه خبرنگاران گفت: «این پرواز مرموز یک هفته پس از سفر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به پیونگ‌یانگ با هدف متقاعد کردن رهبری کره شمالی برای افزایش فروش تسلیحات به روسیه انجام شد.»

سفر شویگو به عنوان بخشی از جشن هفتادمین سالگرد آتش‌بس برای جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ کره انجام شد. وزیر دفاع روسیه در این سفر با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، کانگ سون نام، وزیر دفاع و دیگر مقامات ارشد دیدار کرد. الکسی کریوروچکو، معاون وزیر دفاع روسیه، آندری رودنکو، معاون وزیر امور خارجه و الکساندر ماتسگورا، سفیر روسیه در کره شمالی نیز شویگو را همراهی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش یونهاپ، وزیر دفاع کره شمالی، وزیر دفاع روسیه را برای بازدید از نمایشگاه تسلیحات همراهی کرد؛ نمایشگاهی که در آن پهپادهای تهاجمی و جاسوسی جدید و همچنین موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما به نمایش گذاشته شد.

وزارت دفاع روسیه در توضیحاتی درمورد این بازدید اعلام کرد که این دیدارها برای «کمک به تقویت همکاری دفاعی» انجام شده است.

اکنون به نظر می‌رسد که سفر مرموز و پنهانی با هواپیمای نظامی در اوایل ماه جاری می‌تواند دنباله‌ای از سفر شویگو برای انجام معاملات نظامی باشد.

تلاش ولادیمیر پوتین برای تکیه بر تسلیحات کره شمالی همزمان با شکست ارتش روسیه در به دست آوردن موفقیت‌های بزرگ در جنگ علیه اوکراین است. از دیدگاه کارشناسان، این سفر می‌تواند نشانه‌ای تلقی شود از این که روسیه برای ادامه مبارزه علیه کی‌یف، به تولید و تامین تجهیزات دفاعی در کره شمالی نیاز دارد.

ژنرال پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع پنتاگون، در اظهاراتی با اشاره روابط رو به گسترش کره شمالی و روسیه تاکید کرد که این پرواز نشان می‌دهد روسیه در تامین و بازسازی قابلیت‌های نظامی خود دچار تنگنا شده است.

کره شمالی از همان ابتدا از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حمایت می‌کرد. پیونگ‌یانگ پیش از این غرب را متهم کرده بود که مسکو را مجبور کرده برای حفظ منافع امنیتی خود به کی‌یف حمله کند. بر اساس ارزیابی کاخ سفید در اوایل سال جاری، پیونگ‌یانگ از همان زمان موشک‌ها و تسلیحات نظامی را در اختیار گروه واگنر قرار داده است.

در ماه مارس روسیه به دنبال تحکیم قراردادی با کره شمالی بود که طی آن پیونگ‌یانگ در ازای دریافت غذا و کالاهای ضروری، مهمات مسکو را تامین کند. پس از دیدار شویگو، به نظر می‌رسد که کیم برنامه‌های تولید سلاح را دوچندان کرده است. به گزارش یونهاپ، او خواستار افزایش تولید تسلیحات کره شمالی و برنامه‌هایی برای نوسازی تسلیحات شده است.

رهبر کره شمالی چند روز پس از پایان سفر شویگو، از کارخانه‌های نظامی بزرگ کره شمالی بازدید کرد، از جمله کارخانه‌هایی که موتورها و پرتاب‌کننده‌های موشک را می‌سازند. کیم در جریان این بازدیدها خواستار «افزایش مداوم عملکرد و قابلیت اطمینان موتور» و «گسترش سریع ظرفیت تولید آن» شد.

تلاش کره شمالی برای تقویت تولید تسلیحات کشورش در حالی انجام می‌شود که تنش‌ها بین پیونگ‌یانگ، واشنگتن و سئول افزایش یافته است. کیم جونگ اون در هفته‌های اخیر همزمان با آماده شدن کره جنوبی و ایالات متحده برای آغاز رزمایش سالانه، مجموعه‌ای از آزمایش‌های موشکی را انجام داد. در حالی که واشنگتن و سئول رزمایش مشترک خود را به عنوان مکانیزم دفاعی معرفی می‌کنند، پیونگ‌یانگ مدعی شده است که اقدام آنها تمرین برای حمله به کره شمالی است.

بیشتر از جهان