فعالان مدنی پاوه در اعتراض به کشتار کولبران تجمع می‌کنند

در تازه‌ترین تیراندازی مستقیم نیروهای مرزی هشت کولبر زخمی شدند و یک کولبر جان باخت

کشتار کولبران اینک به یکی از خبرهای اصلی رسانه‌ها تبدیل شده است-اعتمادآنلاین

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد شماری از فعالان مدنی و کولبران در اعتراض به تیراندازی مستقیم نیروهای جمهوری اسلامی ایران به کولبران، روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد، مقابل فرمانداری شهرستان پاوه، تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

این تجمع اعتراضی پس از آن برگزار می‌شود که در نتیجه تیراندازی نیروهای مرزی در شامگاه یکشنبه ۱۵ مرداد، دست‌کم ۹ کولبر هدف قرار گرفتند و آسو کریمی، کولبر ۳۹ ساله، با شلیک مستقیم ماموران حکومتی جان باخت و هشت کولبر دیگر نیز مجروح شدند.

منابع حقوق بشری کردستان گزارش داده‌اند که حال چند تن دیگر از مجروحان نیز وخیم است. احسان رسولی، هنرمند جوان اهل پاوه، یکی از هفت کولبری است که شامگاه یکشنبه هدف شلیک مستقیم نیروهای مرزی قرار گرفت و مجروح شد. این هنرمند جوان از ناحیه قفسه سینه زخمی شده و در بیمارستان قدس پاوه تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

هه‌نگاو گزارش داد: «پیکر آسو کریمی که در پی خونریزی شدید ناشی از تیراندازی مستقیم جان باخته بود، در یکی از باغ‌های اطراف روستای شوشمی پیدا شد. هنگامی‌ که نزدیک به سه هزار نفر از مردم پاوه در مقابل غسالخانه این شهر تجمع کرده‌ بودند تا این کولبر جان‌باخته را تشییع کنند، نهادهای امنیتی پیکر او را به بهانه نبود پزشکی قانونی ربودند تا از اعتراضات شبانه مردم جلوگیری کنند.»

کشتار کولبران اینک به یکی از خبرهای اصلی رسانه‌ها تبدیل شده است و هفته‌ای نیست که خبرهایی از کشتار و مجروح شدن کولبران با شلیک نیروهای حکومتی منتشر نشود.

کمتر از یک هفته قبل از این حادثه، ماموران حکومتی یک کولبر کرد به نام رسول گاگشی را با خودرو زیر گرفتند و کشتند. او اهل روستای کانی‌زرده در منطقه مرزی بانه بود و دو فرزند خردسال داشت.

به گزارش کولبرنیوز، روز جمعه ۱۳ مرداد نیز نیروهای سپاه پاسداران در نوار مرزی بانه به‌سوی گروهی از کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن، یک کولبر به نام هوشیار امینی کشته شد. روز چهارشنبه ۴ مرداد هم یک کولبر در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی سقز جان خود را از دست داد.

شامگاه ۳۱ تیرماه نیز سه کولبر ۱۷ ساله در پی تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ ‌مرزی در نوار مرزی نوسود، به‌شدت زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون، فعالان مدنی و کولبران قصد دارند با تجمع مقابل فرمانداری پاوه به کشتار کولبران اعتراض کنند. روز دوشنبه ۱۶ مرداد، آرش زره‌تن لهونی، نماینده اورامانات در مجلس، ضمن انتقاد از وقوع حوادث پی‌درپی برای کولبران، از وزیر کشور خواست به وضعیت آنان رسیدگی کند. او همچنین گفت نمی‌توان کولبری را تعطیل کرد زیرا معیشت کولبران باید تامین شود.

نماینده اورامانات شلیک مستقیم نیروهای مرزی به کولبران در روز یکشنبه را یادآور شد و گفت که «این اتفاقات ناگوار تا کی باید ادامه پیدا کند؟»

زره‌تن لهونی پیش‌تر نیز از قوه قضاییه خواسته بود عاملان تیراندازی به کولبران را محاکمه کند. او این درخواست را پس از آن مطرح کرد که دو کولبر جوان در منطقه نوسود در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزی کشته شدند. یکی از آنان، پدر دو فرزند بود و ویدیویی که از گریه شدید دختر خردسالش در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد واکنش کاربران را در پی داشت.

پیش‌تر، رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم و دهم، «طرح ممنوعیت شلیک به کولبران» را در مجلس دنبال کرده بود؛ اما طرح دوفوریتی او در نهایت بدون نتیجه ماند و در مجلس یازدهم هم فراموش شد.

تاکنون، صدها کولبر در مناطق مرزی ایران، به‌خصوص بخش اورامانات، با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته و مجروح شده‌اند. کولبری شغلی سخت و خطرآفرین است اما ساکنان مناطق غربی ایران در نبود فرصت‌های شغلی مناسب، به آن روی می‌آورند.

جمهوری اسلامی ایران اقدامی در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب در این مناطق صورت نمی‌دهد و کولبرانی را که از سر ناچاری به این شغل روی آورده‌اند با شلیک مستقیم هدف قرار می‌دهد. اعتراض‌های گروهی و فردی فعالان مدنی و ساکنان مناطق مرزی نیز همواره با بی‌اعتنایی مسئولان روبه‌رو می‌شود.

به گزارش کولبرنیوز، در شش ماه منتهی به ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، دست‌کم ۱۱ کولبر کشته و ۵۰ کولبر مجروح شدند. در شش سال اخیر، ۳۴۱ کولبر جان باخته‌اند و در همین بازه زمانی، ۱۰۰۳ کولبر نیز مجروح شده‌اند.