مرگ یکی دیگر از کولبران؛ نماد محرومیت ایران 

در ماه‌های گذشته دست‌کم پنج کولبر با شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته شدند

هلاله امینی، نماینده کردستان در کنار شهروند کرد که انگشتان دست خود را در اثر کولبری از دست داده است- عکس از خبرگزاری ایلنا

با شلیک نیروهای مرزی به سمت گروهی از کولبران در روز پنجشنبه، یک کولبر جوان دیگر به نام هادی خدری در شهرستان بانه کشته شده است. همزمان نماینده کردستان در شورای عالی استان ها کولبران را نماد محرومیت معرفی کرده و از زنان کولبری که همپای مردان در استانهای محروم کولبری می کنند خبر داده است.  

هلاله امینی نماینده کردستان در مخالفت با کشتن کولبران در شهرهای مرزی و مخاطب قرار دادن دولت گفته است:« تصمیم دولت برای بهبودی وضعیت معیشت کولبران دست از جان شسته چیست؟ داستان غم انگیز کولبرانی که هر روز برای لقمه‌ای نان باید بجنگند و مدام این قصه تلخ در حال تکرار شدن است.» 

خانم امینی با اشاره به اینکه استان کردستان جزو استانهای محروم کشور است گفته :«کولبری دیگر شغل مردانه نیست در این مناطق برخی از زنان مجبورند ۳۰ کیلو بار را چهار یا پنج ساعت در کوهستان ها حمل کنند و اگر به دستانشان نگاه کنیم هیچگونه نشانه از ظرافت زنانه را در آنها نمی‌بینیم. این زنان بیشترشان سرپرست خانواده اند و ناگزیرند برای تامین مایحتاج زندگی شان تلاش کنند و خطرات شغل کولبری را به جان بخرند.» 

 آذرماه ۹۸ مرگ دو برادر کولبر در ارتفاعات تته کردستان واکنش های بسیاری را درپی داشت. آزاد و فرهاد خسروی عضوی از گروهی پنچ نفره کولبران بودند که در کوهستان گم شده و گرفتار برف و کولاک شده و جا خود را از دست دادند. 

با مرگ این دو برادر برای باردیگر مساله کولبران در صدر توجه قرار فعالان مدنی و شبکه های اجتماعی قرار گرفت. 

هلاله امینی نماینده کردستان با اشاره به مرگ کولبران جوان در منطقه کردستان عنوان کرد:« مردمان دردمندی که برای به دست آوردن روزی حلال از صخره ها و ارتفاعات صعب العبور میان گرمای طاقت فرسا و برف و سرمای استخوان سوز از جان خود مایه می گذارند. اینها قهرمانان صخره نوردی نیستند بلکه جوانان، زنان، کهنسالان، دانش آموزان و دانشجویان، ورزشکاران و تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی‌اند. دردمندانی که هم صحبت کوهستان های بی رحم اند و نان خود را از این مسیرهای پر خطر تمنا می کنند.» 

این نماینده مجلس همچنین عنوان کرد:« مردم رنج کشیده کردستان دیگر از واژه تسلیت کردستان و ابراز تاسف به ستوه آمده‌اند زیرا این واژه‌ها نوش داروی بعد از مرگ فرهادها، آزادها و هزاران کولبر رنج دیده دیگر است. استان کردستان نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشوری است چرا که این استان صنعتی نیست و از نظر برخورداری از جادهای کشور رتبه آخر را دارد. مردمانی که به خونگرمی، مهمان نوازی، صفا و یکرنگی مشهورند شایسته کم‌توجهی و بی مهری نیستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی هفته ها و ماه های گذشته کولبران زیادی در ایران جان خود را از دست داده اند. بر همین اساس هشتگ «کولبر نکشید» در روز ۱۲ مرداد ماه طی یک شبانه روز ۱۲۷ هزار بار به اشتراک گذاشته شد  و آن را به ترند اول در ایران تبدیل کرد. 

پیشتر وبسایت «سازمان حقوق بشری هه نگاو» روز ۱۱ مرداد اعلام کرده بود که در ماه جون سال ۲۰۲۰ دست‌کم پنج کولبر با شلیک مستقیم نیروهای نظامی ایران کشته و ۱۱ نفر دیگر بر اثر شلیک مستقیم زخمی شده‌اند. اخبار بسیاری در خصوص کشته شدن کولبران در سالهای گذشته منتشر شده است. تیراندازی مستقیم توسط نیروهای نظامی و انتظامی، سقوط از کوه و سرمازدگی از جمله دلائل کشته یا زخمی شدن کولبرها اعلام شده است. 

با توجه به اینکه بیشترین لوازم خانگی توسط کولبران در شهرهای مرزی ایران وارد این کشور میشود در سال ۱۳۹۷ دولت ایران اعلام کرد که در چهار استان مرزی طرح ساماندهی کولبری را اجرا خواهد کرد. مقرر شد در این طرح بازارچه‌های مرزی راه اندازی شده و برای کولبران کارت شناسائی صادر شود. طرحی که به سرانجام نرسید. 

بیشتر از