نشست جده؛ کی‌یف در انتظار حمایت جدی جامعه بین‌المللی از طرح صلح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی است

به باور تحلیل‌گران چرخش چین در پیوستن به مذاکرات بین‌المللی جده از تغییر احتمالی در رویکرد پکن، و نه در حمایت از مسکو حکایت دارد

دیدار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، با شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، در نشست اتحادیه عرب در  جده- SPA/AFP

نمایندگان ارشد حدود ۴۰ کشور در نشست بین‌المللی دو روزه جده در عربستان سعودی، که از روز شنبه آغاز شد، به دنبال یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ماهه در اوکراین هستند.

کی‌یف طرح صلح ۱۰ ماده‌ای خود را به این نشست ارائه کرده است. عرب‌نیوز به نقل از یک منبع اوکراینی گزارش داده که این طرح تا اینجا حمایت چند کشور را جلب کرده است.

این نشست دو روزه به ابتکار شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بخشی از فشار دیپلماتیک اوکراین محسوب می‌شود که هدف از آن جلب حمایت جامعه بین‌الملل، فراتر از متحدان و حامیان غربی خود است.

پیشتر آسوشیتدپرس به نقل از آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین نوشت اجرای طرح صلح ۱۰ ماده‌ای نه تنها تضمین‌کننده صلح برای اوکراین است، بلکه تدابیری را برای مقابله با درگیری‌های احتمالی بعدی در جهان پیش‌بینی می‌کند.

در طرح صلح ولودیمیر زلنسکی، علاوه بر درخواست خروج نیروهای روسیه از اوکراین، احیای تمامیت ارضی اوکراین و بازگشت به مرزهای قبل از جنگ، تشکیل دادگاهی برای عاملان تجاوز به خاک کشور، تضمین امنیت اوکراین در آینده و بازگرداندن تمام زندانیان و کودکان ربوده‌شده به اوکراین نیز گنجانده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست جده دو ماه پس از مذاکرات کپنهاگ برگزار می‌شود؛ مذاکراتی غیررسمی که در آن استقبال چندانی از  طرح صلح زلنسکی نشد. کی‌یف امیدوار است طرح مذکور در جده از حمایت بیشتری برخوردار شود.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اوایل ماه مارس آمادگی خود را برای میانجی‌گری میان روسیه، اوکراین و تمام طرف‌های درگیر در جنگ اعلام کرد. پس از آن، در ماه مه، جده میزبان رئیس‌جمهوری اوکراین بود. همان‌جا او در نشست سران کشورهای عربی برخی از رهبران را متهم کرد که «چشم خود را بر روی وحشت ناشی از تهاجم روسیه [به این کشور] بسته‌اند».

مقام‌های ارشد نزدیک به ۴۰ کشور از جمله ایالات متحده، چین و هند در جده امیدوارند در این نشست بر سر اصول مهم پایان دادن صلح‌آمیز جنگ روسیه در اوکراین به توافق برسند.

چین که پیش از این تمایلی به حضور در مذاکرات صلح اوکراین نشان نداده بود، در چرخشی قابل توجه تصمیم گرفت به مذاکرات بین‌المللی جده بپیوندد. چرخشی که رویترز به نقل از  تحلیل‌گران آن را حاکی از تغییر احتمالی در رویکرد پکن و نه در حمایت از مسکو می‌داند.

چین از محکوم کردن مسکو به دلیل حمله نظامی به اوکراین امتناع ورزیده و طرح صلح ۱۲ ماده‌ای خود را برای پایان دادن به جنگ پیشنهاد کرده است. طرح صلحی که از نظر یون سون، مدیر برنامه چین در اندیشکده مرکز استیمسون، به نظر می‌رسد با استقبال غرب روبه‌رو نشود.

با این حال، پکن که در مذاکرات کپنهاگ حضور نداشته، نمی‌خواهد در دیگر ابتکارهای صلح معتبر که توسط کشورهای غیرغربی رهبری می‌شود غایب باشد؛ کشورهایی در جنوب که چین تمایل به رهبری آنها دارد. از سوی دیگر، به باور برخی تحلیل‌گران حضور چین در این مذاکرات می‌تواند از سرعت شکست یا عقب‌نشینی روسیه در برابر غرب بکاهد.

بیشتر از جهان