زلنسکی: سامانه‌ دفاع هوایی آمریکا و آلمان بسیار کارآمد است

در ادامه تبادل آتش نیروهای روسیه و اوکراین، دو پل در شبه‌جزیره کریمه هدف حمله قرار گرفت و یک پهپاد نیز در نزدیکی مسکو منهدم شد

سامانه‌ دفاع هوایی دوربرد نیروهای مسلح آلمان‌ــ AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید کی‌یف به لطف سامانه‌ دفاع هوایی «بسیار کارآمد» آمریکا و آلمان توانسته است حملات هوایی روسیه را تا حد زیادی خنثی کند.

رئیس‌جمهوری اوکراین عصر یکشنبه ۶ اوت (۱۵مرداد)، با تمجید از سامانه‌های دفاع هوایی «قدرتمند» ایالات متحده و آلمان، تصریح کرد که ارتش کشورش هفته گذشته به کمک این سامانه‌‌ها توانسته است تعداد قابل‌توجهی از موشک‌ها و پهپادهای روسیه را سرنگون کند. رویترز به نقل از زلنسکی نوشت، روسیه فقط در یک هفته گذشته ۶۵ فروند موشک و ۱۷۸ فروند پهپاد به اوکراین پرتاب کرده است.

ساعاتی پیش از آن، کی‌یف ادعا کرد که سامانه دفاع هوایی اوکراین تنها در شب شنبه، ۳۰ موشک کروز و ۲۷ پهپاد شاهد ساخت ایران را که روسیه در طول شب قبل از آن به سمت شهرهای اوکراین شلیک کرده بود، منهدم کرده است.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر ادعا کرده که تهران «هیچ‌ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ است». به گزارش خبرگزاری فارس، امیرعبداللهیان روز دوشنبه ۷ اوت (۱۶مرداد)، در جریان سفر به توکیو، پایتخت ژاپن، تاکید کرد: «اتهام‌ها در خصوص کاربرد پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین  کاملا غلط و نادرست است».

هم‌زمان با افزایش حملات پهپادی به مسکو، روسیه از انهدام یک پهپاد اوکراینی دیگر در جنوب غربی پایتختش خبر داد. خبرگزاری فرانسه به نقل از ولادیسلاو شاپشا، فرماندار منطقه کالوگا، نوشت که این پهپاد بر فراز فرزیکوفسکی سرنگون شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال حملات پهپادی به مسکو و شبه‌جزیره کریمه در هفته‌های گذشته افزایش یافت. حملاتی که گمان می‌رود اوکراین آن‌ها را تدارک دیده باشد.

اوکراین در ادامه حمله به زیرساخت‌های روسیه، روز یکشنبه دو پل چونهار و هنیچسک در شبه‌جزیره کریمه را هدف قرار داد. این پل‌ها شبه‌جزیره کریمه را که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک روسیه شد، به خرسون متصل می‌کنند. گفته می‌شود در اثر این حملات دو پل خسارت‌ جزئی دیده‌اند و رفت‌وآمد از طریق آن‌ها مختل شده است. پل راه‌آهن چونهار پیش‌تر در اواخر ماه ژوییه نیز هدف قرار گرفته بود.

نیروهای روسیه روز دوشنبه خرسون در جنوب و همین‌طور خارکیف در شمال شرق اوکراین را گلوله‌باران کردند. گفته می‌شود در این حمله‌ منازل مسکونی خسارت دیدند و چند غیرنظامی کشته شدند.

ارتش اوکراین در ماه نوامبر پس از ماه‌ها، بخش‌هایی از خرسون را از روسیه پس گرفت. اما این منطقه پیوسته زیر آتش نیروهای روسیه بوده است. به گفته منابع نظامی اوکراین، روسیه در روزهای گذشته آتش توپخانه‌اش در خارکیف را سنگین‌تر کرده است.

در ادامه مبارزه فرهنگی اوکراین با روسیه، نماد داس و چکش از مجسمه سر به فلک کشیده مادر اوکراین در کی‌یف که یکی از بناهای معروف این کشور است، پایین کشیده شد و به جای آن نشانه سه‌گانه اوکراین قرار گرفت. مقام‌های کی‌یف این اقدام را بخشی از تغییرات گسترده در زمینه احیای هویت فرهنگی از گذشته کمونیستی خوانده‌اند.

بیشتر از جهان