فایننشال تایمز: در بریتانیا بر سر قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی اختلاف‌نظر وجود دارد

تصمیم‌گیری برای معرفی یک نهاد به عنوان سازمان تروریستی به عهده وزیر کشور است، اما مقاومت وزارت خارجه بریتانیا تاکنون مانع این اقدام شده است

فایننشال‌تایمز در گزارشی، به اختلاف‌نظرها در دولت بریتانیا سر قرار دادن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی پرداخت و اعلام کرد تنش‌ها میان سوئلا بریویرمن، وزیر کشور، و جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، بر سر ممنوع کردن فعالیت‌های سپاه پاسداران ایران به عنوان یک سازمان تروریستی افزایش یافته است.

بالا گرفتن اختلاف‌نظرها در دولت بریتانیا در حالی است که نگرانی‌ها در مورد تهدید سپاه پاسداران برای امنیت ملی بریتانیا مدام در حال افزایش است. سوئلا بریویرمن این نگرانی را مطرح می‌کند که عوامل ایرانی در حال طراحی توطئه برای به خطر انداختن جان شهروندان بریتانیایی از جمله شخصیت‌های برجسته یهودی‌اند.

یکی از منابع آگاه وزارت کشور بریتانیا در این زمینه به فایننشال‌تایمز گفت: «این موضوع یک نگرانی مهم و دغدغه جدی امنیتی است.»

با این حال به نظر می‌رسد که جیمز کلورلی و سایر اعضای وزارت خارجه در برابر قرار دادن نام سپاه پاسداران مقاومت می‌کنند، زیرا از نتیجه معکوس این تصمیم واهمه دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌هایی که در جریان گفت‌وگوهای داخلی قرار داشته‌اند، مشکل مطرح‌شده این است که عموما غیرعادی است که بریتانیا نیروهای مسلح کشور دیگری را ممنوع کند و نگرانی‌هایی وجود دارد که این اقدام به انتقام‌گیری تهران از شهروندان دوتابعیتی منجر شود.

در عین حال، برخی از سیاستمداران بریتانیایی معتقدند قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی، هرگونه امید برای احتمال احیای توافق هسته‌ای رو‌به‌مرگ سال ۲۰۱۵ را پیچیده خواهد کرد.

ایالات متحده سال ۲۰۱۹ و در زمان دولت ترامپ، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. بریتانیا در آغاز سال اعلام کرد که در این مورد ممکن است از واشنگتن تبعیت کند و اتحادیه اروپا نیز نشان داد که در حال بررسی این موضوع است. با این حال، هنوز نه بریتانیا و نه اتحادیه اروپا در این خصوص عملا اقدامی نکرده‌اند.

برخی منابع آگاه می‌گویند جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، از افزایش فشار وزیر کشور در مورد این موضوع ناخشنود است. در عین حال برخی از دیگر مقام‌های بریتانیا از نگرانی وزارت خارجه برای ناراحت کردن کشور دیگر یا درواقع ترس از ایران، ناامید شده‌اند.

هفته‌نامه ساندی تایمز به تازگی به نقل از منابع نزدیک به سوئلا بریویرمن، نوشت که او معتقد است «تهدید ایران چیزی است که بیش از هر چیزی باعث نگرانی است». به گزارش این نشریه، بریویرمن باور دارد که سپاه پاسداران بر فعالیت‌هایش در بریتانیا افزوده است. گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور نیز از فعالیت نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا و تلاش‌ آن‌ها برای به خدمت گرفتن اعضای دارودسته‌های تبهکار جرائم سازمان‌یافته برای هدف گرفتن چهره‌های اپوزیسیون ایران خبر می‌دهد.

در ماه فوریه، تام توگندات، وزیر امنیت بریتانیا، گفت که در طول حدود یک سال، پشت ۱۵ تهدید درباره کشتن یا ربودن شهروندان بریتانیایی یا افراد مستقر در بریتانیا دولت ایران قرار داشته است.

در بریتانیا هر تصمیمی برای ممنوع اعلام کردن فعالیت یک سازمان و قرار دادن آن در فهرست سازمان‌های تروریستی به عهده وزیر کشور است، اما به نظر می‌رسد مقاومت وزارت خارجه تاکنون باعث شده است این گزینه درباره سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران عملی نشود.

یکی از منابع آگاه وزارت کشور بریتانیا در این زمینه گفت: «هر سازمان براوردها و توصیه‌های خودش را ارائه می‌دهد. ما به‌وضوح اعلام کرده‌ایم که معتقدیم تروریستی شناختن سپاه تصمیم درستی است.»

جیمز کلورلی ماه گذشته از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران‌ــ اقدامی که حزب کارگر از آن حمایت می‌کندــ خودداری کرد و به جای آن از تحریم‌های جدید خبر داد. بریتانیا تاکنون بیش از ۳۵۰ فرد و نهاد ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده است.