خشم جمهوری اسلامی از تلاش برای تروریستی اعلام کردن سپاه در اروپا

ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اقدام پارلمان اروپا را محکوم کرد و درباره عواقب آن هشدار داد

ابراهیم رئیسی کشورهای غربی را به هدایت اعتراض‌ها در ایران متهم کرد- Presidential Website/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTER

در ادامه واکنش‌ مقام‌های جمهوری اسلامی به اقدام اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، به مقابله‌به‌مثل تهدید کردند و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، این اقدام را «حرکتی از روی استیصال» خواند. 

رئیسی در جلسه فوق‌العاده هیئت‌دولت، روز پنجشنبه ۱۹ ژانویه، گفت: «این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد، بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند.» 

این اولین باری نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی کشورهای غربی را به هدایت اعتراضات مردم ایران علیه حکومت متهم می‌کنند. در همین راستا حاکمیت در ایران چندین شهروند اروپایی را به‌اتهام رهبری تظاهرات بازداشت کرده و اعترافات اجباری آنان را از شبکه‌های خبری خود پخش کرده است. 

ابراهیم رئیسی در ادامه سخنانش، سپاه پاسداران را «نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور» خواند و گفت: این اقدام بر‌خلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.»

پارلمان اروپا یک روز پیش از این، با اکثریت آرا به متمم طرحی رای داد که از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو می‌خواهد تا نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، بیش از ۱۰۰ نماینده پارلمان اروپا در نامه‌ای مشترک اتحادیه اروپا را به برداشتن گام‌های جدید برای فشار به جمهوری اسلامی، از جمله معرفی کامل سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی، ترغیب کرده بودند. 

ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اقدام پارلمان اروپا را محکوم کرد و درباره عواقب آن هشدار داد. این بیانیه که لحنی خشمگین دارد و پارلمان اروپا را «درمانده» و دولت ایالات متحده آمریکا را «رژیم تروریستی» خطاب کرده، کشورهای خارجی را مسئول «تزریق ناآرامی و ناامنی به درون مرزهای ایران» خوانده است. این بیانیه تلاش اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را «بدعتی در قواعد و مقررات بین‌المللی»‌ دانست که آرامش و صلح منطقه‌ای و جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اقدام پارلمان اروپا را محکوم کردند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این اقدام را «شتابزده، سیاسی و فاقد وجاهت قانونی» عنوان کرد و به اقدام متقابل تهدید کرد. 

 احمد نادری، عضو هیئت‌رئیسه و نماینده مردم تهران، از به جریان افتادن «طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا» در مجلس خبر داد و تهدید کرد که «کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به این کار مبادرت کنند و کلیه نیروهای نظامی وابسته و سازمان‌ها و نهادهای این نیروها، مشمول این طرح خواهند بود.» 

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، نماینده دیگر تهران و ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان، اروپا را «بی‌اراده، دنباله‌رو و فریب‌خورده صهیونیست‌ها و آمریکا» خواندند و گفتند که اقدام اخیر پارلمان اروپا «خطای محاسباتی» و «دامی» است که خروج از آن در اختیار خودش نیست و پاسخ ایران را به‌دنبال خواهد داشت.

علی بابایی کارنامی، نماینده ساری، گفت که اروپا نیز به اندازه آمریکا «غیرقابل اتکا» است و تلویحا اقدام اروپا را تحت تاثیر نفوذ سازمان مجاهدین خلق توصیف کرد. 

 نمایندگان رشت و فسا گفتند که اقدام اروپا بی‌پاسخ نخواهد ماند و علیرضا سلیمی، نماینده دلیجان و محلات، با گره زدن مسئله تلاش برای تروریستی اعلام شدن سپاه در اتحادیه اروپا به پرونده هسته‌ای، خروج از ان‌پی‌تی را پیشنهاد کرد. در حال حاضر مذاکرات احیای برجام مسکوت مانده است و کشورهای غربی می‌گویند که در دستور‌کار نیست.  

پیش‌تر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی رای قاطع پارلمان اروپا به تروریستی اعلام شدن سپاه را «شلیک با پای خود» توصیف کرده بود. 

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این اقدام را «رویکرد احساسی و اقدام نسنجیده» توصیف کرد و در سخنانی تهدیدآمیز مدعی شد که اروپا با این اقدام، به پای خود شلیک کرده است. 

هم‌زمان ساعاتی پیش، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت که ایران نیز واکنش متقابل نشان خواهد داد و علاءالدین بروجردی، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت که جمهوری اسلامی نیز «باید بلافاصله نیروهای مسلح اتحادیه اروپا و سازمان‌های وابسته به آن‌ها را جزو سازمان‌های تروریستی اعلام کند.»

رسانه‌های جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ساعاتی پس از تصویب متمم قطعنامه پارلمان اروپا، از تهیه طرحی خبر دادند که جمهوری اسلامی ایران همه نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا را «تروریست» قلمداد می‌کند.