مقام‌های اروپایی موضع «سازنده» چین را در مذاکرات جده ستودند

نشست جده به ابتکار ولیعهد عربستان سعودی و با موضوع جنگ اوکراین برگزار شد 

در حالی که نشست جده یکشنبه، ۶ اوت (۱۵ مرداد)، وارد روز دوم و آخر خود شد، اوکراین و متحدان آن جمع‌بندی مثبتی از این مذاکرات داشتند و برخی کشورها به‌ویژه از موضع مثبت چین ابراز خشنودی کرده‌اند. به گزارش روزنامه فایننشال‌تایمز، مقام‌های اروپایی مشارکت «سازنده» چین را در نشست جده تحسین کردند و گفتند که این کشور آمادگی خود را برای حضور بیشتر در مذاکرات بین‌المللی هم نشان داده است. 

نشست جده به ابتکار شاهزاده امیر محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان سعودی، برگزار می‌شود و ده‌ها کشور از سراسر در آن شرکت دارند. تمرکز این نشست بر طرح ۱۰ ماده‌ای صلح است که کی‌یف پیشنهاد کرده است. پیش‌بینی نمی‌شود که نتیجه مشخصی از این نشست حاصل شو،د اما نفس حضور پکن، از اهمیت خاصی برخوردار است. نشست جده، ادامه مذاکرات مشابهی بود که پیش‌تر در کپنهاگ انجام شد، اما چین حاضر به شرکت در آن‌ها نشده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین تاکنون موضعی نسبتا محتاطانه در مورد حمله روسیه به اوکراین داشته و از مسکو پشتیبانی تسلیحاتی نکرده است، اما حمله آن را به اوکراین نیز محکوم نکرده است و برنامه صلحی هم که پکن چند ماه پیش منتشر کرد، حاوی مواضعی نزدیک به مواضع کرملین است. 

اما یک دیپلمات اروپایی به فایننشنال‌تایمز گفت که به نظر می‌رسید چین «برخوردی سازنده داشت و می‌خواست نشان دهد که روسیه نیست». او افزود:‌ «نفس حضور چین [در این نشست] نشان می‌دهد که روسیه بیشتر و بیشتر منزوی شده است.» یک مقام اروپایی دیگر نیز گفت که چین «مشارکتی فعال داشت و نظرش راجع به جلسه سوم در این سطح، مثبت بود».

یک مقام ارشد اوکراین نیز یکشنبه، ۶ اوت، مذاکرات جده را مفید خواند. آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، در بیانیه‌ای گفت: «مذاکرات بسیار مفیدی در مورد اصول کلیدی داشتیم که صلح منصفانه و پایدار باید بر آن‌ها بنا شود.» یرماک گفت که نظرات متفاوتی در جده مطرح شد، اما مذاکرات «به شدت صادقانه و باز» بود. 

در مقابل، مسکو این نشست را محکوم کرد و آن ‌را تلاشی نافرجام خواند. به گزارش رسانه‌های دولتی روسیه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه این کشور، گفت که نشست جده از «تلاش غرب برای تداوم تلاش‌های بیهوده و نافرجام» آن  خبر می‌دهد.

بیشتر از جهان