شهروند دزفولی به اتهام افساد فی‌الارض و محاربه اعدام شد

یکی از اتهامات این شهروند اعدام‌شده در دزفول، حمله با سلاح سرد به یک مرکز دارالقرآن، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در استان خوزستان، بوده است

خبرگزاری مهر

رئیس کل دادگستری استان خوزستان در ایران، امروز، یکشنبه، ۱۵ مرداد (۶ اوت)، از اعدام یک زندانی در شهر دزفول خبر داد و اتهام او را «محاربه و افساد فی‌الارض از طریق سرقت مسلحانه» اعلام کرد.

در خبر اعدام این شهروند، هویت او اعلام نشده است، اما علی دهقانی، رئیس دادگستری خوزستان، یکی از اتهام‌های او را «حمله با چاقو و قمه به مرکز دارالقرآن شهر دزفول» دانست.

مقام ارشد قضایی در خوزستان مدعی شد: «این فرد به اتهام ارتکاب سرقت‌های متعدد از بانوان در اماکن مختلف شهرستان، اعم از آرایشگاه‌ها، باشگاه و دارالقرآن به وسیله سلاح سرد از قبیل چاقو و قمه، دستگیر، و پس از طی مراحل رسیدگی، با توجه به تعدد شکات پرونده و ایجاد رعب و وحشت و احساس ناامنی عمومی، سال گذشته به اعدام محکوم شده بود.»

او افزود: «بر اساس این مستندات و سایر شواهد و قرائن موجود در پرونده، اتهامات وی مبنی بر ارتکاب محاربه و افساد فی‌الارض از طریق سرقت‌، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی دزفول محرز شناخته و به اعدام محکوم شد که پس از سیر مراحل قانونی و با تایید رای صادره در دیوان عالی کشور، این حکم صبح امروز در زندان دزفول به اجرا درآمد.»

گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی نشان می‌دهند که در سال میلادی گذشته دست‌کم ۵۸۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند که در قیاس با آمار ۳۳۳ نفری سال پیش از آن، ۷۵ درصد افزایش داشته است. این همچنین بالاترین آمار اعدام در ایران ظرف هشت سال گذشته است. دست‌کم ۱۵ مورد از احکام اعدام‌، بر اساس اتهام‌هایی چون «محاربه» و «افساد فی‌الارض» صادر شده است.

همزمان، رسانه «حال‌وش» که اخبار استان استان سیستان‌وبلوچستان را پوشش می‌دهد، امروز، یکشنبه، ۱۵ مرداد، از انتقال یک زندانی بلوچ برای اجرای حکم اعدام به بخش قرنطینه زندان زاهدان خبر داده است. حال‌وش می‌گوید که این فرد ۳۸ ساله و ساکن شهرستان خاش است. در روزهای اخیر نیز فعالان بلوچ از اعدام ۱۱ شهروند دیگر بلوچ خبر داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، امروز فرزند ‎عباس دریس، زندانی محکوم به اعدام، در نامه‌ای خطاب به مردم ایران و فعالان سیاسی، درخواست کرد که پدرش را فراموش نکنند و در جهت آزادی او گام بردارند.

فرزند علی دریس در نامه‌ای که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده، نوشته است:‌ «پدرم را فراموش نکنید. به یاری شما و کمک وکلا حکم پدرم فعلا متوقف شده و ما نفسی کشیدیم. خیلی تلاش کردیم که مادربزرگ ملاقات حضوری بگیرد، چون از پشت شیشه هیچ چیز نمی‌بیند. چند اداره رفتیم و همه‌جا گفتند که نمی‌شود. با این همه رفتیم ملاقات. رفتیم ملاقات پدرم، آرام بود و از پشت شیشه به ما نگاه می‌کرد و محمد می‌خواست بابا رو بغل کنه. پدرم از پشت شیشه گفت، محمد دستت را بذار روی شیشه کابین، و خودش هم آن‌ور دستش را گذاشت روی شیشه و گفت الان فکر‌ کن بغلم هستی، و محمد آرام اشک ریخت. این هفته همه با هم اهواز رفتیم و مامان را هم دیدیم و سر خاک مامان هر سه کمی گریه می‌کردیم. من امروز برای محمد اسباب‌بازی خریدم و می‌خواهم از همه تشکر کنم و بگویم حمایتتان از ما را ادامه دهید.»

عباس دریس که سه فرزند دارد و همسرش نیز پس از صدور حکم اعدام برای او، بر اثر سکته قلبی جان باخته است، همراه با برادرش، محسن دریس، حدود یک ماه پس از کشتار خونین ماهشهر در آبان ۹۸ دستگیر شد. بر مبنای گزارش‌ منابع حقوق بشری، در جریان تیراندازی ماموران حکومتی به سوی مردم معترض که به «کشتار نیزار» معروف شد، دست‌کم ۱۰۰ نفر کشته شدند. یکی از جان‌باختگان این واقعه نیز رضا صیادی، فرمانده نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی، بود و قوه قضائیه عباس دریس را به قتل او متهم کرده است.

فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس، پیش‌تر گفته بود که بین محلی که رضا صیادی کشته شد و محلی که عباس دریس در لحظه تیراندازی ایستاده بود، فاصله چشمگیری وجود دارد و با توجه به ضعف بینایی، او امکان شلیک و کشتن مقتول را نداشته است. گمانه‌‌زنی‌هایی نیز مبنی بر اینکه رضا صیادی در اثر تیراندازی اشتباه ماموران نیروی انتظامی کشته شده، مطرح است.