نیویورک تایمز: جمهوری اسلامی آماده حمله پهپادی به کشتی‌های تجاری اسرائیل می‌شود

ایران حمله به کشتی‌های اسرائیلی را به عنوان یکی از ابزارهای تلافی‌جویانه در برابر حملات هوایی به سوریه در نظر گرفته است

زیردریایی تهاجمی کلاس لس آنجلس یو اس اس هارتفورد، ۲۰ مارس ۲۰۰۹ ـ AFP

همزمان با انتشار اخباری درباره «افزودن زیردریایی هسته‌ای مجهز به موشک هدایت‌شونده به ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس»، نیویورک تایمز گزارش داد که جمهوری اسلامی آماده حمله پهپادی به کشتی‌های تجاری اسرائیل می‌شود.

به گزارش این رسانه، همزمان با اعزام زیردریایی آمریکایی، ناوگان پنجم ایالات متحده به همه کشتی‌های حاضر در منطقه توصیه کرد که در پی تشدید تنش‌ها بین ایران و اسرائیل با احتیاط عمل کنند.

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا به نقل از دو مقام ارشد اطلاعاتی غربی که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کرد که ارتش ایالات متحده و سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل گفته‌اند نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حال آماده‌سازی حمله پهپادی علیه کشتی‌های تجاری غیرنظامی اسرائیلی است که در خلیج فارس حرکت می‌کنند.

در همین حال، یک کارشناس سیاسی ایرانی که نامش برده نشده، فاش کرده است که جمهوری اسلامی در حال بررسی حمله به کشتی‌های اسرائیلی به عنوان یکی از ابزارهای تلافی‌جویانه در برابر حملات هوایی اسرائیل به سوریه است که طی آن دو عضو سپاه پاسداران در ماه مارس کشته شدند.

 مقامات آمریکایی درباره استقرار زیردریایی «یو اس اس فلوریدا» گفته‌اند که هدف از انجام این کار، بازدارندگی ایران از انجام حمله و تامین ثبات یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان بوده است. در این خط کشتیرانی روزانه میلیون‌ها دلار کالای تجاری، نفت و گاز جابه‌جا می‌شود.

به گفته سخنگوی نیروی دریایی آمریکا، ناو فلوریدا با ظرفیت حمل ۱۵۴ موشک کروز، روز پنجشنبه وارد منطقه شده و روز جمعه عبور از کانال سوئز را آغاز کرده است.

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش ایالات متحده، مستقر در بحرین، در این زمینه تاکید کرد: «رویدادهای اخیر، از جمله حملات در سوریه و تهدیدهای عمومی ایران علیه کشتی‌های تجاری، ما را بر آن داشت که به دریانوردان منطقه یادآوری کنیم که هوشیار باشند.»

ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش ایالات متحده، محل اصلی تصمیم گیری‌ها و مجری مهم‌ترین عملیات نظامی در خلیج فارس، دریای سرخ، دریای عرب و اقیانوس هند است. از جنگ عراق و افغانستان گرفته تا مداخله نیروهای آمریکایی در بحران سوریه، در دو دهه اخیر، ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش ایالات متحده مهم‌ترین مرکز تصمیم‌گیری مداخله‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه بوده است.

به گفته کارشناسان، بیانیه عمومی صادر شده درباره حضور این زیردریایی بسیار غیرعادی بود زیرا ارتش ایالات متحده معمولا حضور زیردریایی‌های خود را در هیچ کجا فاش نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، به عنوان نشانه دیگری از افزایش تنش‌ها در منطقه، پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد که حضور ناو هواپیمابر جورج اچ دبلیو در منطقه را تمدید می‌کند.

از سوی دیگر، وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه با همتای آمریکایی خود گفتگو کرد.

در بیانیه صادر شده از سوی وزارت دفاع اسرائيل همزمان با این دیدار آمده است: «از آنجایی که اسرائیل با طیف وسیعی از حمله‌ها در همه جبهه‌ها مواجه است، دستگاه‌های دفاعی ما آماده‌اند و ما هیچ تهدیدی را علیه شهروندان و سربازان خود تحمل نخواهیم کرد.»

 اسرائیل در ماه مارس حملات هوایی خود را به اهداف وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه تشدید کرد و دو عضو سپاه پاسداران ایران از جمله فرمانده یک واحد سایبری در جریان این حملات کشته شدند. پس از آن، فرماندهان ارشد نظامی ایران قول دادند از اسرائیل انتقام بگیرند.

علاوه بر آن که سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که به این حملات پاسخ می‌دهد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت که «جمهوری اسلامی این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به کشتار نظامیان خود از سوی اسرائیل در زمان و مکان مناسب» پاسخ دهد.»

در جریان این مجادلات لفظی‌، واحد عملیات تجارت دریایی بریتانیا که بر امنیت دریایی نظارت می‌کند، به همه کشتی‌هایی که از شمال اقیانوس هند عبور می‌کنند هشدار داد که بیش از پیش مراقب باشند؛ زیرا این واحد «فعالیتی غیرعادی» را شناسایی کرده بود.

 به گفته دو مقام اطلاعاتی غربی، ناوگان پنجم ایالات متحده نیز روز پنجشنبه به تشکیلات دفاعی اسرائیل در مورد تهدید قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی علیه کشتی‌های اسرائیلی هشدار داده و گفته بود که حکومت ایران در موقعیت حمله قرار دارد.

 به گفته یکی از کارمندان ارشد یک شرکت کشتیرانی اسرائیلی، ناوگان پنجم ایالات متحده روز پنجشنبه ضمن هشدار به شرکت‌های کشتیرانی اسرائیل، توصیه کرد که فرستنده‌های خود را خاموش کنند، تا حد امکان نزدیک به سواحل عمان و دور از سواحل ایران حرکت کنند و محل اختفای خود و هرگونه فعالیت مشکوک را به طور مرتب گزارش کنند.

این اولین بار در ۱۹ ماه گذشته است که فرماندهی مرکزی ایالات متحده که بر خاورمیانه و برخی مناطق مجاور نظارت دارد، کنترل عملیاتی یک زیردریایی تهاجمی ایالات متحده را به دست می‌گیرد. معمولا زیردریایی‌ها از منطقه خاورمیانه فقط عبور می‌کنند، اما بیانیه نیروی دریایی آمریکا نشان می‌دهد که این زیردریایی برای مدتی در منطقه باقی خواهد ماند.

حضور زیردریایی آمریکایی در حالی است که نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا نیز ماه مارس تصمیم گرفت که یک ناو جنگی به خلیج فارس بفرستد. تحلیلگران دلیل اصلی تقویت نیروی دریایی دو کشور در خلیج فارس را نگرانی‌ها از گسترش غنی‌سازی اورانیوم و تهدیدهای جمهوری اسلامی می‌دانند.

بیشتر از جهان