نخست‌وزیر عراق: هیاتی برای توافق درباره انتقال ۱۰ میلیارد دلار بدهی ایران به عمان رفته است

عضو کمیته دارایی پارلمان عراق گفته که «جمهوری اسلامی با اطلاع دفتر نخست‌وزیر عراق در آرژانتین دینار چاپ می‌کند و به دلار تبدیل می‌کند و به ایران انتقال می‌دهد»

محمد سودانی، نخست‌وزیر عراق-Iraqi Prime Minister Media Office/Handout via REUTERS

محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه گفت که بغداد از طریق تماس با آمریکا به دنبال راه‌حلی برای پرداخت ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی به جمهوری اسلامی ایران است.

این خبر درحالی منتشر می‌شود که اخیرا محمد نوری عزیز، عضو کمیته دارایی پارلمان عراق از شیوه جدید «قاچاق دلار به ایران به کمک آرژانتین و با آگاهی بغداد» خبر داده و گفته بود که «جمهوری اسلامی ایران، میلیون‌ها دینار عراقی را در آرژانتین چاپ می‌کند، آن را به عراق بازمی‌گرداند و به دلار تبدیل می‌کند و با کامیون به داخل ایران انتقال می‌دهد». او ادعا کرده بود بود که دفتر نخست‌وزیری عراق از این روند آگاهی دارد.

عراق برای تولید برق به واردات گاز از ایران وابسته است. هرچند دولت آمریکا در این زمینه همواره معافیت از تحریم‌های ایران را برای عراق تمدید کرده است، اما پرداخت پول انرژی وارداتی با توجه به تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی با مشکلاتی مواجه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته اخیرا دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از بدهی آمریکا با توجه به چراغ سبز آمریکا به ایران پرداخت شد و قرار است از این پس تراکنش‌ها در این زمینه با کمک بانکی در کشور سوم مانند عمان، انجام شود.

درحال حاضر عراق نمی‌تواند به‌طور مستقیم پول نقد به ایران بپردازد و از حساب بانکی معتمد آمریکا در این زمینه استفاده می‌شود.

البته سودانی ۱۱ ژوییه گفته بود که عراق روند پرداخت بدهی گازی با نفت به ایران را  آغاز کرده است.

به گزارش العربیه، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت که بغداد در ماه‌های اخیر یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بدهی به ایران را پرداخت کرده است. او گفت: «به همکاری با طرف آمریکایی برای حل مساله بدهی‌ها که به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است، ادامه می‌دهیم.»

سودانی گفت که در توافق با آمریکا، هیاتی از بانک مرکزی و بانک تجارت عراق روز سه‌شنبه به عمان رفتند تا در زمینه فرمولی برای انتقال این پول به عمان با مسقط به توافق برسند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر گفته بود که انتقال بخشی از پول می‌تواند از طریق عمان باشد که معمولا به عنوان میانجی بین ایران و آمریکا عمل می‌کند.

به گفته میلر، جمهوری اسلامی می‌تواند از پولی که به عمان منتقل می‌شود برای اهداف بشردوستانه و تحریم نشده استفاده کند و خزانه‌داری آمریکا باید پیش از انجام تراکنش‌ها آن را تایید کند.

این تحولات درحالی اتفاق می‌افتد که دولت بایدن ادعا می‌کند در حال توافق با جمهوری اسلامی ایران نیست.

بیشتر از اقتصاد