بیش از ۳۰۰ روز از بازداشت لویی آرنو، فرانسوی ۳۵ ساله در ایران گذشت

کمیته حمایت از این زندانی فرانسوی از دولت فرانسه خواسته‌ تا تلاش‌های خود را برای آزادی او تشدید کند

تجمع در حمایت از زندانیان فرانسوی در ایران، ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۳، پاریس- STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

لویی آرنو، فرانسوی ۳۵ ساله که در مسیر جاده ابریشم به ایران سفر کرده بود، بیش از ۳۰۰ روز است که در ایران بازداشت شده است.

روزنامه لوموند فرانسه روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد (اول اوت) از رسیدن امضاهای طومار کمیته حمایت از این زندانی فرانسوی به بیش از یکصد ‌هزار امضا خبر داده است که حامیان او در دو هفته جمع‌آوری کرده‌اند. کمیته حمایت از این زندانی فرانسوی از دولت فرانسه خواسته‌ تا تلاش‌های خود را برای آزادی او تشدید کند.  

در این فراخوان که در تاریخ ۱۶ ژوییه به‌صورت آنلاین منتشر شد، آمده است: «ما درخواست قلبی‌مان را مطرح می‌کنیم تا به لویی آرنو، دوست، برادر و پسرمان کمک کنیم.»

کمیته پشتیبانی از این زندانی فرانسوی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت: «لویی آرنو، فردی عاشق سفر است که در ماه ژوییه سفری را آغاز کرد تا رویای خود را برای سفر در جاده ابریشم از طریق زمین و دریا محقق کند. با این حال، در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲، سفر او تغییر غم‌انگیزی پیدا کرد، زمانی که به همراه سایر مسافرانی که در مسیر ملاقات کرده بود، دستگیر شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته لوموند، نزدیکان او تصریح می‌کنند که آرنو در طول سفرش به‌دلیل تعهد زیست‌محیطی، به عمد از هواپیما اجتناب کرد.

کمیته پشتیبانی از این زندانی فرانسوی در بیانیه قبلی خود گفته بود که «لویی و سایر مسافران اروپاپی از اعتراض‌هایی که در اواسط سپتامبر در ایران آغاز شد، در حالی که چندین هفته در ایران بودند، دور ماندند. آن‌ها برای جشن تولد یکی از همراهانشان به یک سایت بازی اسکیپ روم (اتاق فرار) می‌رفتند که ناگهان دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند.»

در حالی که همراهان اروپایی او از آن زمان تاکنون آزاد شده‌اند، «لویی همچنان در زندان اوین نگهداری می‌شود، بدون اینکه هیچ اتهام واقعی‌ایی علیه او مطرح شده باشد».

کمیته حمایت که نگران پیامدهای روانی و جسمی جبران‌ناپذیری است که این بازداشت طولانی مدت می‌تواند روی او داشته باشد، می‌گوید: «در مواجهه با این وضعیت نگران‌کننده، از دولت و دستگاه دیپلماسی‌اش درخواست می‌کنیم که تلاش‌هایشان را برای آزادی لویی تشدید کنند.»

جمهوری اسلامی ایران بیش از ده‌ها اتباع غربی را که بیشتر آن‌ها دوتابعیتی‌اند، بازداشت کرده است و از طرف سازمان‌‌های غیردولتی و حامیان زندانیان به استفاده از آن‌ها به‌عنوان ابزار چانه‌زنی در مذاکرات متهم است.

علاوه بر لویی آرنو، سه فرانسوی دیگر که پاریس آن‌ها را «گروگان‌های دولتی» توصیف می‌کند، همچنان در ایران نگهداری می‌شوند؛ سیسیل کولر، معلم فرانسوی، و فرد همراهش، ژک پری که در ماه مه ۲۰۲۲ به اتهام «جاسوسی» دستگیر شدند و شخص دیگری که هویت او تاکنون فاش نشده است.

فریبا عادلخواه، محقق ایرانی-فرانسوی که در سال ۲۰۱۹ در ایران دستگیر شد و سپس به اتهام تضعیف امنیت ملی به ۵ سال زندان محکوم شد، در تاریخ ۱۰ فوریه سال جاری آزاد شد اما جمهوری اسلامی ایران مانع خروج او از ایران شده است.