فرانسه: ایران معاهده بین‌المللی در مورد بازداشت زندانیان را نقض می‌کند

تهران هفت شهروند فرانسوی را در اقدامی که پاریس آن را «گروگانگیری دولتی» توصیف کرده، بازداشت کرده است

مناسبات بین فرانسه و ایران در ماه‌های اخیر وخیم‌ شده است-STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

فرانسه روز سه‌شنبه تهران را به نقض معاهده بین‌المللی که روابط کنسولی بین کشورها را تعریف می‌کند، متهم کرد و گفت تهران علنا نشان داده است که اتباع خارجی را خودسرانه زندانی می‌کند.

مناسبات بین فرانسه و ایران در ماه‌های اخیر وخیم‌ شده است، چرا که تهران هفت شهروند فرانسوی را در اقدامی که پاریس آن را «گروگانگیری دولتی» توصیف کرده، بازداشت کرده است.

یکی از این موارد، فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی، است که اخیرا از زندان آزاد شده، اما هنوز اجازه خارج شدن از ایران را پیدا نکرده است و همچنین مشخص نیست که او تا چه زمانی باید در ایران بماند تا اجازه سفر به فرانسه پیدا کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که دولت فرانسه در ارتباط با تحولات داخلی اخیر ایران رویکردی غیرسازنده و نقش مداخله‌آمیزی داشته است و استمرار چنین مواضعی نمی‌تواند در مورد موضوعات زندانیان کمک‌کننده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، در واکنش گفت که اظهارات کنعانی بسیار نگران‌کننده است و آشکارا «خصلت خودسرانه» بازداشت شهروندان فرانسوی را نشان می‌دهد.

او همچنین خواستار آزادی فوری شهروندان فرانسوی شد و گفت که سخنان کنعانی اقرار مقام‌های ایرانی به نقض کنوانسیون وین در ارتباط با روابط کنسولی است که اساس روابط دیپلماتیک بین کشورها است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر، ده‌ها شهروند دوتابعیتی و خارجی را عمدتا به اتهام جاسوسی و امنیتی بازداشت کرده است.

از جمله زندانیان فرانسوی در ایران می‌توان به بنجامین بری‌یر، جهانگرد ۳۸ ساله، سیسیل کولر ۳۸ ساله و ژک پاریس ۷۰ ساله، برنارد فیلن ۶۴ ساله و لویی آرنو ۳۵ ساله اشاره کرد.

گروه‌های حقوق بشری، ایران را متهم کرده‌اند که با این دستگیری‌ها تلاش می‌کند از کشورهای دیگر امتیاز بگیرد.

تهران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و مانع دسترسی دیپلماتیک سفارت‌خانه‌های خارجی به شهروندان زندانی‌شان در ایران می‌شود.