نظرسنجی نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا: ترامپ دسنتیس و دیگر رقبای جمهوری‌خواه خود را درهم‌شکست

به نظر می‌رسد رویکرد ترامپ با روحیه رای‌دهندگان جمهوری‌خواه که ۸۹ درصدشان معتقدند کشور در مسیر اشتباه پیش می‌رود، مطابقت دارد

نظرسنجی مشترک نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا، از رقبای جمهوری‌خواه خود برای نامزدی ریاست جمهوری آتی جلو است و نزدیک‌ترین فاصله را با او ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، دارد که اختلاف آنان در سطح ملی و در میان رای‌دهندگان اولیه احتمالی جمهوری‌خواه، ۳۷ درصد است.

نظرسنجی مذکور نشان داد که ترامپ تقریبا در میان تمام گروه‌ها و مناطق جمعیتی و تمام جناح‌های ایدئولوژیک حزب جمهوری‌خواه، در موقعیت خوبی است، چرا که رای‌دهندگان جمهوری‌خواه چندان نگران پرونده‌های حقوقی او نیستند.

طبق این نظرسنجی، او در میان رای‌دهندگان مرد و زن، رای‌دهندگان جوان و مسن، میانه‌روها و محافظه‌کاران، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و کسانی که دانشگاه نرفته‌اند، ساکنان شهرها و حومه‌ها و مناطق روستایی، با حاشیه زیاد در صدر است. 

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که برخی استدلال‌ها‌ و ادعاهای دسنتیس مبنی بر اینکه او از ترامپ جلوتر است، تاکنون درست از آب درنیامده است و حتی جمهوری‌خواهانی که با پرداختن دسنتیس به برخی مسائل، از جمله مبارزه با به گفته او، «ایدئولوژی افراطی ووک»، انگیزه پیدا کرده بودند، از ترامپ حمایت کردند. 

در این نظرسنجی در مجموع دونالد ترامپ با ۵۴ درصد آرا در مقابل ۱۷ درصد متعلق به دسنتیس، پیشرو است و امتیاز هیچ نامزد دیگری از سه درصد بیشتر نشد. 

نیویورک‌تایمز نوشته است که این نظرسنجی، حاکی است که بیشترین ضعف دسنتیس، در میان برخی از بانفوذترین و بزرگ‌ترین جوامع رای‌دهنده جمهوری‌خواه است. فقط ۹ درصد از رای‌دهندگان بالای ۶۵ سال از او حمایت کردند که ۱۳ درصدشان تحصیلات دانشگاهی ندارند. 

بنا به این نظرسنجی، جمهوری‌خواهانی که خود را «بسیار محافظه‌کار» توصیف می‌کنند، با حاشیه ۵۰ امتیازی از ترامپ حمایت کرده‌اند.

با این حال، دنتیس در قامت جدی‌ترین رقیب ترامپ ظاهر شده است و مایک پنس، معاون سابق ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش، نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، و سناتور تیم اسکات از کارولینای جنوبی، هر یک فقط سه درصد آرا را به خود اختصاص دادند. کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، و ویوک راماسوامی، کارآفرین و چهره اقتصادی هندی‌تبار، از حمایت دو درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی برخوردار شدند. 

این نظرسنجی نشان داده است که حتی اگر همه نامزدها از گردونه خارج شوند و دسنتیس در یک رقابت فرضی یک‌به‌یک در برابر ترامپ قرار گیرد، باز هم با اختلاف ۶۲ درصد در مقابل ۳۱ درصد، شکست می‌خورد. 

این نظرسنجی کمتر از شش ماه پیش از نخستین رقابت اولیه نامزدهای حزب جمهوری‌خواه و قبل از اولین مناظره انجام شده است. در این دوره‌ پرتلاطم سیاسی از تاریخ آمریکا، به نظر می‌رسد که تاثیر احتمالی پرونده‌های حقوقی و قضایی ترامپ بر انتخابات، عنصری بسیار ‌پیش‌بینی‌ناپذیر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال به نظر می‌رسد که ترامپ با روحیه رای‌دهندگان جمهوری‌خواهی که ۸۹ درصدشان معتقدند کشور در مسیر اشتباه پیش می‌رود، مطابقت دارد. 

هم ترامپ و هم دسنتیس، در مجموع رتبه‌های بالای ۷۶ و ۶۶ درصد را از جمهوری‌خواهان حفظ کرده‌اند. نیویورک‌تایمز نوشته است اینکه دسنتیس هنوز از علاقه بسیاری از رای‌دهندگان برخوردار است، نشان می‌دهد که او انعطاف‌پذیری بالایی دارد و تیم سیاسی او می‌گویند که تصویر در مجموع مثبت او در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، مبنای مستحکمی برای او است.

اما تفاوت، در شدت حمایت رای‌دهندگان از رئیس ‌جمهوری سابق است و ۴۳ درصد از جمهوری‌خواهان «نظری بسیار مساعد»‌ به ترامپ دارند.

نیویورک‌تایمز نوشته است که ظاهرا جناح مخالف ترامپ در میان جمهوری‌خواهان، از هر چهار رای‌دهنده، یک نفر را به خود اختصاص می‌دهد. ۱۹ درصد از رای‌دهندگان گفتند که رفتار ترامپ را پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰، نافی دموکراسی آمریکایی می‌دانند، و ۱۷ درصد می‌گویند که ترامپ مرتکب جرم شده است. 

با این حال، نظرسنجی نیویورک‌تایمز و سیه‌نا نشان می‌دهد که تسلط دونالد ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه چنان قوی است که در جدال یک‌به‌یک با دسنتیس، کماکان ۲۲ درصد از آرای کسانی را به دست آورد که معتقدند او مرتکب جرم فدرال شده است؛ رقمی که به مراتب بیشتر از ۱۷ درصدی است که دسنتیس از کل رای‌دهندگان جمهوری‌خواه به دست آورده است. 

 دسنتیس مقابله با موسسه‌ها و نهادهای دنبال‌کننده سیاست «ووک» را محور هویت سیاسی خود قرار داده است، اما مشکلش این است که رای‌دهندگان مخالف «ووک» نیز کماکان با ۶۱ درصد در مقابل ۳۶ درصد، از ترامپ حمایت می‌کنند.

توانایی شکست دادن بایدن و اجرای یک دستورکار محافظه‌کارانه، هسته اصلی درخواست دسنتیس از جمهوریخواهان است. او در مسند فرماندار فلوریدا، مجموعه‌ای از اولویت‌های محافظه‌کارانه را پیش برد و وعده داده است که همان سیاست‌‌ها را در کاخ سفید نیز پیاده خواهد کرد. 

با این حال، به نظر نمی‌رسد که این استدلال‌ها کارساز باشند، چرا که به نوشته نیویورک‌تایمز، اکثریت قاطع جمهوری‌خواهان شرکت‌کننده در نظرسنجی، یعنی ۵۸ درصد، معتقد بودند که ترامپ است که توانایی شکست بایدن را دارد، نه دسنتیس. 

پیش‌تر، سی‌ان‌ان نیز نوشته بود که ترامپ پیشتاز قاطع تمام نظرسنجی‌ها در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه است. در نظرسنجی «بیگ ویلج» که روزهای ۲۴ تا ۲۶ ژوئیه تهیه شده، او در نبرد یک‌به‌یک با ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا و رقیب اصلی تاکنونی ترامپ، ۶۹ به ۳۱ درصد پیروز شد. همین نظرسنجی با احتساب نامزدهای دیگر، ترامپ را با ۶۱ درصد، در قیاس با ۱۴ درصد برای دسنتیس، در صدر قرار داد. جایگاه سوم متعلق به مایک پنس، معاون سابق ترامپ، با هشت درصد بود و سپس ویوک راماسوآمی، چهره اقتصادی هندی‌تبار، با هفت درصد، در جایگاه چهارم قرار گرفت.