کیومرث هاشمی وزیر ورزش می‌شود؛ «رفیق دزد و شریک قافله»

هاشمی در دهه‌های اخیر هر بار با جهت باد، به سمت سیاسیونی چرخیده است که در راس قدرت بودند و نتیجه عملکرد او در سطوح بالای مدیریت ورزش ایران، چیزی جز تعلیق و شکست نبوده است

کیومرث هاشمی، سرپرست احتمالی وزارت ورزش و جوانان - طرفداری

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دوشنبه، ۹ مرداد (۳۱ ژوئیه)، خبر داد که کیومرث هاشمی، رئیس اسبق کمیته ملی المپیک و معاون سابق سازمان تربیت‌بدنی، با حکم ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، به‌ مسند سرپرست وزارت ورزش و جوانان برگزیده شده و جانشین حمید سجادی خواهد شد.

تسنیم در خبر خود، استعفای سجادی را به علت وضعیت جسمانی ناپایدار، دلیل گزینش کیومرث هاشمی به جانشینی او دانسته است، اما ایندیپندنت فارسی دوم مرداد و به نقل از یکی از کارمندان وزارت ورزش و جوانان خبر داده بود که عملکرد ضعیف ورزش ایران و تصمیم اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دادن رای مثبت به برکناری سجادی، موجب شده است که رئیسی از او بخواهد که با ارائه استعفای خود، مانع از ثبت استیضاحی دیگر در کارنامه دولت سیزدهم شود.

اما کیومرث هاشمی که قرار است سرپرستی وزارت ورزش و جوانان را بر عهده گیرد و به احتمال بسیار زیاد، گزینه نهایی رئیسی برای معرفی به مجلس و کسب رای‌اعتماد نیز خواهد بود، پیش از این با نزدیک شدن به چهره‌های سیاسی حاضر در دولت‌ها از زمان اکبر هاشمی رفسنجانی تاکنون، توانسته بود به مسند‌های مهمی در عرصه ورزش ایران دست یابد.

نامزد شکست‌خورده در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در ۱۳۹۹، در دو دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری در ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ با حضور در ستادهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی، کوشیده بود به گزینه اصلی او برای تصاحب سکان هدایت ورزش ایران تبدیل شود، و به نظر می‌رسد که اینک به آرزوی خود رسیده است.

کیومرث هاشمی کیست؟

هاشمی ‌که ۱۳۴۴ در ملایر متولد شده است، در ۱۳۷۳ مدیرکل تربیت‌بدنی استان همدان شد و سپس به ریاست دفتر آمار و اطلاعات سازمان تربیت‌‌بدنی رسید. در ادامه، مدیریت دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها، دبیری هیئت مرکزی گزینش سازمان تربیت‌بدنی و مدیرکلی دفتر بازرسی این سازمان، معاونت سازمان و ریاست مرکز توسعه ورزش قهرمانی کشور، ریاست شورای برون‌مرزی سازمان تربیت بدنی، سرپرستی فدراسیون فوتبال، ریاست ستاد مبارزه با دوپینگ کشور، دبیری شورای عالی المپیاد ورزش ایرانیان و نمایندگی ایران برای شرکت در جلسات کمیته بین‌المللی ورزش و تربیت‌بدنی سازمان یونسکو، صرفا بخشی از مسئولیت‌های او در دولت‌های هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی بوده است.

فدراسیون جهانی فوتبال، دوم آذر ۱۳۸۵، به دلیل آنچه دخالت حکومت ایران در امور فدراسیون فوتبال می‌دانست، عضویت این فدراسیون را به حالت تعلیق درآورد. محسن صفایی فراهانی، کیومرث هاشمی، مهدی خبیری و علی رغبتی، اعضای کمیته‌ای شدند که زیر نظر مشترک فدراسیون جهانی فوتبال و سازمان وقت تربیت‌بدنی، وظیفه خروج ایران را از تعلیق برعهده داشتند. محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی در دولت احمدی‌نژاد، شخصا کیومرث هاشمی را به نمایندگی دولت در کمیته انتقالی معرفی کرد. فیفا هم پذیرفت که صفایی فراهانی در نقش رئیس کمیته انتقالی، و کیومرث هاشمی در جایگاه سرپرست فدراسیون، در کنار هم فوتبال ایران را اداره کنند.

قرار بود این کمیته، اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران را بر اساس خواسته‌های فیفا و در جهت کوتاه شدن دست دولت از دخالت در امور فوتبال تنظیم کند، اما نگارش اساسنامه بیش از یک سال طول کشید. این وضعیت، سوژه‌ای برای عادل فردوسی‌پور شد تا در برنامه تلویزیونی ورزشی ۹۰، میزبان صفایی فراهانی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه، صفایی فراهانی در سیاسی‌ترین و جنجالی‌ترین برنامه ۹۰، فاش کرد که اخبار محرمانه داخل کمیته، به بیرون از مرزها می‌رود و فدراسیون جهانی به تغییر مواضع ایران در قبال فوتبال بدبین شده است. او حتی گفت که قرار بود سردار مصطفی آجرلو برای انتخابات ریاست فدراسیون نام‌نویسی کند، ولی نامه‌ای از ایران به فیفا ارسال شد که بر اساس آن، نامزدی آجرلو غیرقانونی تلقی شده بود.

کیومرث هاشمی روی خط زنده برنامه آمد و گفت: «ما شنیده بودیم در روز روشن دروغ می‌گویند، اما نشنیده بودیم در شب تاریک، دروغ گفتن مصلحت است.»

هاشمی ادعا کرد که هیچ نامه‌ای از این کمیته یا از ایران به خارج از مرزها نرفته است، اما پس ‌از این ادعا، صفایی فراهانی، نامه‌ای را که در مورد بی‌میلی دولت ایران به حضور آجرلو در انتخابات فدراسیون، به فیفا ارسال ‌شده بود، مقابل دوربین گرفت: نامه‌ای با امضای شخص کیومرث هاشمی، یا همان نماینده دولت در فدراسیون فوتبال. هاشمی هم بدون خداحافظی تماس تلفنی را قطع کرد.

این آخرین نشانه‌ها از ردپای کیومرث هاشمی در رساندن اخبار ایران به آن‌ سوی آب‌ها نبود. او هیچ‌گاه بابت اتهام رساندن اخبار داخل ایران به گوش کمیته جهانی المپیک یا فدراسیون جهانی فوتبال، پاسخ روشنی نداد و مواخذه هم نشد. هاشمی همواره صاحب نفوذ و قدرت دوگانه‌ای به پشتوانه اصولگرایان حاضر در ورزش ایران، و نیز رسانه‌های دولتی و نظامی، بوده است.

رسانه‌های کیومرث هاشمی

رسانه‌های حامی و نزدیک به کیومرث هاشمی تقریبا مشخص‌اند: تسنیم و فارس (رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران)، اخباری را پوشش می‌دهند که هاشمی به آن‌ها علاقه دارد؛ اخباری مانند حمایت او از ابراهیم رئیسی، حضورش دراجلاس‌های بین‌المللی، انتشار اسنادی که به آن‌ها علاقه و توجه دارد، و اینک نیز خبر گزینش او به جانشینی حمید سجادی در وزارت ورزش و جوانان.

در یک نمونه، ۲۰ آذر ۹۵، جلسه‌ای خصوصی با حضور رئیس و معاونان کمیته ملی المپیک و مسعود سلطانی‌فر، وزیر وقت ورزش و جوانان، و معاونان او در وزارت ورزش، برگزار ‌شد. جلسه بدون حضور خبرنگاران بود، اما خبرگزاری تسنیم با تیتر «فرار سلطانی‌فر از حاشیه و درخواست برای گرفتن نظرات کمیته ملی المپیک»، بخشی از مباحث این جلسه را منتشر کرد. حتی خبرگزاری برنا به‌ مثابه رسانه اختصاصی وزارت ورزش و جوانان هم تا پیش از انتشار این گزارش، خبری از آنچه در جلسه گذشته بود، نداشت.

کارمندان وزارت ورزش و جوانان می‌گویند کیومرث هاشمی با جریان باد حرکت می‌کند؛ به این معنا که بر فرض وقتی می‌فهمد در پایان عمر چهارساله‌ مسئولیتش، دیگر جایی در کمیته المپیک ندارد، به سمت ابراهیم رئیسی می‌چرخد. او همچنین تنها مدیر از بدنه دولت احمدی‌نژاد بود که در دولت روحانی نیز تا بالاترین حد ممکن مقام گرفت.

اینک، با حضور او در راس وزارت ورزش، نباید منتظر وقوع رویدادی ویژه یا بهبود نتایج فاجعه‌بار تیم‌های ایرانی و باشگاه‌های ورزشی بود، زیرا اگر او از توانایی ایجاد فضایی تازه و رساندن سطح ورزش ایران به سطوح جهانی برخوردار بود، در چند دهه حضور خود در بالاترین سطوح مدیریت ورزش ایران، می‌توانست کارنامه‌ای پذیرفتنی از خود باقی بگذارد.

بیشتر از ورزش