ورزش ایران در آستانه تعلیق

 وزیر ورزش به همکاری فدراسیون‌ها با نیروی انتظامی اعتراف کرد

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، در گفت‌و‌گویی اعتراف کرد که از برخی فدراسیون‌ها برای کمک به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی استفاده می‌کند. او اکثریت جامعه ورزش را «پیرو خط انقلاب و رهبری» خواند و در واکنش به حمایت ورزشکاران از خیزش سراسری، گفت: «برخی از فدراسیون‌های ما از جمله رزمی و موتورسواری در مقاطع مختلف با نیروهای نظامی و انتظامی فعالیت‌های مشترک دارند.»

او با این اظهارنظر، سعی داشت تاکید کند ورزشکارانی که از اعتراض‌های اخیر حمایت کرده‌اند کم‌شمارند و نمی‌توان این حمایت را به حساب تمام جامعه ورزش نوشت. اما به‌رغم تلاش وزارت ورزش برای سلطه‌ بر فدراسیون‌های ورزشی و استفاده از آن‌ها به‌عنوان اهرم‌ سرکوب ورزشکاران، شاهد خداحافظی تعداد بسیاری از ملی‌پوشان در رشته‌های ورزشی مختلف و همچنین حمایت مداوم بسیاری از اهالی ورزش از خیزش سراسری مردم ایران بوده‌ایم.

اما حکومت به ورزشکاران و رزمی‌کارانی دل خوش کرده است که در مراسمی مثل ۲۲ بهمن با حرکات نمایشی همراهی خود با جمهوری اسلامی را نشان می‌دهند. اما نیروهای انتظامی نتوانسته‌اند بسیاری از ورزشکاران، از جمله در رشته موتورسواری، را به خدمت خود درآورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همین موضوع چندی پیش به یکی از بحث‌های کاربران توییتر تبدیل شده بود و برخی کاربران که موتورهای سنگین داشتند از مراجعه نیروی انتظامی نوشته بودند و تهدید شده بودند اگر موتورشان را برای کمک به نیروی انتظامی نسپرند، موتور را توقیف می‌کنند. با این تفاصیل، شاید بهتر بود حمید سجادی به‌جای اشاره به فعالیت مشترک فدراسیون موتورسواری با نیروی انتظامی، به تهدید موتورسواران برای شرکت در این فعالیت مشترک اشاره می‌کرد.

آیا فدراسیون‌ها و نهادهای بین‌المللی ورزش، با توجه به تصاویری که از سرکوبگری نیروی انتظامی در خیابان‌های ایران منتشر می‌شود، به‌راحتی از کنار این اعتراف وزیر ورزش جمهوری اسلامی‌ می‌گذرند؟ می‌توان تعلیق ورزش ایران را خطری جدی دانست، آن هم در شرایطی که حدود یک سال پیش از این اتفاق‌ها، جواد فروغی، دارنده مدال طلای المپیک توکیو در رشته تیراندازی، اعتراف کرد در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ در سوریه حضور داشت و حواشی و گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور او در کشتار در سوریه را به همراه داشت. البته، او مدتی بعد برای فرار از واکنش‌های بین‌المللی، اعلام کرد که به‌عنوان پرستار در سوریه حضور داشت و رسانه‌های موافق نظام هم فهرست بلندی از نظامیان آمریکایی حاضر در المپیک توکیو منتشر کردند تا سپاهی بودن جواد فروغی‌ را لاپوشانی کنند.

همزمانی این اعتراف وزیر ورزش با پیدا شدن استخوان‌های امین بذرگر، کشتی‌گیر و دوست نوید افکاری، در کوه‌های شیراز به‌روشنی وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی را بازوی سرکوب‌ نظام معرفی می‌کند که نه تنها مقابل مرگ ورزشکاران به‌دست نیروهای سرکوبگر حکومت دم برنمی‌آورند، که در کشتار مردم نیز به حاکمیت کمک می‌کنند.