شرکت سعودی ۱۰ درصد سهام غول معدن برزیل را خرید

عربستان سعودی با این سهام دسترسی مهمی به منابع مس و نیکل در جهان خواهد داشت 

REUTERS/Adriano Machado

یک شرکت معدن عربستان سعودی به نام «معادن»، در توافقی با شرکت برزیلی «واله» که در زمینه فلزهای پایه فعالیت می‌کند، ۱۰ درصد از سهام این شرکت در اختیار می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت سعودی این خبر را یکشنبه، ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد)، اعلام کرد. این شرکت مدتی است برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جهانی این عرصه تلاش می‌کند، اما خرید سهام از شرکت برزیلی ‌را باید نخستین خرید عمده آن در این زمینه دانست. 

شرکت «معادن» و صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی، چندی پیش شرکتی به نام «مناره» راه‌اندازی کردند که این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها را در دستورکار خود دارد. مناره پنجشنبه گذشته قراردادی الزام‌آور امضا کرد که به موجب آن، ۱۰ درصد شرکت فلزهای پایه شرکت برزیلی واله را در اختیار می‌گیرد. ارزش واحد فلزهای پایه این شرکت، ۲۶ میلیارد دلار حساب شده است. شرکت واله در ۲۰۲۱ بیش از ۵۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد داشت و ارزش دارایی‌های آن نیز حدود ۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت مناره در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سرمایه‌گذاری مناره در واله نقشی کلیدی در برنامه ما برای گسترش تولید مس و نیکل خواهد داشت. این فلزها نقشی کلیدی در توسعه فناوری‌های جدیدی دارند که به روند انتقال جهانی انرژی یاری خواهند رساند.»‌

هزینه این خرید بزرگ را شرکت «معادن» تقبل می‌کند. این معامله البته باید به تایید نهادهای مالی مربوطه برسد و تخمین زده می‌شود که تکمیل آن تا فصل اول سال آینده طول بکشد. 

شرکت واله از بزرگ‌ترین شرکت‌های برزیل است و بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن و نیکل در دنیا محسوب می‌شود. معروف است که شرکت تسلا بیشتر نیکل ضروری خود را از واله می‌خرد. این شرکت برزیلی در ریودژانیرو مستقر است، اما در معادن ۳۰ کشور فعالیت می‌کند و افزون بر بازار سهام سائوپائولو، در بازارهای سهام نیویورک، جاکارتا، پاریس و مادرید نیز حضور دارد. 

شرکت معادن، مستقر در ریاض و متعلق به دولت عربستان سعودی است، اما ۵۰ درصد سهام آن در بازار سهام ریاض، موسوم به «تداول»، خرید‌و‌فروش می‌شود. این شرکت در ۱۹۹۷ تاسیس شد و تا همین اواخر، بیشتر تلاش‌های آن بر معدن‌های داخل عربستان سعودی متمرکز بود. گسترش فعالیت‌های این شرکت به کشورهای دیگر، بخشی از برنامه سعودی‌ها برای گسترش جهانی اقتصاد این کشور است. 

بیشتر از جهان