افزایش بهای سهام آرامکو

آرامکو هزاران میلیارد دلار ثروت برای خانواده سلطنتی عربستان ایجاد کرده است

عربستان جنبش کاهش عرضه نفت خام را رهبری می‌کند، که قیمت‌ها را بالا نگه داشته و سود آرامکو را افزایش می‌دهد REUTERS

چهارشنبه گذشته ارزش شرکت سعودی آرامکو به 1.9 تریلیون دلار افزایش یافت و موقعیت این شرکت، به عنوان باارزش‌ترین شرکت جهان- که شرکت‌هایی مانند اپل، آمازون و مایکروسافت را تحت الشعاع قرار داده است- تثبیت شد.

البته آرامکو هنوز نتوانسته است به ارزش 2 تریلیون دلار مورد نظر ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، دست یابد.

در نتیجۀ تقاضای کمتر از حد انتظار از سوی سرمایه‌گذاران، آرامکو برنامه‌های خود را تعدیل کرد و در نهایت 0.5 درصد از سهام خود را در بازار بورس اوراق بهادار تداول در عربستان عرضه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم این تعدیل، عرضه اولیه عمومی ‌سهام این شرکت هنوز بزرگ‌ترین عرضه در تاریخ و بیش از عرضه اولیه 25 میلیارد دلاری علی‌بابا در سال 2014 است.

اکنون ارزش آرامکو از مجموع پنج شرکت نفتی بعد از خود - یعنی اکسان موبیل، توتال، رویال داچ شل، شورون و بریتیش پترولیوم، بیشتر است.

بازارهای سهام در لندن و نیویورک از جمله بازارهایی بودند که برای جذب عرضه اولیه سهام آرامکو تلاش فراوان کردند؛ اما عربستان در نهایت سهام خود را فقط در بازار بورس تداول برای فروش عرضه کرد و بخش عمده آن را سرمایه‌گذاران محلی خریداری کردند.

قبل از آغاز فروش سهام این شرکت، نگرانی‌ها درباره تغییرات جوی و ارزش‌گذاری بالا، باعث ضعف تقاضای بین‌المللی برای سهام این غول نفتی شد.

گروه‌های طرفدار محیط زیست این بی‌رغبتی بازار را به عنوان یک نقطه عطف احتمالی و هشداری برای سرمایه‌گذاران در مورد آینده شرکت‌های سوخت فسیلی تعبیر کردند. آرامکو بیش از هر شرکت دیگری در جهان در انتشار دی‌اکسید کربن نقش دارد.

ابتدا پیش‌بینی می‌شد که عرضه اولیه عمومی، ‌مبلغ 300 میلیون دلار هزینه انتقالات نزد بانک‌های گوناگون - از جمله جی‌پی مورگان چیس، بنک او امریکا، گلدمن ساکس، مورگان استنلی، سی‌تی‌گروپ، اچ‌اس‌بی‌سی و کردیت سوئیس به همراه داشته باشد، اما مبلغ پیش‌بینی شده بعداً به 90 میلیون دلار کاهش یافت.

آرامکو از زمان تأسیس در سال 1938 تا کنون هزاران میلیارد دلار ثروت برای خانواده سلطنتی عربستان ایجاد کرده است.

این شرکت، که یک دهم نفت خام جهان را تأمین می‌کند، در ماه سپتامبر مورد حمله پهپادی قرار گرفت و تولید آن به طور موقت به کمتر از نصف کاهش یافت.

عربستان در حال حاضر یک جنبش کاهش عرضه نفت خام را رهبری می‌کند، که قیمت‌ها را بالا نگه داشته و در نتیجه سود آرامکو را افزایش می‌دهد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، هفته گذشته به رویترز گفت که معتقد است ارزش واقعی آرامکو بیش از قیمت تعیین شده در عرضه اولیه عمومی‌ است.

این وزیر گفت: «بی‌صبرانه منتظرم چهره کسانی را ببینم که این فرصت را از دست دادند و اکنون انگشت ندامت به دندان گرفته‌اند.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد