افغان‌های واجد شرایط دریافت ویزای آمریکا در پاکستان، به افغانستان بازگردانده می‌شوند

صدها شهروندان افغان که وعده اسکان مجدد در آمریکا به آن‌ها داده‌اند، در بی‌سرنوشتی در پاکستان به سر می‌برند

تجمع اعتراضی مهاجران افغان در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان-FAROOQ NAEEMAFP

صدها مهاجر افغان که در دو سال گذشته از ترس انتقام‌جویی طالبان به پاکستان پناه برده و منتظر دریافت ویزای اسکان مجدد در آمریکا بودند، اکنون نگران‌اند که از پاکستان اخراج و به افغانستان بازگردانده ‌شوند.

با فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، هزاران نفر از کارمندان دولت، همکاران محلی نیروهای نظامی غربی و متحدان ایالات متحده آمریکا، به پاکستان پناهنده شدند.

افرادی که دولت آمریکا وعده اسکان مجدد به آن‌ها داده بود‌، پس از گذشت دو سال همچنان در پاکستان منتظرند که ویزا بگیرند و اخیرا پلیس پاکستان شماری از آنان را بازداشت و به افغانستان زیر سلطه طالبان اخراج کرده است.

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: «تعدادی از افغان‌هایی که با ایالات متحده کار می‌کردند و به آن‌ها گفته شده بود شرایط اسکان مجدد دارند، به اجبار از پاکستان به افغانستان اخراج شده‌اند. جایی که پس از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱ و برای پیگیری پرونده اسکان مجدد، به پاکستان گریختند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از افرادی که در گذشته با دولت آمریکا در افغانستان کار کرده بود و اخیرا اخراج شده است و مخفیانه در کابل زندگی می‌کند، به سی‌ان‌ان گفت: «آن‌ها [پلیس پاکستان] ما را به نیروهای مرزی افغانستان [طالبان] تحویل ندادند. ما را در مرز رها کردند و گفتند به افغانستان برگردیم. من، چهار فرزند و همسرم با هم از پاکستان اخراج شدیم.»

مرد دیگری که در گذشته با یک پیمانکار آمریکایی کار کرده و به افغانستان اخراج شده است، گفت: «پس‌ازاین، اوضاع برای ما بسیار خطرناک و سخت است. چند نفر [از همکاران ما] کشته و ناپدید شده‌اند.»

او افزود که اکنون در خفا زندگی می‌کند و در صورتی که طالبان او را پیدا کنند، مجازات یا زندانی خواهد شد. او افزود که هنوز امید خود را از دست نداده و منتظر دریافت ویزای آمریکا است.

حدود ۱۲۴ هزار افغان که با دولت‌ها و سازمان‌های غربی کار می‌کردند، اوت ۲۰۲۱، در جریان خروج نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده از افغانستان، در پروازهای نظامی از افغانستان خارج شدند. براساس آمار وزارت خارجه آمریکا، حدود ۹۰ هزار شهروند افغان در آمریکا ساکن شده‌اند، اما هنوز هزاران نفر دیگر منتظرند ویزا دریافت کنند. این افراد بیشتر در پاکستان، افغانستان و همچنین در کمپ‎‌های اسکان موقت در آلبانی، امارات متحده عربی و قطر به سر می‌برند.

از میان هزاران مهاجر افغان در پاکستان، دست‌کم دو نفر در دو سال گذشته به‌دلیل فشارهای روانی به زندگی خود پایان داده‌اند.

بیشتر مهاجران افغان از اخاذی، ضرب‌و‌شتم و آزار و اذیت پلیس پاکستان شاکی‌اند. به‌تازگی اعتبار کارت اقامت حدود ۱.۳ میلیون مهاجر افغان در پاکستان پایان یافته است و همه آنان در معرض خطر اخراج به افغانستان قرار دارند. مهاجران افغان در پاکستان می‌گویند با انواع اخاذی و آزار و اذیت پلیس پاکستان مواجه‌اند و در مواردی که اسناد اقامت نیز داشته‌اند، پلیس آن‌ها را بازداشت و زندانی کرده است.

در میان افراد بازداشت و اخراج‌شده به افغانستان، افرادی که اسناد (p-2) به معنی اولویت دوم در دریافت ویزا و اسکان مجدد در آمریکا و همچنین اسناد (SIV) یا ویزای ویژه بشردوستانه دارند نیز بازداشت و زندانی شده‌اند. حسیب آفاق، از فعالان امور مهاجرت در پاکستان، می‌گوید برای پلیس پاکستان فرقی نمی‌کند که مهاجران افغان چه اسنادی دارند و در چه شرایطی قرار دارند، همین که بداند افغان است، بازداشت، زندانی یا اخراج می‌کند.

وضعیت دشوار مهاجران افغان در پاکستان در حالی رو به وخامت است که تعقیب، آزار، بازداشت و قتل کارمندان دولت پیشین افغانستان به دست افراد طالبان ادامه دارد. هرچند سخنگویان طالبان همواره ادعا می‌کنند که براساس فرمان عفو عمومی رهبر این گروه در اوت ۲۰۲۱، هیچ‌یک از کارمندان دولت پیشین و افرادی که با نظامیان و سازمان‌های غربی در ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری کار کرده‌اند مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند، اما گزارش‌های متعددی از بازداشت و قتل نظامیان پیشین وجود دارد.

طالبان به‌دلیل دسترسی به اسناد اداری نهادهای دولتی و غیردولتی در افغانستان، هویت همه کارکنان این نهادهای امنیتی و نظامی را در اختیار دارند و در موارد متعددی با استفاده از این اسناد، افراد را شناسایی و بازداشت کرده‌اند.

بیشتر از جهان