شلیک دوباره جنگنده‌های روسی به هواپیماهای آمریکایی

کارشناسان معتقدند درگیری‌های نظامی روسیه با آمریکا در حمایت از اهداف جمهوری اسلامی در سوریه است

کاخ سفید اعلام کرد که یک جت جنگنده روسی، روز چهارشنبه، به سمت یک پهپاد آمریکایی بر فراز حریم هوایی سوریه شلیک کرده است. این شلیک‌ها در ادامه رشته مانورهای آزاردهنده روسیه است که تنش‌ها را میان این دو قدرت جهانی تشدید کرده است.

این ششمین حادثه گزارش‌شده در این ماه و دومین حادثه در ۲۴ ساعت گذشته است که در آن ایالات متحده اعلام کرده که هواپیماهای جنگی روسیه به‌طور خطرناکی نزدیک هواپیماهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین آمریکایی پرواز کرده‌اند و خدمه و هواپیماها را در معرض خطر قرار داده‌اند. اسرائیل تایمز در گزارشی اعلام کرد که دو مقام آمریکایی تایید کردند که این حمله به پهپاد ام-کیو ۹ ریپر آسیب رسانده است. مقام‌های آمریکایی البته به گفت‌وگو درباره این موضوع مجاز نبودند و به‌شرط ناشناس ماندن این خبر را تایید کردند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، درباره این اتفاق می‌گوید: «ما گزارش‌های اولیه را دیده‌ایم که یک هواپیمای جنگنده روسی در این هفته به‌طور خطرناکی نزدیک هواپیمای بدون سرنشین ما پرواز می‌کند.»

او اعلام کرد که این پهپاد در ماموریتی برای مقابله با شبه‌نظامیان داعش در سوریه به سر می‌برد و بدون ذکر جزئیات دیگری گفت: «پرواز نزدیک روسیه و پرتاب آتش بر فراز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در طول یک ماموریت معمولی، هنجارهای بین‌المللی را نقض می‌کند.»

در حوادث دو روز گذشته، هواپیماهای جنگی روسیه شلیک‌هایی را انجام دادند و به پهپادهای آمریکایی و پهپاد ام-کیو ۹ حمله کردند. شعله‌های آتش روز سه‌شنبه، به پروانه هواپیمای بدون سرنشین آسیب رساند. روز چهارشنبه نیز شعله‌های پرتاب روسیه به یک پهپاد برخورد کرد. در حوادث قبلی، جت‌های روسی هواپیماهای آمریکایی را در فواصل بسیار نزدیک رهگیری کردند. در یکی از این موارد که با هواپیمای سرنشین‌دار رخ داد، به گفته آمریکا، جان چهار خدمه آمریکایی به خطر افتاده است.

یکی از رهبران ارشد نظامی روسیه آمریکا را مسئول این حادثه اخیر دانست و متهم کرد که هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در سوریه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ بار پروتکل‌های درگیرنشدن با روسیه را نقض کرده‌اند. دریادار اولگ گورینوف، رئیس مرکز آشتی ارتش روسیه در سوریه، گفت پهپاد آمریکایی بامداد چهارشنبه به‌طور خطرناکی نزدیک به هواپیمای جنگی روسیه در آسمان سوریه پرواز کرد. گورینوف گفت که سیستم‌های هواپیمای سوخو-۳۴ و سوخو-۳۵ روسی هواپیما را در حال پرواز هدف قرار دادند و شلیک خودکار را آغاز کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گورینوف در بیانیه‌ای که خبرگزاری اینترفکس منتشر کرد، گفت: «ایالات متحده همچنان به اطلاع‌رسانی مردم در مورد پروازهای غیرقانونی پهپادهای خود در حریم هوایی سوریه ادامه می‌دهد، در حالی که در روند تنش‌زدایی شکست خورده است و طرف روسی را به مانور خطرناک متهم می‌کند.»

او گفت که خلبانان روسی درجه بالایی از حرفه‌ای بودن را نشان دادند و اقدامات به‌موقع برای جلوگیری از برخورد با پهپاد را انجام دادند. این فرمانده روسی مدعی شد روسیه در برخورد با این هواپیماها از دستورالعمل‌های خود کوتاه آمده است.

فرماندهان نظامی آمریکا و روسیه به‌طورمعمول از طریق یک خط تلفن کنترل‌نشدنی که چندین سال برقرار بوده است، برای جلوگیری از درگیری‌های ناخواسته در سوریه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، اغلب تماس‌های زیادی در روز وجود دارد و در مواقعی به تهدیدهای خشمگین منجر می‌شود، زیرا فرماندهان بر سر یک عملیات در حال انجام با یکدیگر بحث می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند روسیه احتمالا حملات آزاردهنده‌ای را برای حمایت از اهداف جمهوری اسلامی ایران برای بیرون کردن نیروهای آمریکایی از سوریه انجام می‌دهد و یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده می‌گوید که ایران می‌خواهد راحت‌تر کمک‌های مرگبار را به حزب‌الله لبنان منتقل کند و اسرائیل را تهدید کند. روسیه در این عملیات به حمایت‌های جمهوری اسلامی از عملیات جنگی او در اوکراین متکی است.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با اسرائیل تایمز گفت: «در راستای این هدف، ایالات متحده شاهد همکاری، برنامه‌ریزی و اشتراک اطلاعاتی بوده که عمدتا بین رهبران سطح متوسط ​​روسیه و نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه بوده است.»

جان هاردی، مدیر برنامه روسیه برای بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، گفت که رهگیری‌ها بخشی از تلاش هماهنگ روسیه و ایران برای بیرون راندن ایالات متحده از سوریه است. روسیه با ایجاد فشار بر آمریکا در طول این مدت، امیدوار است که واشینگتن درنهایت از مواضعش در سوریه عقب‌نشینی کند. اما این رهگیری‌ها سوال‌هایی را در مورد اینکه ایالات متحده چگونه به این حملات پاسخ خواهد داد و اینکه آیا خطر یک رویارویی بزرگ‌تر در حال افزایش است، ایجاد می‌کند.

جان هاردی در مورد این احتمالات گفت: «به نظر نمی‌رسد که روس‌ها واقعا خواهان یک رویارویی مستقیم و پرتنش باشند، اما چیزهایی که به‌نوعی زیر این وقایع رخ می‌دهند، مانند مزاحمت با هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده، درست بازی در زمین آن‌ها است.»

او پیش‌بینی کرد که یک گزینه ممکن است مشابه واکنش ایالات متحده پس از حادثه دریای سیاه در نزدیکی کریمه باشد، جایی که یک جت روسی با یک پهپاد آمریکایی برخورد کرد. ایالات متحده پس‌ازاین اتفاق، گشت‌های خود را برای جلوگیری از وارد شدن به درگیری مستقیم، تغییر مکان داد.

هم آمریکا و هم روسیه در سوریه ماموریت دارند. روسیه از دولت بشار اسد، رهبر سوریه، حمایت می‌کند و ایالات متحده نیز با نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت کردها در عملیات علیه افراط‌گرایان داعش همکاری می‌کند.